Azonnal találjunk ki valamit! Nem, töprengjünk egy sort…. Gondolkozni se tudok! Most azonnal kéne előrukkolni valamivel. Végre eljött az idő töltődni, lazulni, újratervezni? Vannak tartalékaim? Hogy áll majd össze az új világrend? Hogy találok új helyet az új piacon? Hogy érzem magam a bőrömben? Hogyan függ össze az utóbbi kettő?
Vállalkozókkal, üzleti stratégákkal, coach-okkal beszélgettünk, technológiai vállalat alapítóját és holisztikus gyógyítót, egyszemélyes szolgáltatót, 20 éves és 130 fős szoftvercég vezetőjét, turisztikai vállalkozót, tanácsadót, edzőt, tervezőt, szervezőt – az átalakulás vezérlőit kérdeztem: a frissen ránk zuhant gazdasági helyzetben hogyan látják az utat előre – sőt, talán felfelé…
És te mit kaphatsz most tőlük? Hogyan kapcsolódhatsz hozzájuk? A 18 előretekintő vállalkozó tanácsait, saját megküzdési stratégiáit, ötleteit felhasználva a válságból szárnyalva kibontakozó főnixként fogsz te is előbukkanni? Egyáltalán: mi kell ahhoz, hogy újjászüless? Vagy eleve be sem omlottál, hanem állsz stabilan, mint egy óriás szfinx? Milyen manó, sárkány, vagy mitológiai alak lennél, ha most vállalkozó lennél…?
TURISZTIKA, RENDEZVÉNY-IPAR:
„A FŐNIX”
Nyári Fruzsinának például most le kellett húzni a rolót, mégsem esett pánikba. A turistáknak szóló Lottirose és a Babagúz márka tulajdonosa az újratervezésre szánja az időt. “Kellett egy-két hét, míg fejben elgyászoltuk az idei szezonunkat, lekapcsoltuk a boltban a főkapcsolót” – meséli. “Megengedtük magunknak az önsajnálatot, mert hatalmas mélyütés ez a turizmusnak, de újraindítottuk magunkat fejben és építkezünk apránként, a célra fókuszálunk.”
Arról, hogy milyen cégek fognak most szárnyalni, a tizennyolc megkérdezett vállalkozó többsége szinte egyhangúan nyilatkozott: a kreatív gondolkodásúak. “Aki nem esett pánikba, fifikás, zsivány, kreatív és egy kis tartaléka is van, az szárnyal most is. Hiszen sokan képesek voltak 180 fokot fordulni 48 óra alatt.” – idézi fel Fruzsi példaként a gyárakat, amelyek hirtelen fertőtlenítő és lélegeztetőgépek gyártására álltak át, holott egész más volt a profiljuk. Ilyen típusú fordulatokhoz tiszta fej, és egy jó adag kreativitás kell.
Csermely Ákos, akinek a “médiabirodalma” már a 2008-as válság idején is aktív és sikeres volt, szintén a kreativitást emelte ki, méghozzá csupa nagybetűvel:
“Nincs olyan cég akinek ne adna lehetőséget. KREATIVITÁS!”
– válaszolta a kérdésre, hogy szerinte milyen típusú cégek / gondolkodásmód számára nyújt lehetőséget a hirtelen megváltozott helyzet. Az Internet Hungary, Media Hungary, Evolution konferenciák “atyja” a digitális átállásban hisz: hamarosan a konferenciák terén is vadonatúj formátumokkal találkozunk.
“Ami szerintem érdekes, hogy az összes eszköz eddig is ott volt, nem egy újonnan kifejlesztett app, szoftver, algoritmus a hőse az új világnak – egyszerűen csak rákényszerültünk, hogy a már létező eszközöket megtanuljuk.” – ezt Végvári Imre tette hozzá a válaszához, aki nemcsak online marketing tanácsadó, és TEDx-ek szervezője, hanem frissen tette netre a Kompánia elnevezésű kezdeményezésüket. A “havi beszélgetős klubot online folytatjuk és nyílttá tesszük”, ezzel írja be magát a saját maga által meghatározott három kategória közül a legtöbb sikerrel kecsegtetőbe:
“Vannak azok a cégek akiknek bevétel / forgalom szempontjából nem árt a válság, sőt. Ilyenek például a telco cégek, a közmű-szolgáltatók, a Zoom 🙂 vagy a digitális tartalomszolgáltatók (Netflix pl.). Vannak azok a cégek, akik viszonylag egyértelműen tudják konvertálni a tevékenységüket online-ra (pl. étterem aki innentől házhozszállításra főz, tanácsadók akik innentől online adnak tanácsot, tanárok akik innentől online oktatnak). Vannak azok, akik egy ettől már rugalmasabb szolgáltatási modell-váltással tudnak alkalmazkodni az adott helyzethez, ilyenek szerintem például
a rendezvényekkel kapcsolatos szolgáltatások: első ránézésre teljes csőd, de végül is meg lehet próbálni online összejöveteleket, konferenciákat is tartani,
amiknek teljesen más a szervezési módszertana, de megfelelő mennyiségű rugalmassággal lehet adaptálni a core businesst az új helyzethez.”
