fbpx

5 dolog, amit a tartalommarketing a service design-tól tanulhat

content design

A content design, azaz (nagyon leegyszerűsítve) a tartalom-tervezés kétféle irányból megközelíthető. Indulhat a UX / webdesign irányából, ebben az esetben egy weboldal, vagy site-rendszer tartalmait tervezzük design thinking alapelvek szerint. Vagy megérkezhetünk vele egy egész tartalommarketing ökoszisztéma megtervezéséig – hasonlóképp service design módszereket alkalmazva. Utóbbi útvonal feltérképezésébe mélyedjünk részletesen!

Ehhez két meghatározásra is szükségünk van, mielőtt nekivágunk:

“A Service Design a tervezési eszközök gyakorlati és kreatív felhasználása azzal a céllal, hogy szolgáltatásokat hozzunk létre vagy fejlesszünk.”

– fogalmaz meg például a Digital Hungary egy elég lecsupaszított definíciót. Ugyanott találunk a design szemléletre könnyen emészthető meghatározást:

“A Design Thinking egy olyan megközelítés, amely összetett problémákat hivatott megoldani felhasználóközpontú módon.“

És hogy jellemzően miért nem találunk net-szerte magyar definíciókat a service design-ra? Amiért egy service design projekt is szinte frusztrálóan szerteágazó, esetleges, spontán, többszörösen iteratív folyamattá válhat… Mert olyan sokféle eszköz, erőforrás és folyamat kap benne szerepet, hogy ritkán kíséreljük meg a definíció kereteibe szorítani.

meet agency három hónapos Legyél Service Designer kurzusán is definíció helyett egy sor kérdést kaptunk indulásként: na, mi mit értünk alatta. Köszöntük szépen! 🙂 Persze a szuperhatékony elméleti és gyakorlati foglalkozások során megértettük a lényegét, de copy-paste definíciókat nem vittünk haza magunkkal innen sem.

Viszont tartalommarketingesként elég hamar leesett a tantusz: ha ugyanazt a design szemléletet, módszertanokat alkalmazzunk a kontent tervezésére, amit itt tanultunk, akkor sokkal inkább a közönségünk igényére tudjuk szabni a kommunikációnkat is, nemcsak a szolgáltatást. Így viszont lényegesen hatékonyabb lesz, mint mikor még csak “inside out”, azaz saját elképzelések alapján, a perszonáink valódi megismerése nélkül dolgoztunk.

 

Az 5 tanulnivaló a service design-tól

Nézzük tehát, hogy a frigyből, ahol a két szülő a service design és a tartalommarketing, milyen tulajdonságai és szokásai lesznek a születendő content design leszármazottnak… 🙂

1. kutatás fókuszú

A tartalom-tervezésnek ugyanúgy a lényege, valójában a lelke a közönséged. Service design projektet se láttuk még előzetes perszonák felállítása, alapos kutatási terv, hipotézisek, és lehetőleg mélyinterjús kutatások nélkül. Ahol az eredményeket természetesen hosszan szintetizáljuk, majd addig gyúrjuk, míg valami önmaguk eredeti tartalmát együttesen meg nem haladó információkat ki nem köhögnek magukból. Ha tartalmat tervezel, a közönségedre tervezd! Hogyan? Úgy, hogy tudd meg: mire kíváncsiak. Ezt pedig nem elárulni fogják neked, hanem okos feltárással te magad fogsz rájönni!

2. journey-re tervez

Tudd meg, mire kíváncsiak – oké, de mikor? Úgy értve, hogy épp mikor mire kíváncsiak… A vásárlóvá válás útján. Amíg távolról szemeznek a termékeddel, vagy amikor már rég fejest ugranának a megvételébe, tök más infókra van szükségük tőled. Amikor még eszükbe se jutott, hogy valaha online számlázóra fognak nálad előfizetni, már érdekli őket, hogy a NAV újabb szabályoz-módosítása befolyásolja-e a bizniszüket. Erről kell nekik infót adnod! A vásárlói – esetünkben tartalomfogyasztói – útvonal, azaz “journey” feltérképezése ehhez az első lépés.

