Te és a tollad (klaviatúrád) egy magányos éjszakai órán, az olvasólámpa bűvkörében…? Nem, azért a tartalommarketing nem színtiszta költészet, mégis érezzük a rokonságot (erről szólt az első 1gondolat is).
A címben felvetett kérdés állítást tartalmaz. Intim műfaj egyáltalán a tartalommarketing? Ha nálatok stratégiai jelentőségű marketingeszközként szerepel, pontosan tudod, miről beszélek. Ha csak tervezed bevezetni vagy erősíteni rajta, mert minden a kontent hatékonyságát zengi (érdemes ezt a ’18-as elemzést elolvasni róla), talán az „intim” jelző elijeszt tőle… Akármelyik kategóriába is tartoznál (vagy azokon kívülről kattintottál a címre), figyelj, megmagyarázom! 🙂
Amikor írunk (akár azért, mert B2B kommunikációhoz készítünk szövegeket, akár épp csak a „kedves naplóm” figyel), valami megnyílik bennünk. Néha szinte hallom az apró kattanást, miután hosszú keresés után beugrik a megfelelő szó, mintha csokiautomata fémfenekén puffanna a Twix… Alkotói folyamatba kerülünk, ha fogalmazunk (ami egy cikk születéséhez szükséges mondjuk 20-25 szükséges lépésből kb. úgy a 18. körül van…). Szavak egymás után helyezése, mondatok megformázása, bekezdések tagolása, még a megfelelő linkek és tagek elhelyezése is kreatív folyamat. Lementünk magunkba előhozni valami izgalmasat, valami megismételhetetlent és soha-nem-voltat, mert klassz cikket szeretnénk írni, és hatékony tartalmi ökoszisztémát kívánunk felépíteni. Nyilván.
Az okos tartalommarketing Venn-diagramja újragondolva
És akkor a tervezésről még szót sem ejtettünk. Ahol le kell mennünk a stratégiánk mélyére a célokért: mit kell ma kifejezni a kreatív alkotóerőnkkel, kinek szólunk, miről szólunk, hogyan szólunk, miért szólunk, mi a teljes ökoszisztéma, mi a konkrét cikk konkrét célja. Kreatív folyamat ez is!
Ahogy a célcsoportunk feltárása is az. Miután üzleti tervünkben meghatároztuk, kik legyenek ők, beszélgessünk velük, ismerjük meg a valódi érdeklődésüket, a problémáikat, a kérdéseiket, a kíváncsiságuk legmélyebb gyökerét, amire majd mi jól válaszolni fogunk… Kreatív folyamat a megfelelő embereknek a megfelelő kérdéseket feltenni, nemdebár?
A tartalommarketing természetesen nemcsak szövegekből áll, melyeket cikk formájában publikálunk valahol. Minden kép, hang, videó, minden audio-vizuális termék is, ami a marketingünk részeként a publikum szeme (és füle) elé kerül, a kontent-ökoszisztéma része. Pont ezen tartalmak létrehozása ne lenne kreatív? Hát az… Akár kiszervezzük, akár belső erőforrás áll rendelkezésre, vagyunk magunk vettük kézbe, ugyanolyan (kreatív) tervezési folyamatban zajlik. Sőt, menjünk tovább, még a YT-videó alatt érkezett kommentekre adott válaszunk, az egész beszélgetés is a kontent része.
Kreatívan megnyilvánulni pedig az egyik legintimebb élményünk lehet, akár szeretjük az ilyen típusú tapasztalásokat, akár nehézséget okoz a feltárulkozás. Még ha nem is emberi mivoltunk, hanem cégünk leglényege is van terítéken. Emlékszel még, amikor a ’90-es évek végén megjelentek a világ legnagyobb cégeinek CEO-blogjai? Itt van például a „Content is king” eredete, Bill Gates „tollából”, aki amúgy azóta sem bírt leállni a témáról (ld: Gates „blogját” ma). Szerinted nem pont ugyanezen az alkotói folyamaton mentek és mennek át naponta a nagy elődök? Szerintem igen. És a műfaj azóta is él és virul, bár időközben kismillió újabb social csatornával, formátummal, stílussal, megoldással egészült ki a paletta. Nálatok is él és virul…? Éljen és viruljon!