fbpx

1gondolat: “szép volt az igaz”

1gondolat_3bajusz

Gabriel García Márquez önéletírásából (Azért élek, hogy elmeséljem az életemet) kiderül, fiatal újságíróként került a kezébe Hemingway frissen megjelent kisregénye, Az öreg halász és a tenger. Egészen meg volt őrülve érte. Persze nem szó szerint idéztem, de ahogy abban az időben saját bevallása szerint zabálta a világ szépirodalmát (és a világot), és amennyire le volt nyűgözve az amerikai írótól, talán nem túlzás így mesélni.

Valamiért pont Hemingway életéről is most néztem egy filmet. Ő is tömött kefebajszot viselt a haditudósító Martha Gellhornnal kötött házassága idején, mint Márquez egész életében, és mindkét író hírlapírói tevékenység mellett hozott létre világraszóló szépirodalmat. Biztos van még egy csomó párhuzam, de most a stílusbeli különbségre szeretném felhívni a figyelmet.

Márquez varázslatos világában a jelzők és lélek-vizuálok úgy burjánzanak, mint egy lerobbant kastély mögött vaduló dzsungel. Hemingway nyelvezete ehhez képest egy katonai park, ha létezik ilyen egyáltalán… Állítólag addig ment végig a szövegein újra és újra, és gyomlálta ki belőlük a felesleges szavakat, különös tekintettel a jelzőkre, míg egész csupasszá nem vált az írás. És ettől kábé semmit nem veszített a költőiségéből. Csoda lenne? Aligha. Máshogy működik együtt író és olvasó az ő esetében, mint a festőpalettával dolgozó szerzőkében. Majd én látom: mert a sorok között felvillan minden kép, minden szín, minden fénysugár.

Tartalommarketinges tanulság?

  • A Hemingway-féle gyomlálás a szakmai szövegeket is új ligába emelheti.
  • Néhány csepp Márquez-féle mágia a blogodat is széppé teheti.
  • Van ellentmondás? Nincs. Maradj pontos, és tedd bele magad: így lesz érdekes, így lesz hiteles.

És mi az izgalmas a sajtó és a regény műfajának találkozásában, amit mindkét író tökélyre fejlesztett – a maga módján? Mindkettőt nagyon sokat kell csinálni ahhoz, hogy tökéletesedjen. Miközben tilos összekeverni eseményt és fantáziát: a hír a valóságról tudósít, a regény a kőkemény igazság. Hasonló történhet a tartalommarketingben is. Minél többet forgatod a “tollad”, annál jobban fog menni, és nem fogsz azonnal odaérni. Viszont miközben mész, az út szépségét is élvezni fogod, és pontosan fogod tudni, hogyan rajzolod a kontúrokat, és mikor mivel színezed a képet, a magad örömére.

Címbeli idézet: József Attila: A Dunánál
Anyám szájából édes volt az étel,
apám szájából szép volt az igaz.

Az 1gondolat egy-egy ötlet kontenthez, “konyhakészen”.
Ha neked is lett tőle +1 gondolatod, akkor elérte a célját.
Ha gondolkodjunk együtt, tudod, hol találsz! 🙂

Hasonló bejegyzések

“A tervezhető tartalom” – Evolution prezentáció

“A tervezhető tartalom” – Evolution prezentáció

A 2020-as "Nagy Változás" előtt kábé másodpercekkel tartotta meg Csermely Ákos az idei Evolution Konferenciát, ahol (természetesen) content design témában adtam elő. Az előadás szövegét Tervezhető tartalom címen a Digital Hungary-n olvashatod - sőt, kérlek, hogy tégy...

bővebben
“Akkor így fogunk élni” – avagy stratégiák, felfelé

“Akkor így fogunk élni” – avagy stratégiák, felfelé

Vállalkozókkal, üzleti stratégákkal, coach-okkal beszélgettünk, technológiai vállalat alapítóját és holisztikus gyógyítót, egyszemélyes szolgáltatót, 200 fős szoftvercég és turisztikai vállalkozás vezetőjét, tanácsadót, edzőt, tervezőt, szervezőt – az átalakulás vezérlőit kérdeztem: hogy látják az utat előre – sőt, talán felfelé…

bővebben