fbpx

Sokkoló igazság a perszónáidról

sakkozó bácsi

Ahogy az sejthető volt (például a clickbait híradókból tanulhatunk erről) minden feltűnően kattintékony cím mögött egy féligazság rejlik: a perszónáiddal kapcsolatos infó ritkán sokkoló. És ez nagyon is jól van így! Mert azt jelenti, hogy nem habókra termelsz / szolgáltatsz, hanem ismered a célcsoportodat, és elég pontosan tudod, kinek milyen igényét elégíti ki a kínálatod.

Egy jól összerakott kutatás mégis szolgál számos meglepetéssel, hiánypótló újdonsággal, különben nem sok értelme lenne. Pedig van! Rendszeresen, újra és újra fel kell tenned azokat a kérdéseket, melyeknek csak egy része tartalomfejlesztés célú, más részük például a termékfejlesztésben használható nagyszerűen, fontos visszajelzést adhat a céged minden apró részletével kapcsolatban.

Hoztam néhány példát arra, hogy milyen típusú meglepetésekkel szolgálhat a tartalommarketing alapozásához elvégzett perszónakutatás, azaz: tipikus torzítások a tartalomtervezésben:

  • A kutatás előtt gondolhattad, hogy “erről már mindent elmondtunk, mindenki tud mindent.” A legkevésbé sem! Ami neked elönti a tudatodat (és a faladat, amiről ld. még: a social media buborék-hatása), a célcsoportjaid valóságának még (!) nem, vagy nem olyan mértékben része.
  • Perszónáid megkérdezése előtt vélhetted: “Kis guglizással minden infó megtalálható a témámról a neten, úgyhogy nincs is mit mondani már.” Hasonló az előző torzításhoz, annyi különbséggel, hogy inkább az információ rendszerezettségére vonatkozik. Lehet, hogy te mindent megtalálsz a témádról, mert tudod, hogy hova nyúlj érte. Újonnan a témába csöppenőknek ez sokkal nagyobb gondot jelenthet!
  • Jogosnak tűnő kifogás volt szereplés-fóbiásoknak: “Minek mutogassan a saját fejem, a terméket láttatni sokkal fontosabb.” Igen, vannak vezetők, akik szeretik előtérbe tolni magukat, mások épp ellenkezőleg: rejtőznének a márka mögött. Pedig a bizalmat nagyban növelheti az emberi (!) láthatóság, az alapító(k) személye, főleg szolgáltatások esetén. Mindezt természetesen ideális mennyiségben.
  • Feltételezés a tévedés jó édes anyukája:“Neki készítettük, úgyhogy biztosan tudja, hogyan vonatkozik rá mindez!” Pontosan a te célcsoportodnak szól a termék, mégsem ismeri fel magát benne? Ezt jól orvosolhatod kontenttel, már ha látod, ilyen típusú tartalmi támogatásra van szükség.
  • Szintén tipikus torzítás az eszközhasználattal kapcsolatos tévhit: “Azt az oldalt mindenki használja, tegyük ki oda, és eljut, akihez kell.” Nagyon is előfordulhat, hogy rosszul választottad meg a használt kommunikációs csatornákat, melyeket talán kizárólag megtérülés szempontjából válogattál össze a mixbe. Kiderülhet a kutatásból, hogy a perszónáid sem ott tájékozódnak, ahol el szeretted volna érni őket, és ami még fontosabb, ezt felismerve később hatékonyabban “mehetsz utána”.

A kutatás elején összeírt hipotézisek közül néhány tehát igazolódik (ezek voltak az infók, amiket helyesen sejtettünk előre), más részük megdől. Ez kicsit olyan, mint magunkkal sakkozni: kinek drukkolunk ilyenkor? 🙂

Összeszedjük együtt a te hipotéziseidet, és leülünk együtt sakkozni a mélyinterjús találatokból?

Hasonló bejegyzések

Az inspiráció ördögi köre – 6 jó, és 6 rossz tipp!

Az inspiráció ördögi köre – 6 jó, és 6 rossz tipp!

Honnan jön az írás? Inspirációból.* Honnan jön az inspiráció? Írásból. *És persze rengeteg tudásból, tapasztalatból, kemény információból, kulcsszó-elemzésből, kutatásból, szakértőktől, “az utcán hever”, stb… De az inspiráció olyan belső forrás, amitől tök más lesz...

bővebben
Mire elég az új pr-definició? Háromra!

Mire elég az új pr-definició? Háromra!

Három szempontból is érdekes hír, hogy új definíciót fogadott el a nemzetközi pr-szövetség (írja a Kreatív). Egyrészt úgy tűnik, még mindig mintha valami babonás tisztelet övezné a definíciókat. Mintha nem az lenne a definíció, amit a Google elsőként elénk tol, hanem...

bővebben
A sztori: “így lettem content coach” miniszöveg

A sztori: “így lettem content coach” miniszöveg

Mert sztori mindig kell. Nekem úgy kezdődött, hogy amióta az eszemet tudom, írok. Ez sablonos, nagyjából mindenkinek így kezdődött. Akkor bedobom gyerekkorom kék-fehér laminált pozdorja íróasztalát, amin a kidugott nyelvű rajzolásból lassan grafitceruzás betűk lettek....

bővebben