Kozák Mihály – akinek az életmódközpontját most be kellett zárni, de Mastermind-alapú praxisa él és virul – például azt vette észre, hogy “a coaching területén nyitottabbak lettek az emberek az online beszélgetésekre”. Pedig a segítő foglalkozásúakat személyesen szeretjük felkeresni. Amikor csak lehet. De ha eleve több lábon álltál, hiába bezártál egy üzletágat, átterhelhetsz a másik pillérre, ahol stabilan mehetsz tovább.
INFORMATIKAI SZEKTOR:
„A SZFINX”
Az informatika a járvány nyomán kibontakozó szélvész-erejű gazdasági átalakulásban “magától” nyertes pozícióba került. Gordon Ákos, a Virgo Systems egyik alapítója úgy látja, hogy “akiknek van lehetősége tempót, irányt váltani és a vezetőségben megvan az akarat a túlélési ösztön”, azoknak nyújt most nagy lehetőséget a változás. Viszont azt is hozzátette, hogy “cégvezetőként a legnagyobb kihívás a dolgozóknak a szeparáció miatti pszichés problémáira megoldást kitalálni.” Valóban, erre a kisebb cégek vezetőinek nincs gondja! Nekik saját magukat kellett “összekanalazni”, mielőtt újra kreatívan tudtak gondolkozni. Ezért kerültek olyan fontos pozícióba most az értő coach-ok.
Karafiáth Balázs technológiai céget is vezetett már egy réges-régi életében, most Meditatív Mentoring üléseket tart online. Úgy érzi, hogy hirtelen két évet ugrott előre: saját célja 2022 végére a “digitalizáció 100%-ig vitele” volt, ami „2 éves cél helyett hirtelen 2 hónapos cél lett”. Ezt nevezhetjük gyorsított technológiai fejlődésnek!
De vissza az informatikai cégekhez: a mikrovállalkozó Hódos Gábor webfejlesztő úgy fogalmazta meg az előnyt, amit az élet most az ölébe pottyantott, hogy
“számunkra kedvez, mert az online világ a mi otthonunk”.
Hasonló területen dolgozik Baló Tamás, a Trilien Development Hub fejlesztőcég életre hívója. Neki kifejezetten áramvonalasabb lett az élete mert “sokkal könnyebb most megbeszéléseket összehozni. Így főleg a személyes megbeszéléseket, a networkinget próbálom erősíteni.” Úgy számít, hogy ha sikerül értelmes összefogásokat kovácsolni “olyan vállalkozásokkal, akiknek újra kell gondolniuk magukat és emiatt van szükségük fejlesztésre, később együtt profitálhatunk az újragondolásból.”
TANÁCSADÓK, STRATÉGÁK:
„A MÁGUS”
Ebben viszont Tamás Himer Csillával ért nagyon egyet, aki szintén egyszemélyes vállalkozó, de pénzügyi szakértőként dolgozik. “Munkatársaim nincsenek, de alapból mániákus együttműködő vagyok –
ha ehhez még hozzávesszük azt is, hogy most a nano-, mikro- és kisvállalkozások számára az egyetlen kiút az együttműködésben látszik, akkor külső és belső motivációm is van erre.”
Mit csinál most az a szintén egyszemélyes vállalkozás, ahol a tanácsadás a fő profil? Elek Márton a Geppetto és a Borháló egyik alapítója, most üzleti és marketing-stratégaként dolgozik. Az egyik legizgalmasabb projektet indította el egy ügyfelével, amit az online térben láthatunk a járvány kapcsán: a Karanténkalács pékeket, önkénteseket és veszélyeztetetteket (azaz „érintésmentes” pékárut rendelőket) köt össze online eszközökkel. Tulajdonképpen ez a mintája annak a “mozdulatnak”, amit most mind megtehetünk, amit most érdemes megtennünk a vállalkozásunkért.
“Minél gyorsabban áll át valaki az új normálisra, annál több esélye van arra, hogy ő legyen az egyik nyertes. Most sokan csak bezártak, és várják, hogy vége legyen. Nem lesz vége, ez az új normális.”
