fbpx

1gondolat: “szép volt az igaz”

1gondolat_3bajusz

Gabriel García Márquez önéletírásából (Azért élek, hogy elmeséljem az életemet) kiderül, fiatal újságíróként került a kezébe Hemingway frissen megjelent kisregénye, Az öreg halász és a tenger. Egészen meg volt őrülve érte. Persze nem szó szerint idéztem, de ahogy abban az időben saját bevallása szerint zabálta a világ szépirodalmát (és a világot), és amennyire le volt nyűgözve az amerikai írótól, talán nem túlzás így mesélni.

Valamiért pont Hemingway életéről is most néztem egy filmet. Ő is tömött kefebajszot viselt a haditudósító Martha Gellhornnal kötött házassága idején, mint Márquez egész életében, és mindkét író hírlapírói tevékenység mellett hozott létre világraszóló szépirodalmat. Biztos van még egy csomó párhuzam, de most a stílusbeli különbségre szeretném felhívni a figyelmet.

Márquez varázslatos világában a jelzők és lélek-vizuálok úgy burjánzanak, mint egy lerobbant kastély mögött vaduló dzsungel. Hemingway nyelvezete ehhez képest egy katonai park, ha létezik ilyen egyáltalán… Állítólag addig ment végig a szövegein újra és újra, és gyomlálta ki belőlük a felesleges szavakat, különös tekintettel a jelzőkre, míg egész csupasszá nem vált az írás. És ettől kábé semmit nem veszített a költőiségéből. Csoda lenne? Aligha. Máshogy működik együtt író és olvasó az ő esetében, mint a festőpalettával dolgozó szerzőkében. Majd én látom: mert a sorok között felvillan minden kép, minden szín, minden fénysugár.

Tartalommarketinges tanulság?

  • A Hemingway-féle gyomlálás a szakmai szövegeket is új ligába emelheti.
  • Néhány csepp Márquez-féle mágia a blogodat is széppé teheti.
  • Van ellentmondás? Nincs. Maradj pontos, és tedd bele magad: így lesz érdekes, így lesz hiteles.

És mi az izgalmas a sajtó és a regény műfajának találkozásában, amit mindkét író tökélyre fejlesztett – a maga módján? Mindkét műfajt nagyon sokat kell művelni (azaz “gyakorolni”) ahhoz, hogy tökéletesedjünk benne. Miközben tilos összekeverni eseményt és fantáziát: a hír a valóságról tudósít, a regény (és a költészet) kőkemény igazság. Megjelenhet együtt a kettő, de az alkotó és a befogadó is tudja, ki kivel van… Hasonló történhet a tartalommarketingben is. Minél többet forgatod a “tollad”, annál jobban fog menni, és nem fogsz azonnal odaérni. Viszont miközben mész, az út szépségét is élvezni fogod, és pontosan fogod tudni, hogyan rajzold a kontúrokat, és mikor mivel színezd a képet, a magad örömére.

Címbeli idézet: József Attila: A Dunánál részlete:
Anyám szájából édes volt az étel,
apám szájából szép volt az igaz.

Az 1gondolat egy-egy ötlet kontenthez, “konyhakészen”.
Ha neked is lett tőle +1 gondolatod, akkor elérte a célját.
Ha gondolkodjunk együtt, tudod, hol találsz! 🙂

Hasonló bejegyzések

1gondolat: a Benetton-kontent

1gondolat: a Benetton-kontent

A Nyitottak vagyunk mozgalom alapítói szerint “nyitottnak lenni nem csak helyes, hanem meg is éri.Vállalkozóként, tartalommarketingesként van felelősségünk egy olyan társadalom ábrázolásában, amilyet látni szeretnénk? Van lehetőségünk? Van “kedvünk”? Célunk? Inspirál? Szoktad?

bővebben
1gondolat: miért intim műfaj a tartalommarketing?

1gondolat: miért intim műfaj a tartalommarketing?

Te és a tollad (klaviatúrád) egy magányos éjszakai órán, az olvasólámpa bűvkörében...? Nem, azért a tartalommarketing nem színtiszta költészet, mégis érezzük a rokonságot (erről szólt az első 1gondolat is). A címben felvetett kérdés állítást tartalmaz. Intim műfaj...

bővebben
Pandémia és perszónák

Pandémia és perszónák

Különböző típusú vállalkozók hogyan reagáltak a pandémiára? Kirajzolódtak a perszónák, az eljárást pedig kontenthez így használd!

bővebben