fbpx

Insta vagy PR? A válasz pedig nem az egyszerű: IS!

2022.06.16.

Insta macska ékszerekkel

Csípőből löknéd, és még örülnél is, hogy nem konzerv-választ adtál: mindkettő? A kérdés pedig annyi volt, hogy hirdessek-e a social médiában, vagy próbáljak inkább „bekerülni” releváns magazinokba. Igazad lenne! Hiszen az eldöntendő kérdések 99%-ában mindig az egyszerű IS a válasz… Ráadásul te is tanultad a klasszikus fogalmakat: szinte mindig marketing-mixben gondolkodunk. Ha kontentről van szó, akkor tartalmi ökoszisztémában. De van ennél „rafkósabb” válasz is.

A minap felhívott egy kedves ismerős, „Vera, te ugye értesz a píárhoz meg ilyesmi, lenne egy kérdésem„. Nyilván a „meg ilyesmi” rész keltette fel leginkább a kíváncsiságomat :), és sejtettem, hogy összetett probléma kerül az asztalra. Azt szerette volna tudni, hogy design-ékszerek értékesítésére inkább a már unalomig ismert, és rommá hirdetett Instagram a megfelelő eszköz, vagy próbáljon meg bejutni életmód-magazinokba, hogy részletesen ismerkedhessenek az ékszerekkel és készítőjével a leendő vásárlók.

Mivel egy vásárlói döntés meghozataláig minimum hét impulzusra van szükségünk egy adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, kézenfekvő módon a magazin PLUSZ Insta megoldás lehet leginkább célravezető. VAGY NEM. Mert nem tudjuk, ki az ideális (!) vásárló, aki tényleg meg is veszi a gyönyörű és drága kiegészítőket, nem tudjuk, hogy mit ő mit olvas, hogyan kattint, nem tudjuk, ők hányan vannak és mennyit költhetünk a figyelmük megszerzésére (hétszer), és így tovább, hosszan.

Azt a hasonlatot bírtam kitalálni hirtelen, hogy olyan, mintha egy tudósnak akarnál instrukciót adni a kísérletéhez:

– Figyelj, prof, mindketten tudjuk, hogy pont 100 változó gyakorol hatást a kísérleted végkimenetelére, de mi lenne, ha te most csak hármat, vagy négyet vennél figyelembe…?

Elkerekedett szemmel küldene ki a laborból, és szépen felsorakoztatná mind a 100 változót, ahogy illik.

Egy marketingterv (azon belül a kontent ökoszisztéma „alaprajza”) szintén jóval több változóval dolgozik, mint az elsőre látszó néhány. Ékszertervezőként például tök jó érzés (aztán Instán megosztani is „menő”), hogy ott vagyok fotóval az Elle-ben. A social media mellett pedig sok év tapasztalata, nomeg a számosság szól: jó sok mindenkit elérünk rajta…

Néhány fontos változó a sok közül:

  • De ki a célcsoport? A mindenki sokkal közelebb áll a senki, mint a valaki kategóriájához, mint az „köztudott”, ezért sokkal pontosabb infóra van szükségünk a vevőinkről (és tartalmaink fogyasztóiról, akik nem feltétlenül és tökéletesen ugyanaz a kategória!).
  • Hol tájékozódnak, szórakoznak, kapcsolódnak ezek az emberek, ha már jól körülhatároltuk őket? Mire kíváncsiak, hogyan hoznak döntéseket, hogyan ajándékoznak…?
  • Egyáltalán: milyen piacon, környezetben, versenytársakkal és partnerekkel dolgozunk?
  • Mi a mi legfontosabb értékünk, ami megkülönböztet másoktól, de össze is kapcsol a vevőinkkel?
  • Milyen erőforrásaink (vigyázz, ez nemcsak pénz, hanem beletett munkaórák is!) állnak rendelkezésre a marketing-mix működtetésére?
  • És folytasd a sort bátran, hiszen ha nem is 100, de egy marketingstratégiányi kérdést még jócskán meg kell válaszolnunk… Méghozzá ideális esetben az üzleti stratégia részeként, adatokkal alátámasztva.

(Mikrovállalkozóknak szóló stratégiai kérdésekről a Karson blogján olvass (sokkal!) többet!)

Végül jót beszélgettünk, igyekeztem mélyebbre menni a felületes válaszoknál, de végső soron szerintem azzal tette le a telefont a kedves ismerős, hogy „egy tanácsadó is csak annyit tud, hogy fordulj tanácsadóhoz”. Vállalom. Elsőre mindenképp. De ha a végére jutottál a sok kérdés alapos feltárásának és megválaszolásának, az a következő évekre megszabhatja a minden másnál valószínűbben helyes irányt.

Beszélgetnél hasonlókról, persze részletesebben? 🙂 Vedd fel velem a Kapcsolat!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

1gondolat: hadd tudja a jobb kéz, mit akar a bal

1gondolat: hadd tudja a jobb kéz, mit akar a bal

Mindig is visszatetszőnek tartottam a "humán vagy reál" típusú megkülönböztetést, "kreatív" és "számolós" készségek mesterséges szétválasztását, a határ leegyszerűsítő voltát. Persze a sematikus ábrák nagyon kifejezőek tudnak lenni. Tudjátok, amikor a jobb agyfélteke...

bővebben
1gondolat: a Benetton-kontent

1gondolat: a Benetton-kontent

A Nyitottak vagyunk mozgalom alapítói szerint „nyitottnak lenni nem csak helyes, hanem meg is éri.Vállalkozóként, tartalommarketingesként van felelősségünk egy olyan társadalom ábrázolásában, amilyet látni szeretnénk? Van lehetőségünk? Van „kedvünk”? Célunk? Inspirál? Szoktad?

bővebben
1gondolat: miért intim műfaj a tartalommarketing?

1gondolat: miért intim műfaj a tartalommarketing?

Te és a tollad (klaviatúrád) egy magányos éjszakai órán, az olvasólámpa bűvkörében...? Nem, azért a tartalommarketing nem színtiszta költészet, mégis érezzük a rokonságot (erről szólt az első 1gondolat is). A címben felvetett kérdés állítást tartalmaz. Intim műfaj...

bővebben