Mivel minden kijárat egyben bejárat is valahova, egy világjárvány lehetőségeket is rejt(het) magában. Kijárat a biztonságból: bejárat (lehet!) a rezilienciába, a fokozottabb alkalmazkodóképesség világába. Kijárat a megszokásokból: bejárat (lehet!) egy hatékonyabb életmód kialakításába. Kijárat egy vállalkozási formából, egy csapatból: bejárat (lehet!) egy sikeresebb, örömtelibb működésbe.
A content design alapítójaként, ahogy magánemberként is, visszatekintek erre a nagyon extra évre – és sokkal inkább látom azokat a gödröket, amikből új lendületet véve bukkantam elő, vagy éppen új tapasztalással felvértezve már nem is tűnt érdekesnek, miben botlottam el… Rengeteg tanulás van mögöttünk. Univerzálisan, a teljes civilizált bolygó hatalmasat ugrott mindenféle pályán előre. Sok a veszteség is, de (temetés és gyászév leteltével) tanulom a veszteségekről lehúzni a figyelmemet, és felemelni a fényes, a sugárzó, az izgalmas felé… Fusd át velem, hátha téged is inspirál a saját áttekintésedre, hogy alakult nálam 2020!
Egy felettébb izgalmas év, hónapról hónapra
JANUÁR – minden klappol, indul a mandula
Egy nagyszerű felhőszoftver-szolgáltatóval, és egy egészen kitűnő tanácsadócéggel dolgozunk tartalommarketing-stratégián, nagyban megy a belső workshopolás, tervezés. Közben „lediplomázom” service design-ból a meet-nél, erről még a content coaching blogján írtam. Kezd gyanús lenni, hogy a „coaching„, még ha content coaching is, nem pont az, amit adok nektek, nem pont az, amire szükségetek van.
FEBRUÁR – sok szuper munka, új koncepció
Érkezik a content design! Kezd alakulni a koncepció, nevet és formát ölt magára, és már érezni, hogy működni fog. Ügyfeleim között viszont coach (nem az első és nem is az utolsó), sőt, jógaoktató is akad. Vihar előtti csendnek mondanám, de ezt csak utólag látjuk így: a munka egy friss vállalkozásban mindig izgalmas, eleve hullámvasút, covid-járvány nélkül is…
MÁRCIUS – beüt az új világ
Még épp debütálok az Evolution Konferencián („Content design: okosan tervezett tartalom reklámfecsegés helyett” címmel prezentálok), amikor a következő napon lezárul az ország, a világ. Még nem sejthetjük, milyen ívben kerekedik tágra a szemünk a 2020-as évet látva, de már elakad a lélegzetünk… Ja, a legelső content design workshop is márciusban volt! Még épp sikerült összehozni offline, és rengeteg értékes visszajelzés érkezett a résztvevőktől, ami alapján az online verzió már egész „fogyaszthatóan” indult.
ÁPRILIS – a túlspilázás
Teljes elzártságban, viszont irgalmatlan inspirált állapotban robog a #contentdesign: mindenféle személyes találkozás nélkül megkezdődik a teljes évre kiterjedő együttműködés egy fantasztikus szoftvercéggel, a SMARTBooks-szal (róluk még lesz szó!), és meghirdetem az első online content design workshopot. Még nem tudjuk, hogy nagyjából ez így kábé egy az egyben az év üzleti érintkezési formája lesz. A krízis az „új normális”, jövök rá, és erre a gondolatra hatalmas poszt-sorozatot komponálok: három részben összesen 50 (!) izgalmas, sikeres, híres, és/vagy lángeszű vállalkozóval, barátaimmal, munka-társaimmal vitatom meg a kérdést (1. rész, 2. rész, 3. rész itt olvasható). Muszáj összezárnunk, muszáj kommunikálnunk, muszáj együtt beleemelkednünk az új világrendbe…!
MÁJUS – a kiégés
Két blogposztot valahogy kiszorítottam magamból ebben a hónapban is, megtartottam az első online workshopot (amit utána számos másik követett), és nagyszerű ügyfelekkel dolgoztam együtt (újabb coachok és SaaS-ok), de az erőim a végét járják. A „vírusnap óta”, kábé egy hónap alatt felhasználtam egy egész évnyi energiamennyiséget, és nincs több tartalék.
