fbpx

A pozitív élmény ereje

2022.01.31.

doboz

Ismered a keleti országok piacain kialakuló vad alkuhelyzeteket, ahol a kereskedő és a vevő is az „életéért” üvölt egymással, majd elégedetten kezet fognak a kölcsönös előnnyel megkötött dílre? Tudják, honnan indultak, és hova akartak érkezni, és egyikük sem veszített az üzleten, hiszen akkor nem mentek volna bele. Tartalommarketinget is hasonló módon építünk: mármint nem üvöltve, hanem kölcsönös előnyre törekedve. Az eladó (üzenet kibocsátója) és a vevő (a közönség) egyaránt keres valamit: előbbi potenciális vevőket, utóbbi pedig információt, és élményt. Ha jó a kontent, mindketten megkapják, amire vágynak.

Az Óbudai Egyetem Online marketing konferenciáján Tartalommarketing: gyerünk kifelé a dobozból! címmel tartottam ma előadást: mutattam dobozokat, mi mindenbe nem passzírozható bele a tartalommarketing, aztán persze meghatározásokat is, amelyek jól leírják, mire való, hogyan épül.

Hogy mi a tartalommarketing?

Olyan kommunikációs gondolkodásmód, ahol a közönség érdeklődése, és a márka (termék / szolgáltatás) üzleti céljai ugyanolyan fontosak a közös siker szempontjából.

A mai tartalommarketing előadás (nem meglepő módon) nyomokban service design-t is tartalmazott, ennek kapcsán született az alábbi gondolatmenet is.

A vásárlóink minden egyes fázisban, ahogy egyre közelebb kerülnek a márkánkhoz (jól felépített tartalmi ökoszisztémán lépegetnek végig) kíváncsiak valamire a témánkban. Elromlott a fridzsider: milyet vegyenek, ami nem túl hangos, és leolvasztja magát. Síelni indulnak: hova tervezzék az utat, és mennyit kell utazni érte. Vállalkozást hoznak létre, milyen szoftvereket használjanak az adminisztrációhoz. Ha háztartási gépekkel, téli üdüléssel, vagy IT-megoldásokkal kereskedünk, a mi tartalmaink igazítják el őt a megfelelő választásig. Ami lehet, hogy ez végül nem pont a mi portékánk lesz! De mivel adtunk információt, jól szerkesztett, a megfelelő helyen és időben eléjük kerülő tartalmakat, kaptunk náluk egy „piros pontot”. Ha most nem is, legközelebb több eséllyel vásárolnak nálunk. Amikor következő körben már a kétajtós hűtőt (ebben mi vagyunk a profik), a csoportos sítúrákat (ezeket mi szervezzük legizgalmasabbra), vagy épp az általunk fejlesztett felhőmegoldásokat keresi a vásárlónk, ezt meg is tudunk adni neki. Viszont addigra már tudja, hogy éppen azt keresi. (És talán addig is vett tőlünk egy hajvasalót, egy snowboard-leckét, vagy regisztrált ingyenes próbacsomagra, így a hírleveleinket mostantól biztos megkapja.)

Kölcsönös előny kulcsa: a pozitív élmény

A tartalommarketing tipikusan nem dobozolható termék. De ugyanúgy élményt ad, ahogy egy fantasztikus ajándék, vagy ahogy a service design által „kivasalt” szolgáltatások. Videóid szórakoztatva informálnak? Posztjaid megfelelő pillanatban poppannak a szeme elé? Konferenciádon számára fontos üzleti kapcsolatokat építhet? Ha igen, szeretni fog a közönséged. Az élményen kívül nem sokat adhatsz neki, egészen a vásárlásig: de azt nagyon hálásan fogja elraktározni magában. A vásárlói élmény ugyanis nem a pénztárnál születik, hanem azelőtt akár évekkel elkezd felépülni, azon a bársonyosan puhává varázsolt úton, amit bejár a boltodig. Már a funnel legtetején, az első darabka kontenttel, amit csak adsz neki. ToFu, MoFu, Bofu: ismerősek a fogalmak? (Részemről mindig röhögőgörcsöt kapok, amikor meghallom őket, szerencsére ma már csak magamban.) A tölcsér tetején, közepén és alján is tartalmakkal édesgetjük egyre „lejjebb” a leendő vásárlót (és tanácsadóit!, a hűtő-kérdésekben profi anyóst, a síelésben koronázatlan király ex-kollégát, vagy a kedvenc webesét, akit mindent is tud mindenről, amikor szoftvert választ, bármilyen célra).

Hogyan hozz létre ilyet? Ahogy a content design folyamat javasolja: okos tartalmi ökoszisztémát építve. Saját üzleti céljaidon kívül a kommunikációs perszónáidat kell nagyon ismerned – és persze a megfelelő eszközökhöz kell nyúlni, és olyan kommunikációs csatornákon megszólalni, ahol magabiztosan vagy jelen, ami inspirál a tartalomkészítésre.

A három metszetében található a szuper kontent: „mindössze” profi marketingterv, alapos perszónakutatás és okos eszközválasztás szükséges hozzá.

Ha a kommunikációs célok kimaradnak a tervből, kitűnően szórakozunk ugyan, de közelebb segíteni a vásárláshoz végül senkit nem fog a kontent. Ha a perszónák érdeklődését nem ismerjük, szuper tartalmaink senkihez nem jutnak el. Ha pedig inspiráció nélkül készülnek a tartalmak, kínszenvedés is lesz a munka, és feltehetően silány minőségű is. (Ugyanez vonatkozik egyébként az ügynökségünk, alvállalkozó, vagy az egész marketing-osztály munkájára is, ha nem egyedül felelünk mindenért, hanem dedikált munkatársak hoznak létre tartalmakat: a profizmus és a márkahangulat ugyanúgy meg kell jelenjen a végeredményben, mint amikor egyedül intézzük a kontent folyamatokat a saját cégünkben, készítéstől publikálásig.) Épp erre való a content design. Próbáld ki!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

10 mondat tartalommarketing apropóján

10 mondat tartalommarketing apropóján

1. A tartalommarketing ad, nem elad. A kontent egészében természetesen értékesítést támogat. Egy posztot mégsem úgy hozunk létre, hogy azonnali vásárlást várunk tőle: az értékesítési folyamat legelején még csak beljebb tessékeli a vevőt a témád ajtaján... 2. Valódi...

bővebben
“Service design” – egy misztikus utazás a 2.0 felé

“Service design” – egy misztikus utazás a 2.0 felé

Érdekel mi rejtőzik a “service design” hatalmasra dagadó buzzword-je mögött mint valódi érték? Kíváncsi vagy, hogyan fordul célegyenesbe egy szolgáltatás (itt és most pont a content coaching) megtervezése? Elolvasnád, hogyan küzd és mivel gazdagodik egy kezdő...

bővebben
Karácsony: ünnep? Ünnep?

Karácsony: ünnep? Ünnep?

Veled is előfordul, hogy érzelmeid áradását legszívesebben betűméretbe öntenéd? ANNYIRA haragszol valakire, hogy megszólításakor az egész nevét kapitális nagybetűkkel írod...? Esetleg Úgy Meghatódsz Egy Hírtől, Hogy Megélésed Minden Egyes Atomját Külön Hangsúlyoznád?...

bővebben