– válaszolta Marci arra a kérdésre, hogy vajon egy “kikényszerített fejlődést” látunk-e most végbemenni a digitalizáció területén.
Oké, csak ne kapkodva kelljen…
A legtöbben egyébként azon a véleményen vannak, hogy igen, időszerű volt a gyorsítás. De többeknek voltak olyan kitételei, hogy “de nem ilyen áron”, “de nem voltunk készek rá”, vagy hogy azért remélhetőleg hamar visszaáll az élet személyes része, és visszakapjuk a megszokott, offline találkozási, networking lehetőségeket.
Nézzük, mit szól mindehhez az egyik korábban „megszólított” területről érkező Damjanovich Nebojsa tanácsadó és tréner. Hát azt, hogy szerinte is a távoktatás, távtanácsadás, SaaS területén aktív cégek jönnek ki jól a 2020-as válságból. Szerinte “a felnőttoktatásnak kellene megbarátkoznia az online képzés fogalmával, mert itthon még mindig gyerekcipőben járunk.” Hát most aztán minden lehetőség nyitva a cipőméret-váltásra!
Kristó Zoltán online könyvelési és riporting megoldásokat gyártó SaaS-céget (Riport Applications) vezet: egyik elsőként léptek piacra kifejezetten home office-t támogató megoldással. Azt a service design-ihletésű gondolatot is kifejtette, hogy most van igazán idő “figyelni és meghallgatni az ügyfeleket”. Szerinte
azok a cégek lesznek most sikeresek, “akik a profitot célhoz rendelik és nem személyes célokhoz, hanem egyre inkább társadalmi célok megvalósításához is egyben. Olyan szolgáltatásokat, termékeket, üzleti modelleket alkotnak, alkottak már eleve, melyek figyelembe veszik a társadalom, a gazdaság, a magánszféra és a környezet értékeit.”
Ágoston László a meet | service design ügynökség egyik alapítója, és partnereivel (illetve meghívott vendégükkel, a Wolt-tal) április 3-án máris fergeteges online meetup-ot celebrált. Szerinte abban változik most nagyot az üzleti világ, hogy “az igazán izgalmas dolgokra eddig a sok tűzoltás miatt nem volt idő, energia és pénz – most ez válik halaszthatatlanná, prioritássá.
Az általános/mainstream gondolkodásmód digitálisabb és progresszívebb lesz – fogékonyabb a jó dolgokra. A piac pedig a service design-ra„,
azaz a felhasználói kutatáson alapuló szolgáltatás-tervezésre. Hiába offline képzésekkel, és nagyon is személyes workshopokkal dolgoztak, mindent pakolnak át serényen az online térbe, és vadonatúj megoldásrendszerek is érkeznek. Tanácsadóként és oktatóként bármelyik másik szekcióban is szerepelhetnének, de esetükben a főnix-jelleg is meghatározó – már csak a service design lényege miatt is.
Üzleti tervezéssel, stratégiai tanácsadással foglalkozik a Smart Commerce Consulting: vezetője, Donáth Fruzsina az átgondolt módosítás híve. “Azok a cégek nyerhetnek, akik nem kapkodnak, hanem amennyire tudnak, higgadtan átgondolják a lépéseket – elsősorban a digitális lehetőségeket alapul véve. Lehetséges, hogy üzleti modellt is kell váltani a túléléshez. Azok is előnyben vannak, akik ha nem tudják mit kellene tenni, legalább azt tudják, hogy kihez forduljanak segítségért.„
EGYSZEMÉLYES VÁLLALKOZÓK:
„A GERILLA”
Bár egyáltalán nem mesebeli, vagy mitológiai alak, de akik most egyedül vágnak utat macsetével a dzsungelben, hasonlóan kemény terepen járnak, mint a háborús gerillák. Ám közülük is találunk kifejezetten pozitív hangulatúakat!
Őzse Attila fotós például frissen tanul lassítani – és máris látja, hogy ez mennyire előnyére válik majd hosszú távon is: “Az új aktivitásom inkább a nem aktivitás. Pont ez az, amire rájöttem, hogy nem kell mindig aktívnak lenni. Érdekes, mert most, hogy nincs annyi munkám, nyugodtabb vagyok, mint amikor rengeteg munkám volt.” Pedig termékfejlesztéssel is előrukkolt, mégsem akar kapkodni és rohanni, nála időszerűvé vált a lazítás.