JÚNIUS – a vállalkozói karakter fogalma
Digital Hungary konferencia fél-online üzemmódban, felemelő lehetőség a content design széles körű bemutatására. Workshop-ok, konzultációk, napsütés. Közben pedig kikristályosodom magamnak, mint vállalkozó: meglátok egyfajta vállalkozói karaktert, milyen vagyok, amikor freelancerként dolgozom, hogyan érintkezem, hogyan osztom be az erőmet, hogyan tervezek és hogyan végzem az operatív napi feladatokat, hogyan tartok célra és hogyan értelmezem a sikert, a kudarcot. Felbecsülhetetlen értékű tapasztalat, aminek azóta persze a praxisomban is hatalmas hasznát veszem.
JÚLIUS – interjúszezon
Valahogy úgy alakul, hogy nyáron és ősszel körülbelül harminc interjút készítek különböző ügyfeleim ügyfeleivel (a Számlázz.hu, a Smart Commerce Consulting, a SMARTBooks felületeire), vállalkozókkal, civilekkel, könyvelőkkel, tanácsadókkal, érdekesnél érdekesebb karakterekkel. Közben az én „karakterem”, a vállalkozói bábu, amit ebben az össztársadalmi játéktáblán mozgatok, egyre magabiztosabban becsüli fel saját erőforrásait és lehetőségeit, céljait és szükségleteit, egyre inkább ennek megfelelően működik is.
AUGUSZTUS – a feltöltődés helye
Amellett, hogy a nagyszerű projektek nyáron sem állnak le, találok egy kis rést lezárás és lezárás között: nyaralni. Utazom, pihenek, feltöltődöem, és megtanulom: rendben van, ahogy zajlik körülöttem a világ. Közben pedig a háttérben készül a content design új weboldala, hivalatosan is lecserélve, illetve szépen a helyére, háttérbe szorítva az eredeti content coaching-ot mint a szolgáltatás megnevezését.
SZEPTEMBER – visszatérés
Így hát nem is volt semmilyen látványos visszatérés. A túlpörgés, kiégés, felismerés és újratöltődés köre talán kisebb amplitúdóval ismétli még magát, de már nem drámai vagy veszélyes többé, mert a lecke átment, megérkezett: ismerem a vállalkozásom kapacitásait, és tudom, mit szeretnék csinálni. Érdekes új projektek futnak be ősz elejével, és szeretem a munkám. Első szülinapját is megüli a vállalkozás! 🙂
OKTÓBER – „csak egy sima hónap”
Bár megint lezárásoktól, a járványtól és a gazdasági hatásoktól való függést, intenzív és valóban megterhelő túl-home-office-ozást élünk meg, persze megint kollektíven, de valahogy mintha hozzászoktunk volna. Képesek vagyunk kezelni a projektjeinket, a munkánkat és a magánéletünket ezek között az extrém körülmények között is, mert több mint fél éve ezt gyakoroljuk. Közben pedig még online dolgozni, konferenciázni is gyönyörűen megtanult a világ: mi például a Service Design Day-en is előadtunk Boros Katinkával a tartalommarketingről, és persze service design-ról és kutatásról, mint az „új normális” alapjairól 🙂
NOVEMBER – a PARK születése
Láttad a Közönséges bűnözőket? Ha nem, ezt a bekezdést hagyd ki, de ez a film mindig eszembe jut a Számlázz.hu PARK keletkezéséről: az erkélyemen ültem az egyik első ötleteléskor, szemben velem pedig a MOM Park felirata… A többi történelem, és a név persze a pénzügyi és adminisztrációs rendszerek központját takarja, mindenesetre az egyik legkirályabb cég, ahol valaha dolgoztam (ahol valójában tartalommarketinges lettem), a Számlázz.hu, és partnerei (az év elején megismert SMARTBooks, a zseniális agytrösztöket tömörítő R!port, és a fiatal, de annál dinamikusabb Innonest) együtt létrehozott egy vállalkozói közösséget, a digitalizáció evangelistáit: a novemberünk leginkább ennek előkészületeiről szólt.
DECEMBER – évet értékelünk
Kiléptünk a fényre, és most indul csak a valódi fejlődés. Itt olvasd el a SzámlázzhuPARK felvezetőjét, vagy akár itt az évértékelőjét, és persze gyere te is csatlakozni a csoporthoz, mert mélyen hiszek abban, hogy amit ez a válogatott csapat (a PARK alapítói és szakértői) tesznek a hazai vállalkozói szféra digitalizációjáért, fejlődéséért, az konkrét nemzetgazdasági érdek. Valódi örömzenélés ezen együtt dolgozni, és hála, hogy a személyes kis évértékelőm ezzel a nagy kezdettel zárulhat.
Köszönöm szépen ügyfeleimnek, a partnereknek, a munka-társaknak, a rengeteg csodás beszélgetőpartnernek, hogy együtt töltöttük (jobbára persze online, telefonon, telepátiával) ezt a csodás évet!