Te érezted már úgy, hogy a szakmád teljesen értelmetlen? Hogy szélmalomharcot folytatsz, hogy küzdelmes, sziszifuszi munkát végzel valami távoli eszme képviseletében? Nem éppen kellemes gondolat, de a szellemi munkát, tanácsadást, kevéssé mérhető tevékenységet folytató szakemberek fejében rendre megfordul. Mit érünk el valójában? Mikor fog látszani végül a hatás? És hogyan lesz mindettől jobb hely a világ?
Főleg olyankor kap el ez az érzés, amikor egy nagyon elhivatott vállalkozó nagyon aktív, önazonos, és láthatóan hatékony tartalommarketingjét látom. Nekem ilyen ember például Bán András, akivel a halottnak a coach podcasten keresztül találkoztam (újra), vagy az egyedülállóan tehetséges Fóliás Juci, akiről még a Forbes is megemlékezett nemrég. Ketten két nagyon eltérő területen alkotnak kiemelkedőt, mégis összeköti őket a szakmájuk iránti elhivatottság és profizmus, a kitartás és az az utánozhatatlanul „ragadós” lelkesedés.
Át lehet ezt adni egy tanácsadási projekt keretében? Ha tudod, mihez értesz / mit árulsz / miért vállalkozol, ÉS teszel hozzá hosszú távú, aktív webes jelenlétet, előbb-utóbb eléred a közönségedet, akik között ott lesz a (bőven) elegendő vásárlód. Pofonegyszerű recept, a service design eszköztára pedig, amit a tartalmi ökoszisztéma tervezésére használunk, bonyolult, hosszadalmas, és munkaigényes feladatsort ró ránk. Igen, sokat kell ötletelni, tervezni, gondolkozni és kutatni, míg egyáltalán nekikezdhetünk a megvalósításnak, és így lesz látható (valszeg sokára) az eredmény.
Tervezni, de okosan: elemek erejét szelídítő content design
Mégis visszatérek újra és újra a hitemhez a módszerben, magában a tanácsadási folyamat lehetőségeiben. A tervezésbe tett idő ugyanis megtérül. Sokszorosan. Ez pedig főleg olyankor látványos, amikor elégedett visszajelzést kapok ügyfeleimtől (legutóbb például Paige Tyrrelltől, a Prefixbox marketingvezetőjétől), vagy amikor más, design-tudatú szakemberekkel van lehetőségem kapcsolódni (legutóbb a meet agency 9. Legyél Service Designer képzésének záróbuliján, ahol egyébként magam is tanultam).
Azok a content design projektek, ahol egy, vagy több workshopon, „szimulált” vagy valós perszónakutatással, egyszerű példákkal, vagy teljes terjedelmében feltöltött tartalomnaptárral jutunk eredményre (és fontos felismerésekre, marketingtevékenységet átható változásokra!) ott valóban értéket alkottunk. Akkor megtörténik a gondolati váltás, ami ahhoz kell, hogy a hosszú távú kommunikációban is értéket képviseljünk. Végül pedig a szakmai elhivatottság, elszánás és a hosszú távú, elkötelezett munka eléri a hatást a piacon is: például ugyanolyan gondolati váltások sorozatát – ezúttal már az ügyfelem témájával kapcsolatban, az ő ügyfeleinél – amit a content design is hozott az ő számára.
Ez már nem szélmalomharc, hanem tudatos, professzionális tartalomfejlesztés, amiből egy edukáltabb közönség, eredményesebb kommunikáció, és sokoldalú üzleti érték jön létre.