3. rugalmas

Service designerek egyik legnagyobb főfájása, hogy alig tudnak hiteles projekttervet készíteni a munka legelején. Mert az biztos, hogy folyamatosan változni fog! Az a lényege, ugyanis! Amit megtudunk a feltáró workshopon, az majd befolyásolja a kutatást. Amit megmutat a kutatás, alapjaiban huzalozza újra a prototipizálás lehetőségeit. Ha teszteltük a prototípust, mehetünk vissza a “balettbe ugrálni”, talán a kutatásig vissza kell nyúlnunk és módosítani mindent, ami eddig történt. Rugalmas ügyfél legyen a talpán, aki ezt végigzongorázza velünk! Pedig a tartalomtervezés folyamata ugyanilyen hurkokat ír le – hála az égnek, mert ettől kapunk a végére hatékony, hiteles tartalmi ökoszisztémát.

4. nagyon kreatív!

A tartalmak létrehozása önmagában is szárnyalóan kreatív energiákat megmozgat – amikor a számoláson, tervezésen, kutatáson túlvagyunk. (Sőt, már addig is.) De ha fentebb leírt folyamatokon értelmesen szeretnénk túljutni, muszáj használnunk mindkét agyféltekénket – méghozzá egyszerre a kettőt.. 🙂

5. csapatmunkás

Ha olyan service designerrel találkozol, aki egyedül dolgozik, vagy rögtön kérj másoktól is ajánlatot, vagy tudd, itt te leszel majd a csapat többi tagja is. Nemcsak a fázisok, feladatok sokfélesége és a projekt várható összetettsége miatt van szükség több emberre, sok nézőpontra. Hanem azért is, mert interakcióban lehet igazán alkotni. Nálad a domain-tudás, munkatársaidnál a sok részlet – és a rengeteg ötlet, ami elő fog bukkanni! – a designereknél pedig a módszertani tudás és jó esetben hatalmas mennyiségű tapasztalat. Ezeknek együtt kell megjelennie, végig a közös projekt során. Akár szolgáltatást, akár tartalmakat tervezünk.

Okos szomszédolás

Egyszóval, nagyon romantikus történet ez valójában… Már akkor a kedvencem volt két szomszédos terület okos házasítása, amikor a 90-es években megtanultam, a VJ videós DJ-t jelent. Hát ilyen ez a content design is… 🙂

Felhasznál mindent, amit az okos tartalomtervezés már kitalált, és visszamegy a közönséged legalapvetőbb igényeiig: milyen infóra van tőled (éppen) szüksége. Ehhez pedig a felhasználói kutatások módszertanát használja, nagyjából olyan mélységben, ahogy például a UX-kutatás zajli. (Erről Kolozsi István friss cikkét olvasd, ahogy az az Evolution konferencián elhangzott: A UX-kutatás haszna..)

Ha szívesen kipróbálnád, milyen tervezetten tartalmakat készíteni (hogy ugyanannyi energiával hatékonyan is működhessen a kontented), vedd fel velem a kapcsolatot!

Olvasnál még content design témában?

Gyere, beszélgessünk tovább Facebook-on!

content design workshop

ÉRDEKEL A MÓDSZERTAN?
JELENTKEZZ A KÖVETKEZŐ CONTENT DESIGN (online) WORKSHOPRA!

Hasonló bejegyzések

A velünk élő közösségimédia-történelem

A velünk élő közösségimédia-történelem

Talán vannak még, akik emlékeznek azokra az időkre, amikor fából készült papírra nyomtattunk rá festékből készült betűket, hogy azokat mások elolvasva megismerhessék a gondolatainkat. Történt ez a szakdolgozatok esetén is, és ha szerettünk volna diplomát kapni, akkor...

bővebben