fbpx

Mire elég az új pr-definició? Háromra!

2019.11.01.

Három szempontból is érdekes hír, hogy új definíciót fogadott el a nemzetközi pr-szövetség (írja a Kreatív).

Egyrészt

úgy tűnik, még mindig mintha valami babonás tisztelet övezné a definíciókat. Mintha nem az lenne a definíció, amit a Google elsőként elénk tol, hanem az, amire mi (bárki is legyünk mi) rámondtuk: márpedig mától ezt jelenti a pr. De ez a kissé technokrata vélemény még lehet vita kérdése. Sőt, minden tiszteletem az akadémikus, egyezményes, konszenzusos megállapításoké, és a munkáé, amit beletesznek az alkotók!

Másrészt

viszont az új meghatározás egyes szavai különös értelmet nyernek. Azt mondja: “döntéshozatalon alapuló vezető gyakorlat”. Vezetői gyakorlat! Azaz a pr (= public relations, kapcsolat a közönségünkkel) se nem sajtóközlemény-küldözgetés, se nem újságíró-hívogatás, se nem habosítás-csűrés-csavarás, hanem egy magas szintű, tudatos szervezeti hozzáállás, amely hosszú távon, komoly elköteleződés mellett ültethető át a gyakorlatba. Wow! Ha ez valóban így működik, semmi baj nincs a pr-rel! Amúgy sincs, de így aztán végképp… 🙂

Harmadrészt

megnézhetjük, hogyan épül fel “a profik”, legalábbis egy szakma kiemelt szakértőinek munkája nyomán egy definíció, ha már elfogadjuk a definíció-fétist.

A definíció maga úgy szól, hogy „a public relations egy döntéshozatalon alapuló vezetői gyakorlat, amelynek célja a szervezetek és közönségük közti kapcsolatépítés és az érdeklődés felkeltése, megbízható és etikus kommunikációs eszközökkel közvetített információk által.

Azaz válaszol elsősorban a mi, miért és hogyan kérdésekre, ezek pedig pont azok a kérdések, melyekre – amikor majd mi magunk szeretnénk definiálni valamit – szintén érdemes fókuszálni. 

+1 fontos szempont,

hogy a definció holmi “megbízható és etikus kommunikációs eszközöket” emleget a legvégén, ami talán épp az utóbbi évtized pr-gyakorlatának ferdülgetései miatt vált most kiemelten fontossá. Ha még közelebbről megszagolgatjuk a definciót, kézműves-szagot is érezhetünk rajta! 🙂

Ugyanúgy, ahogy a szövegíród: te magad légy, a közösségi média korában a saját pr-esed is nyugodtan te magad légy. Kis beletanulás (a technikákba), kis odafigyelés (a közönségedre), kis gyakorlás (csak az íze kedvéért), és átjutsz, könnyebben, mint teve a tű fokán, a perszonáid szívéig.

Nem rossz a közvetítő közeg, nem rossz a píár-szakemberek kapcsolatrendszere, és a szűrő szerep, és tényleg fontos megjelenni a klasszikus médiatermékek hasábjain is. Ezt valóban muszáj szakemberekre bízni, mert lehet a (stratégiai) pr-t hihetetlen jól csinálni. De megvannak az eszközeid, hogy – akár csak kísérletileg, kezdésnek, megismerni a terepet – te magad is belekóstolj a közvetlen közönség-kapcsolódásba. Segíthetek?

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Ikigai és az inspiráció forrásai

Ikigai és az inspiráció forrásai

Kedves régi ismerős keresett meg még 2020 közepe táján azzal, hogy mostantól tanácsadóként dolgozik, és szeretné a tartalommarketingjét rendbe tenni, content coaching érdekelné. Nekiláttunk feltérképezni a vállalkozását, a kommunikációs üzeneteit, és ránéztünk a...

bővebben
Tématervezéstől kontent kalendárig

Tématervezéstől kontent kalendárig

Szuper kérdést kaptam egy content design workshop után: "értem a keretrendszert, megvannak a perszónák, tök jók a témák, amiket összeötleteltünk nekik: de hogyan lesznek ebből tartalmak?" Ezen a workshopon lényegében egy szimulációt végeztünk: eljátszottunk egy...

bővebben
Mire jó egy lábtörés…

Mire jó egy lábtörés…

Mondhatnánk, hogy semmire, és orvosi szempontból tökéletesen igazunk is lenne. De mégiscsak kiesik belőle néhány tanulság, egyet megosztok saját friss tapasztalataim közül. Novemberben sikerült úgy eltörnöm a bokám, hogy a lemezelés-csavarozás után másfél hónapig...

bővebben