fbpx

Pandémia és perszónák

lány maszkkal

Még a belefáradásba is belefáradtunk. Többször is, egymás után. Már a ciklikusságát is ismerjük a covid-kiégésnek, ami jön-megy, ahogy az évszakok. Azoknál talán kicsit gyakrabban… Zajlik az élet, bár másképp, mint azt valaha gondoltuk volna.

Szakmai és személyes csatornákon is nagyon adja a “pont egy éve” típusú kontent – 2020. március 17-én például arról szólt a blogposzt, hogy “együtt vagyunk ebben benne“, például mert megható volt látni a sok segítő kezet, ahogy kinyúlnak egymás felé a bajban. A társas támogatás mellett három másik trend is gyönyörűen kirajzolódott, azonnal:

  1. Válság jön, fejlődést is hozhat: egész ágazatok álltak bele a földbe gerelyként (drukkolok, hogy legyenek éttermek, jógaiskolák, pici ajándékboltok a turistáknak, akik hamarosan kinyithatnak, mert kibírták addig!), mások pedig szárnyakat kaptak a következmények nyomán.
  2. Digitális update: ezerrel költözik a vállalati ügyviteltől az iskolán át a személyes kapcsolattartásig minden a netre, azok a technológiák, melyek akár már 10 éve rendelkezésre álltak, most változtak “egy falat kenyérré”.
  3. Intenzív kommunikáció: akik mozgásban és kapcsolatban maradtak, sokkal előrébb járnak, mint sokkot kapott versenytársaik. A hullámok csitultával pedig még jobban kiütközik a különbség.

Nem sokkal később, április elején elindult egy sorozat, melyben ezt a tipológiát tovább bontottam: a sorozat három részében összesen 50 vállalkozóval beszélgettem (a neten), hogy megtudjuk tőlük, hogyan reagáltak a járvány nyomán járó új-világ-cunamira. A beszélgetésekből pedig szépen előtűntek a különböző vállalkozói perszónák:

4 figura: főnix, szfinx, mágus, gerilla
  • főnixként újratervezők, haló poraikból új életre kelők,
  • szfinxek, főleg az informatikai szektorból, akik állják a viharokat, sőt, mások számára is adják a támaszt, a rendszert,
  • mágusok, varázsgömböt vizsgáló, jövőt látó stratégák, tanácsadók, és
  • gerillák, akik egyedül, ám sikerrel küzdenek az elemekkel.

Perszónák a kontent-tervezésben

Ezt a fajta tipizálást pedig a tartalommarketinged tervezéséhez is kitűnően használhatod. Máshogy szólítasz meg egy “főnixet”, mint egy “mágust”? Más csatornákat használsz a “gerilla”, vagy a “szfinx” elérésre? Különböző vásárlói útvonalakat járnak be, és más-más infóra kíváncsiak a különböző kapcsolódási pontokon? Eltérő érzelmi mintázatokat mutatnak, amikor a probléma, amire választ adsz a termékeddel vagy szolgáltatásoddal, először felbukkant az életükben? Feltehetően igen!

Amikor létrehozod a saját kommunikációs perszónáidat, akkor nemcsak közelebb kerülsz hozzájuk, hanem kutatást is végezhetsz velük: már megfelelően reprezentálják a teljes célcsoportodat. Ezt követően a tartalmaid is lényegesen célzottabbak lesznek, amikor belépsz azokkal az egyes befogadók figyelmének terébe. Első körben tehát lerántod róluk a maszkot (már nem azt a maszkot, ami a pandémia szimbóluma, és egyik legfontosabb köznapi tárgyunk lett, hanem a valódi attitűdjeiket elfedő rétegeket), tehát alapos, mély ismereteket szerzel velük kapcsolatban. Második körben pedig visszahelyezed rájuk a “fedőt”: de már a saját csoportosításodban, megfelelő megközelítésben osztod nekik a szerepet, az infót.

A pandémia tehát új nézőpontokat hozott, az új nézőpontok más és másféle feldolgozást igényelnek: tartalommarketingben pedig bátran alkalmazd a főnix erejét, a szfinx stabilitását, a mágus varázserejét, és a gerilla furfangosságát ahhoz, hogy hatékonyan szólítsd meg a célközönséged különböző típusú tagjait…

Szólj, ha segíthetek a tervezésben!

Hasonló bejegyzések

1gondolat: a Benetton-kontent

1gondolat: a Benetton-kontent

A Nyitottak vagyunk mozgalom alapítói szerint “nyitottnak lenni nem csak helyes, hanem meg is éri.Vállalkozóként, tartalommarketingesként van felelősségünk egy olyan társadalom ábrázolásában, amilyet látni szeretnénk? Van lehetőségünk? Van “kedvünk”? Célunk? Inspirál? Szoktad?

bővebben
1gondolat: miért intim műfaj a tartalommarketing?

1gondolat: miért intim műfaj a tartalommarketing?

Te és a tollad (klaviatúrád) egy magányos éjszakai órán, az olvasólámpa bűvkörében...? Nem, azért a tartalommarketing nem színtiszta költészet, mégis érezzük a rokonságot (erről szólt az első 1gondolat is). A címben felvetett kérdés állítást tartalmaz. Intim műfaj...

bővebben
Mit is kérdezzek? És kitől is?

Mit is kérdezzek? És kitől is?

Kutatás a content design-ban Tartalommarketinget szeretnék. Hallottam róla, olvastam róla, tudom, hogy hatékony, vágom, hogy nem projekt, nem kampány, hanem folyamat, sejtem, hogy sokat kell majd írnom – de innentől sok a homályos folt. Mi az első lépés, hogyan állok...

bővebben