fbpx

Ikigai és az inspiráció forrásai

2023.05.12.

ikigai könyvet olvasó mosolygó lány

Kedves régi ismerős keresett meg még 2020 közepe táján azzal, hogy mostantól tanácsadóként dolgozik, és szeretné a tartalommarketingjét rendbe tenni, content coaching érdekelné. Nekiláttunk feltérképezni a vállalkozását, a kommunikációs üzeneteit, és ránéztünk a meglévő tartalmaira, de gyorsan kiderült, hogy sokkal mélyebb alapokig kell visszaásni. Valójában nincs még jól megfogalmazható szolgáltatása, sőt, még azt sem látja pontosan, hogy kinek kínálja tanácsadói tudását: ebből még nem tudunk tartalmakat generálni. Egészen addig jutottunk, hogy a misszióját kéne megismernünk, és némi töprengés után az ikigai koncepciójára húztam fel a workshopunkat. 

Az Ikigai (生 き 甲 斐, ‘a létezés oka’) egy japán fogalom, egy olyan dologra utal, amely az embernek célérzetet, okot ad az életre. Gyakran hasonlítják össze olyan fogalmakkal, mint a küldetés, álom, vízió és az élet értelme.” (Forrás: Wikipedia)

Az ikigai koncepciója szerint akkor leszel eredményes, sikeres, elégedett a munkádban, ha:

  • szereted,
  • szükség van rá a világban,
  • pénzt tudsz vele keresni,
  • és persze jó is vagy benne.

Ezt az ábrát azóta sokkal gyakrabban látni, már magyarul is, és azóta konkrétan ikigai coach-csal is találkoztam, de akkor mindkettőnket meglepett ez az egyszerű bölcsesség, és hogy milyen jól használható arra, amire „behívtuk”.

Kedves régi ismerőssel azóta is ha szót váltunk, felemlegeti, milyen hasznos volt számára a workshopunk: megtalálta a küldetést, amire szolgáltatást épített, és el is indult vele a munka. Azóta már nem vállalkozóként, hanem egy szuperinnovatív cég munkatársaként valósítja meg a küldetést, de voltaképp ugyanazt csinálja most is, amit ott középen, a szeretem-hasznos-értékes-eredményes metszetben találtunk.

Tanulság 1.

Akármilyen egyértelműnek is tűnik, fontos hangsúlyozni: tartalommarketinghez szükséged van termékre vagy szolgáltatásra, egy konkrét kínálatra, amit a közönségedhez el szeretnél juttatni, különben üres fecsegés csak a publikált tartalom. Vagy még az se… Tudd, mit csinálsz, mielőtt eladod! Persze ha agilisan fejleszted a szolgáltatást, tesztelsz, javítasz, újra kipróbálsz, újra finomhangolsz, akkor ez eleinte sokat változik, ahogy a kommunikációd is, de előbb-utóbb konkrét üzenetekre kell alapozz egy hosszú távon is eredményes kontent flow-t.

Tanulság 2.

Úgy tűnik, a japánok tudnak valamit… 🙂 Az ikigai sorban a harmadik okos japán koncepció, amiről tartalommarketinghez lazán kapcsolódóan mostanában elmerengtem. A kintsugi (használati eszközök sérülésének erénnyé aranyozása) vagy a Miyawaki erdők (a japán botanikus által kitalált városi miniültetvények) szintén egy-egy csoda: számunkra idegen, de iszonyú inspiráló, értékes ötletek. Inspirálódj népek, korok, kultúrák csodáiból, és bátran hozd be a kommunikációdba, ami inspirál!

Tanulság 3.

Mert mindenből válhat tartalom. 🙂 Bár főleg tervezésről szól a content design, de ami téged kiemelten foglalkoztat, ami épp fontos az életedben, ügyek, amikért kiállsz: ezt mind-mind tartalommá varázsolhatod az ökoszisztémában, vagy kapcsolhatod hozzá. Amivel a célcsoportjaid is rezonálnak, az (számukra) kiemel téged a többi, hozzád hasonló szaktudással és tapasztalattal rendelkező szakember közül.

Neked is izgalmasnak tűnnek ezek a japán okosságok, és tartalommarketingben is érdekelt vagy? Beszélgessünk! 🙂

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Stratégia: mumus vagy barát?

Stratégia: mumus vagy barát?

A vállalkozói tudatosság széles skála. Egyik végére képzeljük a szuper-tervezett, 5 évre előre néző (és látó), havi táblázatokra lebontott, percnyi Trello--feladatokra tagolt működést, ahol minden vezető és munkatárs tűpontos célra tartással halad előre a közös úton,...

bővebben
„Az a nagy truváj, hogy később is csináljam”

„Az a nagy truváj, hogy később is csináljam”

Mostanra lassan negyed éve csücsülünk otthon, és bőven van mit megosztani. Ezúttal művészeket, alkotókat, a kreativitással valamilyen speciális módon kapcsolódó embereket faggattam. Lesz itt bőven elgondolkodni-, sőt, vitatkoznivaló is…
Olvasás közben pedig hallgasd az ő zenéiket, amiket már a karantén alatt publikáltak!

bővebben
Ügyfelem ügyfele az ügyfelem

Ügyfelem ügyfele az ügyfelem

Amikor B2B (business-to-business) területen dolgozunk, sakk-nagymesteri képességekkel vágunk bele a projektekbe: három-négy lépéssel előrébb kell járnunk, és a B2B második B-jének ügyfeleire gondolni a kapacitásunk kb. 80%-ával. A maradék 20% lehet a saját ügyfelünké....

bővebben