fbpx

A tartalommarketing lendkereke

bringás lendületben

“Van száz libám.” Ezzel a mondattal – és egy szemtelenül elegáns hatásszünettel – indította válaszát Kassai Lajos lovasíjász arra a kérdésre, hogy honnan érkezik, milyen ember is ő valójában. Pattanásig feszült csend a teremben, majd folytatta: a libák a Kassai-völgy tavának partján éjszakáztak, míg csak el nem kezdtek rájuk járni a ragadozók. Akkor valami titkos csapóajtó kinyílt a szárnyasok agyában, hogy hozzáférjenek az infóhoz: a tóban kialakított szigetre nem képes átmenni értük a róka.

Átmeneti megoldásnak bizonyult, mert télen befagyott a tó, és a jégen szépen átsétált hozzájuk az éhes vad. Akkor újabb csapóajtó nyílt a libák fejében: ha egész éjjel úszkálnak, csapkodják lábukkal a vizet, az nem fagy be körülöttük, így megint megmenekültek. És így tovább, mondaná most Vonnegut, de menjünk inkább vissza Kassai Lajoshoz, aki azzal folytatta, hogy (bizonyos szempontból) ő maga is úgy működik, ahogy a libái. Tanulni sosem szeretett, de ha egy helyzet megköveteli tőle, mindig kinyílik a megfelelő csapóajtó, ami mögött ott rejlik a információ, ami átsegíti a következő élethelyzeten, bármibe is keveredjen.

Kontent-csapóajtók

A tartalommarketing lendkereke ilyen csapóajtók sorából áll. Ha jól működik. Végigvezetjük a közönségünket az aktuális felismeréseken, melyek állomásról állomásra segítik végig mindannyiukat a problémájuk megoldásához. Mi kell ehhez? Ismernünk a közönségünk konkrét perszónáit, ismernünk a perszónáink problémáit, és ismernünk a saját megoldásunkat, hogy tudjuk: egyezik azzal, ami számukra valóban megoldást jelent. (Ha nem, akkor nem ő a mi emberünk.)

Lendkerék-modell: hogyan használd?

Nem új a Hubspot modellje, nem is túl bonyolult, de ha év végén vagy jövő év elején tervezésre is szánsz időt, sokat segíthet a kontent-céljaid, -folyamataid, és leginkább témáid kialakításában, akár egész 2022-re.

A jó öreg AIDA (figyelem-érdeklődés-vágy-cselekvés) modell még tartja magát, főleg a tölcsér-forma jelenik meg minden értékesítési folyamat egy bizonyos pontján. Természetes is, rendszerint egyre szűkülő pályákon gondoljuk magunk felé terelni a közönségünket, hogy végül a tölcsér alján kipottyanjanak, mint vevők. Egyre kevesebben vannak egyre közelebb hozzánk. És ha felhasználói élményben (is) gondolkodunk (emellett)? A Hubspot szakemberei viszont azt állítják ebben a videóban, hogy ez a “pottyanás” elveszi tőlük a lendületet, ami a mi üzletünket segítené növekedni. Ahelyett, hogy egy újabb körbe kapcsolódnának vissza, azaz ismét vásárolnának tőlünk saját kezűleg, vagy a friss (pozitív!) vásárlói élmény hatására rögtön ajánlanának minket a környezetükben, elengedtük őket, és ezzel megfosztottuk őket a minket támogató energiától. Javasolják, hogy tekintsük ezt a pillanatot erőforrásnak, és használjuk fel a körkörös modellben, hozzuk őket vissza a tartalmaink újabb körének fókuszába!

Lépésről lépésre

Ha már ismered a perszónáidat (ehhez ezt a korábbi cikkünket ajánljuk), a háromlépéses, ám körforgásos ábrán rajzold fel az útjukat, melyet veled kapcsolatban bejárnak, akár újra és újra. Ennek három fő fázisában, a bevonzás, a bevonás, és a “kényeztetés” során más-más tartalmakkal kínáljuk meg minden perszónánkat. Miért? Mert más-más kérdések vannak a fejükben, melyekre mi ismerjük a választ. (Megint: ha nem mi ismerjük ezekre a választ, akkor nem a mi célcsoportunk. Szigorú, de igazságos ítélet!) Akarsz játszani a modellel?

  1. Válassz egy perszónát!
  2. Nevezd el a lendkerék három fázisát ennek a perszónának a nézőpontjából!
  3. Válaszolj tartalmakkal azokra a kérdésekre, melyek ezekben a fázisokban felmerülhetnek bennük!

Ha nem vagy tisztában a kérdéseikkel, de kíváncsi vagy rájuk, minden bizonnyal egy kiadós perszónakutatás előtt állsz. Ha még a perszónáidat sem tisztáztad, akkor feltehetően a teljes marketingtervezési folyamat hiányzik a cégedből. Semmi baj, álljunk neki januárban, együtt! 🙂

Év végén természetesen egész más akusztikát kapnak a tervezős tartalmak (üzleti, pénzügyi, jogi tanácsadók, könyvelő-evangelisták, digitalizációs guruk, ez az időszak nektek most modell-függetlenül nagy ziccer! 🙂

Néhány példa a körforgásos tartalom-modellre

Csodás szakemberekkel workshopoltunk délelőtt, akik a következő fázisokat ismerték fel a tartalmi folyamataikban, melyekben a jól meghatározott perszónáikkal kommunikálnak:

  • elgondolkodtatás, meggyőzés, támogatás
  • felismerés, “megvilágosodás”, feloldás
  • felvilágosítás, (személyre szabott!) bevonás, törődés
  • figyelemfelkeltés, konkrét infó, működés

És neked hogy néznek ki a fázisaid? Segíti a tartalmi ökoszisztémád témáinak meghatározását, ha ilyen módon bontod fel az edukációt, sávozod a hozzád vezető varázsszőnyeget leendő vevőid lába előtt? Találjuk ki, ha még nem!

Jan Kopřiva fotója a Pexels oldaláról

Hasonló bejegyzések

1gondolat: hadd tudja a jobb kéz, mit akar a bal

1gondolat: hadd tudja a jobb kéz, mit akar a bal

Mindig is visszatetszőnek tartottam a "humán vagy reál" típusú megkülönböztetést, "kreatív" és "számolós" készségek mesterséges szétválasztását, a határ leegyszerűsítő voltát. Persze a sematikus ábrák nagyon kifejezőek tudnak lenni. Tudjátok, amikor a jobb agyfélteke...

bővebben