Hogyan adj át egyetlen hatásos szóval egy sokszorosan összetett filozófiai üzenetet? Hogyan vonj be konferenciányi közönséget egy mozgalomba, akik nyitottak lehetnek ugyan, de egyelőre fogalmatlanok? Hogyan dobj be a tóba egy követ, ami még akár évekig veti a termékeny hullámokat? Végy egy jól ismert, ideálisan képileg is erős szót, tégy mellé egy idegen vagy furcsa, szokatlan kiegészítést, és kész: már csak be kell csomagolnod, és tálalnod kell a gusztusosan előkészített lényeget.
Amikor egy jól ismert, megszokott főnevet váratlan igével vagy jelzővel párosítunk, az agy egy pillanatra befékez. Recsegő homály. Elázott vasárnap. Pixeles szomorúság.
„Mi az, hogy ragacsos csend? A csend nem ragad…”
Ebben a pillanatnyi kis megakadásban kénytelen vagy elképzelni valamit: pl. fülledtséget, szorongást és ettől lesz az egész hatásos.
Ezzel a szinte költői eszközzel élt a Világeleje ünnepen Takács-Sánta András, a Világeleje könyv szerzője, amikor egy mesét tálalt előadásában. Sárkányok küzdenek a végtelen haszonért, hatalmas vállalatok, és magukon túlnőtt állam-szervezetek keserítik meg az emberek életét, akik nyugalomért, egészségért, biztonságért, jól-létért esengenének, ha lenne, aki meghallja őket. A sárkányok süketek az emberi fájdalomra. Töpörítsük hát őket össze! Nem kell elzavarni a multikat, vagy egymásba olvasztani nemzeteket, talán nem is lehet azonnal helyettesíteni a jelenlegi gazdasági berendezkedés struktúráit. De ha arányos méretekre (sárkányokból gyíkokká, helyes kis kaméleonokká) szelídítjük az emberiség megnyomorítóit, közelebb kerülünk a gyógyult társadalmak lehetőségéhez.
Sárkánytöpörítés: a kommunikációs formula sikere
Amikor tartalommarketinget tervezünk, az a célunk, hogy a közönségünk magáévá tegye a gondolatainkat, és velünk jöjjön a „kasszához”: vegye meg az eszmét, a terméket, a cselekvési tervet, amit kínálunk neki. Akár vásárolni, akár világot megváltani hívjuk őket, a gondolataikat, az érzéseiket és a konkrét akcióikat a cél felé kell fordítanunk. Ha egyetlen gyors képben át tudjuk adni, mire hívjuk meg őket, már megfoghatjuk a kezüket: „gyere, sétáljunk együtt a közös célunk felé vezető úton”.
A Világeleje mozgalomnak csak egy részcélja, egy rész-üzenete a vállalatok és államok uralmának emberivé szelídítése. De a Világeleje ünnepen tartott workshopok résztvevői önmaguktól kezdték használni a sárkánytöpörítés szót: posztokban, FB-csoport nevében, beszélgetésekben jelenik meg újra és újra. Mind visszamutat az átadott üzenetekre, a közös küldetésre: a cselekvő remény közös megélésére, és közös cselekvésekre. Itt valami nagyon átment: már csak fel kell ülni a megszelídített Toruk* hátára, és szárnyalni… Well done! 🙂
*Toruk Makto = „Aki meglovagolja a Torukot, az óriási vörös ragadozót” (a Toruk lovasa) Na’vi nyelven



