fbpx

Content design – térkép tartalommarketinghez

content design

Egy néhány évvel ezelőtti konferencián huncut mosollyal intézett kérdést az előadó közönségéhez: vajon miért veri magát minden tech-óriás a “next big thing” bejelentésre? Miért nem mondja már végre valaki azt, hogy itt a “last big thing“? A tökéletes, a végső technológia, ami nem avul el, nem kell fél év múlva kihajítani a kukába? Ami végre olyan klassz, hogy együtt akarok maradni vele, míg világ a világ?

Nyilván azért, mert a növekvés-kényszeres gazdaság ezt szereti, oké. Izgágán változó világunkban egyre gyorsabb fejlesztésekre van szükség, ezeket pedig el kell adni döbbenetes tempóban, hogy aztán újra lehessen módosítani, és így tovább… De a módszereimet aztán már tényleg nem akarom állandóan cserélgetni! A telefonjaim, az autóim, sőt, még a médiafogyasztási és tanulási szokásaim is fejlődjenek, rendben! De a mentalitásom – amire a döntéshozásom, a cégem kultúrája, a stratégiám épül – csak nem fog napról napra lecserélődni!

Helyes.

Akkor ássunk a mélyére. Nézzük meg, milyen eszköztárral érvényesültek vállalkozó őseink, akik barlangfalra rajzolták a mamutplakátokat!

A service design (azaz a szolgáltatások megtervezése) “divathóbortjának” beköszönte előtt volt egy jópár évtizedes időszak, amikor a szolgáltatás “adója” és “vevője” nagyon messze sodródott egymástól. Talán az ipari forradalommal kezdődött? Végére egy telekommunikációs óriás például alig találkozott az előfizetőivel, max. amikor azok berongyoltak az ügyfélszolgálatra panaszt tenni, tök feldúlt állapotban…

Ezt megelőzően (sokkal!) volt a szatócsboltos éra (amiről itt is írtam korábban): ilyenkor, néhány száz évig a szolgáltatások “adójának” és “vevőjének” sokkal több interakcióra nyílt lehetősége.

Helyi suszterbácsi közvetlenül dumált a megrendelővel, ezért nemcsak a lábméretét tudta, hanem azt is, hogy le tud-e hajolni cipőpróbához, vagy cipőkanalat kell a kezébe nyomni az új cipője mellé.

Ma már a szolgáltatásokat is okosan tervezik nekünk. A service design, vagy még általánosabban fogalmazva a design thinking visszahozza a vásárlót a középpontba, az ő megkérdezése nélkül nem történik valódi fejlesztés. Nem valódi viszont, ami nem hozzá szól, nem róla szól, rengeteg zajlik. Ezek ma már (jó, holnap már – de holnap reggel) nem rúgnak labdába a valódi vásárlói igényeket kiszolgáló kínálat mellett.

A “last big thing”, ami valójában a “first big thing”, ami nem avul el, bár a környezet, a technológia, az alkalmazása akár pillanatonként változik: az emberközpontú gondolkodás.

Content design: a tartalommarketing service design-ja

Ha a szolgáltatások, melyeket a valódi szolgáltató valódi fejlesztése a valódi vevőhöz szab: célba érnek, lépjünk még egyetlen lépéssel hátrébb!

És gondoljuk el, milyen lenne, ha már a journey (a vásárlói élmény teljes túrája) nulladik, vagy akár mínusz néhányadik lépésétől rá szabnánk az üzleti kommunikációs folyamatokat!

Eredeti ábra forrása: 3vbiz.com

Mi lenne, ha nemcsak a vásárlástól gondolnánk rá? Hanem már a tartalommarketingben is? Ezt tesszük, folyamatosan ezt tesszük, voltaképp erről szól a SEO. Hiszen a szerencsétlen minden egyes kattintásával arra a kérdésre válaszol, hogy mire kíváncsi, mielőtt vásárol. De a neki szóló cikkeinket, posztjainkat, kommunikációs csatornáinkat az adatokon túl valóban a kíváncsisága alapján tervezzük? Adunk térképet a kezébe a felénk vezető úton? Valóban az ő kezébe adjuk azt a térképet? Vagy egy elképzelt fejbe próbáljuk belenyomni az üzeneteinket?

A content design a szolgáltatástervezés módszereivel szabja leendő olvasódra a tartalommarketingedet:

perszónáid útvonalát feltérképezve segít nekik túl sok keringés nélkül célba érni az általad létrehozott tartalmakig. Mert azok nekik szólnak. Mert azok szólnak nekik. A te vevőidnek, képzeld, épp a te termékedre van szüksége. A te megrendelőid csak a te szolgáltatásodban bíznak. A te olvasóid, hallgatóid a te szavaidra rezonálnak. És ezt már a velük való kommunikáció első pillanata előtt megtervezheted! Ahogy te térképet adsz közönséged kezébe – épp úgy ad térképet a te kezedbe ennek megtervezéséhez a content design módszertana.

Fejleszd a szolgáltatásodat a vevőid megkérdezése alapján. Tervezd a tartalmaidat a közönséget megismerése alapján. A content design – tartalomkészítés design thinking módra – végre nem avul el, mert soha senki nem is fedezte fel. Pont így rajzolta már az egyszeri sámán is a barlang falára a holnapi áldozatot: a vadász igényei szerint. Próbált volna mást rajzolni – éhen marad az egész banda! Csak meg kell találni a megfelelő festéket, az ideális falfelületet, és csak lángra kell gyújtani hozzá az alkotói tüzet…

Jelentkezz az egytlen hazai content design workshopra vera kukac contentdesign.hu címen, küldöm a részleteket!

Kövess Facebook-on, mert az jó!

Hasonló bejegyzések

Podcast-robbanás: 317 a pályán

Podcast-robbanás: 317 a pályán

Biztos neked is feltűnt a (szakszóval) podcast-robbanás. Hasonlóan szembetűnő zajjal a Tiktok tört be a B2C és B2B (!) kommunikáció terébe, a podcast talán kicsit elnyújtottabb, de stabilabb felfutással lépte át 2021 második felére a mainstream küszöbét. Legnagyobb...

bővebben