fbpx

Kiállhatatlan perszóna? Nem, kommunikációs perszóna!

2021.06.08.

perszónák

Amikor először kezdtem marketinges terminusként hallani a perszóna szót (persona, perszona, perszóna alakváltozásokon keresztül), elég viccesnek tűnt. Népmesei perszóna-figurák* jutottak eszembe, akik általában kiállhatatlan, boszi-szerű lények voltak. Más kérdés, hogy kicsit mindig együtt tudtam érezni a boszikkal is, amikor felbukkantak a bájos kislány-szereplők ellenpontjaiként, de eredetileg nem ezt az irányt kívánta venni a blogposzt.

*perszóna – ‘‹régen› személy’; ‘nőszemély’.
Nemzetközi szócsalád a latin persona (‘tragikai álarc, drámai személy, személy’) alapján.
(Forrás: Arcanum.com)

Mi az a kommunikációs perszóna?

Az a mesebeli személy, aki tágra nyílt szemmel várja a tartalmaidat, hogy végre befogadhassa azokat, lekövesse az általad meghatározott CTA-kat, akkor és oda kattintson tovább, amikor és ahova szeretnéd… és ennyi! Mivel nem a buyer personáról van szó, hanem kommunikációs perszónáról, többet nem szeretnénk nála elérni: csak azt, hogy elérhető legyen.

A hagyományos AIDA-modell (attention-interest-desire-action, azaz figyelem-érdeklődés-vágy-cselekvés) után szerencsére megszületett a sokkal barátságosabb megközelítés, ahol a vevő körül forog a világ, a szolgáltatás ugyanúgy, mint a sales és marketing, miközben ezek hárman értelmesen kommunikálnak egymással.

Perszónánk már nem a tölcsér alján árválkodik, hanem kap valamit a pénzéért (figyelméért). Olyan szolgáltatást, ami szervesen következik az addig elhangzottakból, és olyan kommunikációt, ami a szolgáltatásból építkezik. Tehát értelmes értékcsere zajlik, legalábbis erre van sokkal több esély.

perszóna

A Hubspot modelljéről itt olvass többet: The flywheel

A tartalommarketing ennek a teljes körforgásnak minden pontján fontos szerepet kaphat, nyilván akkor, „ha jól csináljuk”…. És ha jól csináljuk, akkor elegendő kommunikációs perszónából válik végül vásárló.

A kommunikációs perszóna tehát az a személy, akit a tartalmainkkal meg szeretnénk szólítani, hogy továbbcsalogassuk a még mélyebb tartalmak, még konkrétabb CTA-k felé, de azt nem akarjuk tőle, hogy vásároljon tőlünk. Adni szeretnénk neki valamit, pusztán elköteleződést kérünk tőle (még csak nem is feltétlenül feliratkozást, csak egy érzést, hogy neki hasznos volt, amit kapott tőlünk), és ezt nem is esik nehezére megadni nekünk, hiszen valóban tetszett neki az első falatka… Jöhet a többi! Egy egész vacsora, aztán jöhet a sok fenséges lakoma, immár „közös” büdzséből. Épp ez az oka annak, hogy a tartalommarketing hosszú távon megtérülő befektetés. Viszont amit hoz, az elkötelezett közönségedet, már senki nem veheti el tőled…

Ha jól szeretnéd megszólítani a peszónáidat, előbb érdemes megismerned őt magát, hogy valóban a saját nyelvén, saját aktuális kérdéseire válaszolva, saját világában jelen lévő, valódi problémára megoldást kínálva kommunikálhass vele. (Perszónakutatásról itt írtam többet.)

A lényeg tehát: a kommunikációs perszóna olyan befogadó, aki talán még sose hallott rólad, talán még nem is nézelődik a témádban, mégis értékes lesz számára a tartalmad. Így a következő kontentedért is beáll majd a sorba, aminek a végén ott az eladás.

Jól ismered a perszónáidat? Kíváncsivá tettek? Dumáljunk róluk! 🙂

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Tématervezéstől kontent kalendárig

Tématervezéstől kontent kalendárig

Szuper kérdést kaptam egy content design workshop után: "értem a keretrendszert, megvannak a perszónák, tök jók a témák, amiket összeötleteltünk nekik: de hogyan lesznek ebből tartalmak?" Ezen a workshopon lényegében egy szimulációt végeztünk: eljátszottunk egy...

bővebben
Mire jó egy lábtörés…

Mire jó egy lábtörés…

Mondhatnánk, hogy semmire, és orvosi szempontból tökéletesen igazunk is lenne. De mégiscsak kiesik belőle néhány tanulság, egyet megosztok saját friss tapasztalataim közül. Novemberben sikerült úgy eltörnöm a bokám, hogy a lemezelés-csavarozás után másfél hónapig...

bővebben