fbpx

Impact és design (hatás és tudatos tervezés) a Service Design Day-en

2021.11.30.

Évente felvonul a design-szakma, hogy a legjobb gyakorlatokat, a terület frissítéseit elhozzák egymásnak: szabadúszók és a legnagyobb multik képviselői öntik be a közösbe a tudást, mert nagy szükség van ránk és az együttműködésre. Döbbenettel figyeltem az idei Service Design Day reggeli felütését, ahol azonnal a délutáni kerekasztalunk témájával indítottak.

Impact: pozitív, hosszú távú, mérhető társadalmi hatás. Design: tudatos tervezés.

Aki ma nem egy kő alatt él, pontosan látja, hogy milyen hatalmas szükség van az emberiség “ügyeinek” (vö: a bolygó, emberi értékek, közösségek válságainak sora) helyrehozására. Ezért sem véletlen, hogy az idei nyitóelőadásban elsőként éppen az impact fogalmát hajította be az asztal közepére Demeter Judit, Eckhardt Lili és Kertész Judit. Kiemelték a service design felelősségét abban, hogy 

szolgáltatásokat és termékeket eleve úgy kell létrehozni, hogy a használók számára ne legyen gond a fenntarthatóság szempontja”.

Azaz a tudatos (üzleti) tervezéssel foglalkozók egy lépéssel megbízóik, és megbízóik ügyfelei előtt kell járjanak ahhoz, hogy ne pusztán felhasználó-központú, hanem egyenesen „bolygó-központú” megoldások szülessenek az együttműködésük nyomán. Impact persze nemcsak a fenntarthatóság szempontjából értelmezhető, hanem sok más területen, nagyjából mindenhol, ahol ma itthon jobbára civilek, társadalmi vállalkozások, impact szervezetek dolgoznak. De pont erről beszélgettünk részletesen is délután a kerekasztal körül olyan vendégekkel, akik a design és az impact metszetében dolgoznak. A beszélgetést a Scale Impact* szervezte, amely részben matchmaker ügynökség, részben szervezeti készségeket fejlesztő társadalmi vállalkozás: 

  • Egyrészt ügyeket és vállalatokat hoz össze egymással, hogy utóbbiak valódi hatást érhessenek el a választott impact-területen. Elavultnak bélyegzi a (gyakran csak kommunikációs célokat szolgáló, sokszor nem is mért) vállalati CSR-aktivitásokat, ehelyett az érintettek bevonódásáról beszél. Arról, hogy egy cég munkatársai, ügyfelei, beszállítói, partnerei, befektetői (stb.) mindannyian “az értékrendjükkel összhangban lévő történethez szeretnének csatlakozni” (Scale Impact: Sztorik, amikbe minket is beleírtak). 
  • Másrészt pedig a hatás felskálázásához nemcsak halat és hálót ad a forrásokban kevéssé dúskáló non-profitoknak, hanem halászni is tanít: hosszú távú fejlesztési projektekben adja át azokat a szkilleket a civil (vagy a piacról élő, de hatás-fókuszú) szervezeteknek, amikre szükségük van az eredményes munkához. 

Beszélgetés impact és design (hatás és tudatos tervezés) metszetében

Szolgáltatás, márkaélmény, tartalmi ökoszisztéma, vagy egy egész szervezet is kaphat design-megközelítést ahhoz, hogy régi problémákat vadonatúj irányba indulva megoldjunk. A beszélgetés felhívása szerint ugyanezt végre a társadalmi hatás erősítésével is meg kell tennünk. “Valódi, átható, és sürgős változásokra van szükség a világ környezeti és társadalmi kihívásainak közös kezelésében, és a design-szakemberek (és megbízóik) ezekben is szügyig érdekeltek.” – írja a beszélgetés felvezetője. Balog Gyöngyvérrel, (az impact.design társalapítója, ügyvezetője), Bujdosó Attilával (UX-designer, a Social Design Cookbook szerzője), és Harsányi Andrással (a Scale Impact társalapítója) beszélgettem minderről. 

Balog Gyöngyvér például mesélt az Impact Box egyik beszállító csapatáról: a fogyatékossággal élő, illetve megváltozott munkaképességű munkavállalók által készített lekvárokat megvásárolhatjuk ugyan, de ezek készítése során tudatos tervezésre (piaci alapú hozzáállásra) van szükség, hogy ez valóban meg is történjen, nagyban. Amíg az elkészített termékek 50%-a selejt volt, nem volt fenntartható a manufaktúra. A közös munkájuknak (is) köszönhetően ma már fenntartható.

Harsányi András beszélt a stakeholder elköteleződésről, és arról, hogy ma már egy jó vállalati sztoriban benne van az impact. De a Cseriti Adományboltnak, amely nem for-profit módon, mégis piaci alapon működik, sok más civil és társadalmi szervezethez hasonlóan nagyon okosan kell szegmentálnia. Azok, akik tárgyakat adnak le hozzájuk, és azok, akik ezeket aztán nagyon olcsón meg tudják vásárolni, két nagyon különböző célcsoport, mégis ugyanannak az egy Cseriti márkának kell megszólítania őket. Ehhez egy „klasszikus civilnél” általában megtalálható sokkal mélyebb marketing-tudásra, és nagyon sok, elszánt munkára van szükség. (A finanszírozás egyébként jellemzően mindig máshonnan érkezik impact-témában, mint ahol a hatás létrejön.)

Bujdosó Attila pedig hangsúlyozta, hogy ezekben a nagyon összetett történetekben minél egyszerűbb üzenetekre van szükség. Most legfrissebb side-projektje, a joujsagiras.hu kapcsán is élő tapasztalat, hogy a terjedéshez, azaz egy ügy felskálázásához rendszerszintű (újra)tervezésre van szükség. A sorrend tehát a design (tudatos tervezés), az impact mérhetővé tétele, és mindezek után válik skálázhatóvá a hatás.

Ezt vidd magaddal a Service Design Day-ről!

Impact és design szempontjából (vagy csak úgy általában, ha törődünk a világunkkal) ezeket a mondatokat irgalmatlan fontos kiemelni, azok számára is, akik idén nem voltak velünk ezen a pezsgő seregszemlén:

  • Ökotudatos design: ez a szakma  képes rá, hiszen radikális változásokat segítünk implementálni.Demeter Judit (Vodafone), Eckhardt Lili (Deloitte), Kertész Judit (Frontíra), nyiítóelőadás
  • A designer ökológiai felelőssége a körforgásossági szempont előtt megjelenik. Nem elég, ha a design körforgásos. Az első kérdés az, hogy egyáltalán szükség van-e újabb dolgokra.Havasi Zoltán (Beyond Partners), a nyitóelőadás alatt kommentben
  • Bátor service designerekre van szükség: nem elég sok ESG-projektet indítani: minden SD projektben jelenjen meg ez a szempont.” Pozvai Zsolt (Develor International)
  • A service design önmagában nem, közösségek (akár üzleti közösségek) adnak morális iránytűket.Dobó Mátyás (Vodafone)
  • Human centered design: doing good things for the planet is part of it.“ (…) „How [our business] affects minorities, gender issues, planet, etc.: it needs to be part of every design project.(…) “We don’t have to have a vision of the future – we need to understand very well what’s going on now. Just listen to your stakeholders.Marc Fonteijn (Service Design Show)

Ha érdekel impact és design kapcsolata, beszélgessünk tovább!

*DISCLAIMER: A Scale Impact kommunikációs munkájában a poszt szerzője maga is részt vesz! 🙂

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések