„Ha gyorsan akarsz menni, menj egyedül. Ha messzire akarsz jutni, menj együtt másokkal!”
(afrikai (eredetűnek tartott) közmondás)
Tartalomstratégia kell, témákkal. Tegnapra persze… Hogy marketingesként vagy vállalkozóként nyúlsz bele a darázsfészekbe, most mindegy, de egy csomó olyan „egyéb” kérdés is szembe fog jönni, ami nem szigorúan tartalommarketing, de tervezéskor elválaszthatatlan attól. Vagy már korábban konkrét válaszokat kellett (volna?) találnod rájuk, mielőtt a perszónákra fessen rászabott tartalmakra közösen vadászunk, vagy majd a megvalósítás során fogsz belefutni viharos gyorsasággal (ami még fájhat is). Ilyen előtte-utána kérdések lehetne például:
- Mi a missziód: mi az a „nagy és fényes”, ami felé tartasz, amihez pusztán eszköz a munkád?
- Milyen üzleti célokat szeretnél megvalósítani, miközben haladsz – egyedül vagy másokkal?
- Milyen kommunikációs stratégiába illeszkedik majd a tartalmi ökoszisztémád terve?
- Hogyan jut el a közönséged szeme elé, amit tartalomként hamarosan létrehozol nekik?
- Hirdetsz? Mérsz? Iterálsz? Perszónákat pontosítasz? Marketing-büdzsét szűkítesz? Mikor? Miért?
Ezek a kérdések ráadásul nem is csak egyszer, hanem egy csomószor merülnek majd fel, talán nem is „logikus” sorrendben, újra és újra. Ezért a tartalomstratégád mellett (amiben ugyebár mi tudunk segíteni) szükséged lehet egyéb tanácsadókra és megvalósítókra is. Ha messzire szeretnél jutni, akkor csapatban kell gondolkoznod, és gyakran ennek a csapatnak az összeállítása a legnehezebb feladat.
Ezért hoztam most neked egy csokorra való ajánlást. A hat szakember / cég, akiket konkrétan a figyelmedbe ajánlok, közeli barát és / vagy munkatárs, kölcsönösen sokat tanultunk egymástól ilyen vagy olyan formában, és biztos vagyok abban, hogy a te munkádban is sokat segíthetnek.
Az általam logikusnak tartott sorrendben mutatom be a megoldásszállítókat, akiknek a területén mindenképp lesz mit nézelődnöd tartalomdesign során. Közben meg nem is tartalomdesigner lennék, ha a kontentjükből nem villantanék neked látnivalót. Mind kimaxoltak már egy-egy platformot, amit közösen csodálhatunk példaként! 🙂
Missziódat ismered-e már…?
Már mielőtt vállalkozni kezdtél (vagy marketingesként elhelyezkedtél egy nagyszerű cégnél) határozott céllal érkeztél a „világra”: azon túl, hogy pénzt keresel vele, a munkáddal alapvetően létre szeretnél hozni valami igazán klasszat, fontosat, értéket. Szépségszalont nyitsz? Gyönyörű mosolyokat hozol létre. E-kereskedő leszel az állateledel szegmensben? Tápláló kutyakajához, végső soron egészséges és boldog kutyákhoz juttatod a gondos gazdikat. Edző vagy, mint Valéria? Egészséghez, külső-belső erejükhöz segíted el a klienseidet. Ezért dolgozol valójában, nem a bevételért! Mert valódi, belső elhivatottság nélkül nehéz lesz hosszú és lelkes éveket szentelni a napi munkádnak. Erre való a „purpose mentor”, vagy „küldetés-edző”, akivel megtalálod az ideális irányodat, vagy további belső erőforrásokat mozgósítasz hozzá. Ezzel fordulhatsz Karafiáth Balázshoz minden más tennivaló előtt, mert még a kontent-tervezés is a missziódnál indul valójában! Amit pedig Balázs erre „analógiásan” létrehozott és működtet az Inspirálók elnevezésű zárt Facebook-csoportjában, az mindent elárul a közösségépítésről, és az ütős kontent titkairól…
Üzleti stratégiád van-e már?