Hasonló történik Roszik-Csendes Dániellel is, aki Dan Joy néven Londonban kezdett új életet évekkel ezelőtt, és új karriert a holisztikus gyógyászat terén. A jógastúdió, ahol lomi-lomi masszázst csinált, most bezárt, de ez lehetőséget adott neki arra, hogy a tréner-coach énjét “előhúzza: “hát azt lehet online tolni. Ezt egy ideje már halogattam, a mostani helyzet kb. egy hét alatt kipréselte belőlem, amit mondjuk másfél éve nem sikerült öszeeszkábálnom.:)” Szintén Dani hívja fel a figyelmet arra, milyen irgalmatlan izgalmas időkben élünk:
“A krízis szó görög eredetű gyökere egyszerre jelent veszélyt és esélyt. A krízis nemcsak valami szörnyű kataklizmát jelent, vagy kihívást jelentő eseményeket, hanem azt is, hogy esélyünk van újragondolni, milyen döntéseket akarunk a helyzet fényében meghozni. Ilyen formában én meglehetősen kollektív és globális krízisnek tartom a mostanit, ami a bolygó lakosságának jelentős számára felteszi a kérdést: hogyan akarsz élni?”
Bár ez most sokaknak fájdalmas, de akár a születés, újjászületés szó is eszünkbe juthat róla, ha nagyon el szeretnénk vonatkoztatni… Szabó Zsuzsa személyi edző, és Healthy&Happy By Zsuzsa néven („Mozgás által kapcsolódj vissza MAGadhoz” szlogennel) fut Facebook-oldala. Zsuzsa szintén egyedül “küzd” az elemekkel. Mégsem érezni rajta egy pillanatra sem, hogy küzdelemnek élné meg. Azt gondolja a frissen elénk toppant változásról, hogy “Mindenképp hirtelen kimozdítás, de sokkal jobban felszínre törnek és megerősödnek azok a skillek, amit nem használtunk eddig. Tágít, és fejleszt.” Sőt, hiába gondolnánk, hogy személyi edzőként beszűkültek a lehetőségei, azt mondja, hogy “sokkal több emberhez el tudok jutni az élő adásokkal. Nemcsak Budapestről tudnak csatlakozni az óráimra, hanem bárhonnan.”
Mit mond végül minderre az a Kepecs Iván “távmunka-evangelista”, aki párjával Argentina egy vidéki szállodájában ragadt, hogy akadozó netről szervezzék meg az első magyar nomád konferenciát? Hát azt, hogy meg kell tanulni: “hogyan dolgozz hatékonyan távmunkában, hogyan vidd át tudásod az online világba és szervezetként hogyan alakíts ki jobb digitális élményt”. Sőt, még segítenek is „hagyományos” távmunkát találni. Ahogy a legtöbb főnix, szfinx, gerilla, vagy mágus, Iván szerint is
”érdemes kihívásnak és fejlődési lehetőségnek tekinteni ezt az időszakot.”
HOL LÁTOD MAGAD A RENDSZERBEN – AZ „ÚJ NORMÁLIS”-BAN?
Akkor most te jössz! Hogyan látod magad a válságban – egész közelről, a karanténból nézve? Meséld el te is a történeted, a válaszaidat, vagy akár a félelmeidet, a legnagyobb kihívásokat! Használd a komment mezőt, a kapcsolatfelvételt – és főleg használd ki a lehetőséget, hogy most megismertél 18 olyan vállalkozót és gondolkodót, aki máris látja a felfelé közlekedő mozgólépcsőt az alagútból. Pattanj fel az érted érkező járműre – ami lehet, hogy neked, mint Őzse Attilának is a lazításról, mint Nyári Fruzsinak is az újratervezésről, mint Dan Joynak is a rebrandingről, nem az azonnali lázas ténykedésről szól. Vagy keresd meg azokat a tanácsadókat (akár az itt megismertek közül!), akiknek szimpatikus a stratégiája. Mert ahogy Baló Tamás, vagy Himer Csilla mondta, meg ahogy én is mélyen vallom: összefogásban az erő. Máskor is, mindig, de most is – mert ez a “most” ez pont egy nagyszerű példa a “mindig”-re. 🙂
Gyere, beszélgessünk tovább Facebook-on!
Olvasd el az ÁTALAKULÁS-SOROZAT, II. részét is:
Mi mindent tanultunk „a vírusnap óta”?
További válság-elemzések a karantén korábbi heteiből:
- A karantén harmadik hete: Ez a trutyi, és ami vele együtt jön
- A karantén második hete: Lehetőségek társas távolságtartás idején
- Közvetlenül a karantén előtt: Kontent-e a koronavírus? (Nem az.)
Tartalommarketingben hogyan segíthetek neked?
Vegyük fel a kapcsolatot!