fbpx

Esettanulmány: content design a szervezeten belül

2025.10.13.

Service Design Day előadás, tartalmi ökoszisztéma

Általában a vállalati külső kommunikáció, a brand építése, a leendő vevő korai elköteleződésének támogatása a tartalommarketing célja. Használhatjuk azonban ugyanazt a content design keretrendszert a szervezeti belső kommunikációban is. Az idei Service Design Day konferencián Kele Dórával, a Hydro adoption szakértőjével egy ilyen esetet mutattunk be közös prezentációnkban.

Kiindulási helyzet: a nagyvállalati kihívás

Nagyvállalati környezetben a service designernek talán a szokásosnál is összetettebb a feladata:

  • a „silós gondolkodás” lebontása (azaz ne minden osztály csak a maga területét lássa),
  • vagy a felhasználóközpontúság (ahol egy-egy üzenetnek hatalmas távolságokat kell bejárnia) jelenthet komoly kihívást.
  • Ugyanígy az is, ha már fiókban vannak a tervek, megvolt a kutatás, kész a journey, de a szervezet még nem adaptálta az új működést.

Amikor a Hydro IT-osztály belső kommunikációs kihívásaiban segítségül hívták a content design módszerét, még nem tudtuk pontosan, hogy milyen mély lesz majd a nyúl ürege. Közel fél év közös munka végére egy jól használható keretrendszert sikerült meghonosítani.

Content design: a jól alkalmazható keretrendszer

Szerencsénkre (illetve még inkább a vállalat design-érettségi szintjének köszönhetően, ami a meet agency támogatásával egyre stabilabb) kész perszónákkal dolgozhattunk. Tudtuk már, hogy milyen típusú munkatársak felé fogalmazunk meg változás-üzeneteket, ők „miben vannak” – de azt még nem tudtuk, hogy melyikük milyen befogadói útvonalon keresztül érhető el leginkább egy-egy konkrét belső kommunikációs helyzetben.

Megterveztük hát a tartalmi ökoszisztémát úgy, ahogy azt a content design tartalommarketinges felhasználása során szoktuk: hiszen itt is, ahogy kifelé, voltaképp mindig eladunk valamit.

  • Lehet, hogy egy márkát építünk,
  • lehet hogy konkrét terméket értékesítünk,
  • és lehet, hogy egy belső változás üzenetét szeretnénk jól átadni, miszerint pl. „módosul egy IT-folyamat„.

Minden esetben a befogadó igényeire, és aktuális befogadói állapotára szabott kommunikációt kell terveznünk és megvalósítanunk.

Service Design Day, 2025 – Adoption mint harmadik gyémánt – design szemléletű kommunikációs változástámogatás a Hydro-ban
(Kele Dóra, Hydro / Szeszlér Vera, contentdesign.hu)

Tartalmi ökoszisztéma, munkatársaknak

Megnéztük tehát, hogy egyes munkatársak milyen folyamaton keresztül jutnak el egy-egy belső kommunikációs üzenet teljes megértéséig. Ha például lenne egy olyan feladat, melyet jóváhagyási folyamatnak hívunk, és ez valamely elemében változott, akkor a jóváhagyási folyamat újragondolt menetét egy online oktatáson keresztül adhatjuk át nekik leghatékonyabban. Előtte el kell hívnunk az érintetteket erre az eseményre, előzetes információt, és meghívót kell nekik küldenünk, majd ott az utókövetés – és máris kész a kommunikációs journey, a befogadói útvonal. Már csak adott perszónákhoz kell illesztenünk az egyes lépéseket.

Persze ez nem mindig ilyen egyszerű. Ami biztos, és mindig ott van, az az a tudat alatti üzenet, amit az információ „hátán” eljuttatunk: nálunk biztonságban vagy, mert itt mindig mindenről időben tudni fogsz, amiről tudnod kell. (Emellett nem szpemelünk szét olyan infóval, amivel aktuálisan nincs dolgod). Megvan az üzenetrendszer kollégák és befogadói útvonalaik mentén, amit be kell juttatnunk a rendszerbe, majd persze mérjük az akció hatékonyságát.

Service Design Day: a prezentáció

Leírva, vagy 20 percben meghallgatva logikusnak hangzik. Mire eljutottunk a projektben közösen „kihalászott” tanulságok valódi beépüléséig, előadótársammal, Kele Dórával több hónapig rajzoltuk az útvonalakat, „adoption” feladatról feladatra, Hydro munkatársi perszónáról perszónára. Mi magunk is szép journey-t futottunk, végül pedig a konferencián összegyűlt közönség is magával vihetett némi tanulságot az előadásunkból. Ha ott voltál, és maradt kérdésed, írj rám LinkedIn-en! :)

A nyitóképet Ágoston Lászlónak (meet agency) köszönöm!

Káli Györgynek pedig a meghívást a Service Design Day konferenciára, ahol a design újdonsült „rajongói” és régóta értő művelői évente megosztják egymással tudásuk legjavát.

Vállalati belső kommunikációs kihívás? Vizsgáljuk meg a content design szemüvegén át! 🙂

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

A hős útja: perszónák, útvonalak, content design

A hős útja: perszónák, útvonalak, content design

A tartalommarketing kölcsönös értékteremtés: a befogadónak hasznos (érdekes / vicces / fontos / elgondolkodtató, szóval hasznos) információ, a közlőnek üzleti haszon. Az infó kibocsátója figyelmet szerzett a tartalma hasznosságáért cserébe. Ennyire egyszerű. Persze...

bővebben