Ha felismerted, hova tartasz, a pontos útvonaladat is fel kell építened hozzá. Céged vagy vállalkozásod mindenképp üzleti számokra optimalizált tervet kell kövessen, különben nagy eséllyel csak forog körbe-körbe (míg össze nem csuklik, előbb-utóbb). Sok stratégiai tanácsadó mozog a piacon, közülük ismerhetsz számosat. Ráadásul (főleg az első években) valószínűleg inkább saját „intuíció”, sokkal kevésbé előre meghatározott stratégia mentén dolgozol. De hamarosan ez vagy a növekedés, vagy már a túlélés korlátja lesz. A Karson Consultinghoz érdemes fordulni az üzleti stratégia (és annak részstratégiái) közös megalkotásáért, az ekörül felmerülő sok egyéb kérdésre válaszért. Naná, hogy a Karson csapata is példaértékű tartalommarketinget „művel”, kövesd őket LinkedIn-en, jól jársz!
Weboldalad kész-e már?
Bár ők nem klasszikus stratégák, de stratégiai webfejlesztők dolgoznak a WP Viking soraiban. Talán elsőre te kérdezel tőlük, de válaszként tuti felteszik a kérdéseket, amiktől egész új nézőpontból látsz rá a vállalkozásodra vagy boltodra, aminek friss online megjelenését velük építed. Ők azok, akikre a poszt címében „teherhordóként” utaltam: iszonyat mennyiségű tudással és kitartással takarítják le a válladról a rá nehezedő súlyokat, mert a domain-regisztrációtól kezdve akár a levelezésed újratervezéséig mindent (is) magukra vállalnak, csodálatra méltó profizmussal és körültekintéssel. Nagy Bence társalapító cikkeit pedig a Számlázz.hu PARK hasábjain olvasd, mert a webshop-fejlesztéstől a fizetési megoldásokig kábé mindenről rakott már össze nagyon részletes és alapos kontent.
Beke Kitti hasonló lelkesedéssel és profizmussal művel hasonló csodákat, bár nem ügynökségként, hanem (egyelőre) egyedül, és főleg a női vállalkozókat szólítja meg kedves és nagyon empatikus hangon. Tőle többek között az Instagramon tanulhatsz rengeteget: nemcsak ergonómiáról, design-ról, tudatos tervezésről, vagy akár vállalkozói magabiztosságról, de arról is, hogy mit és hogyan érdemes szolgáltatóként kommunikálni a szakértői státusz építéséhez.
Elérésed lesz-e hozzá?
Ha megvan már a klafa site, oda el is kell juttatnod a közönségedet, beterelni őket a „végső kapun”. Például foglalhat nálad időpontot az első konzultációra. Ezt a konverziós célt Biksi Bendegúznál látjuk, aki webinárokra specializálódott: felépíti veled a funnelt, amin keresztül beérkeznek az online előadásodra a leendő megrendelőid, és szintén hatalmas terheket vesz le a válladról az erre szolgáló technológiák és folyamatok ismeretével, értő alkalmazásával.
Ha pedig a „klasszikusabb” online hirdetések felé indulnál, akkor Haláchy Nórával érdemes felvenni a kapcsolatot. Sok projekten dolgoztunk már együtt, ahol bonyolult témákat kellett nagyon egyszerű hirdetési szövegekbe gyúrni, és mindig igazi intellektuális kaland volt a közös gyurmázás. Ráadásul még eredményes is! 🙂 A MarketingFlow alapítója egyébként feketeöves tartalommarketinges, így rengeteget tanulhatsz a saját LinkedIn-stratégiájából is.
Mondd, te kit választanál? Vannak körülötted olyan szakemberek, akikkel bejárhatod a teljes kört missziótól hirdetésig: akikkel tervezés és megvalósítás öröm és eredményesség egyszerre? Oszd meg velünk kommentben, kivel folytatnád a sort! Ha pedig tartalomdesignerre van szükséged, azaz perszóna-központú tartalomstratégiát alkotnál, azonnal fordulj hozzánk! 🙂