fbpx

Insta vagy PR? A válasz pedig nem az egyszerű: IS!

2022.06.16.

Insta macska ékszerekkel

Csípőből löknéd, és még örülnél is, hogy nem konzerv-választ adtál: mindkettő? A kérdés pedig annyi volt, hogy hirdessek-e a social médiában, vagy próbáljak inkább „bekerülni” releváns magazinokba. Igazad lenne! Hiszen az eldöntendő kérdések 99%-ában mindig az egyszerű IS a válasz… Ráadásul te is tanultad a klasszikus fogalmakat: szinte mindig marketing-mixben gondolkodunk. Ha kontentről van szó, akkor tartalmi ökoszisztémában. De van ennél „rafkósabb” válasz is.

A minap felhívott egy kedves ismerős, „Vera, te ugye értesz a píárhoz meg ilyesmi, lenne egy kérdésem„. Nyilván a „meg ilyesmi” rész keltette fel leginkább a kíváncsiságomat :), és sejtettem, hogy összetett probléma kerül az asztalra. Azt szerette volna tudni, hogy design-ékszerek értékesítésére inkább a már unalomig ismert, és rommá hirdetett Instagram a megfelelő eszköz, vagy próbáljon meg bejutni életmód-magazinokba, hogy részletesen ismerkedhessenek az ékszerekkel és készítőjével a leendő vásárlók.

Mivel egy vásárlói döntés meghozataláig minimum hét impulzusra van szükségünk egy adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, kézenfekvő módon a magazin PLUSZ Insta megoldás lehet leginkább célravezető. VAGY NEM. Mert nem tudjuk, ki az ideális (!) vásárló, aki tényleg meg is veszi a gyönyörű és drága kiegészítőket, nem tudjuk, hogy mit ő mit olvas, hogyan kattint, nem tudjuk, ők hányan vannak és mennyit költhetünk a figyelmük megszerzésére (hétszer), és így tovább, hosszan.

Azt a hasonlatot bírtam kitalálni hirtelen, hogy olyan, mintha egy tudósnak akarnál instrukciót adni a kísérletéhez:

– Figyelj, prof, mindketten tudjuk, hogy pont 100 változó gyakorol hatást a kísérleted végkimenetelére, de mi lenne, ha te most csak hármat, vagy négyet vennél figyelembe…?

Elkerekedett szemmel küldene ki a laborból, és szépen felsorakoztatná mind a 100 változót, ahogy illik.

Egy marketingterv (azon belül a kontent ökoszisztéma „alaprajza”) szintén jóval több változóval dolgozik, mint az elsőre látszó néhány. Ékszertervezőként például tök jó érzés (aztán Instán megosztani is „menő”), hogy ott vagyok fotóval az Elle-ben. A social media mellett pedig sok év tapasztalata, nomeg a számosság szól: jó sok mindenkit elérünk rajta…

Néhány fontos változó a sok közül:

  • De ki a célcsoport? A mindenki sokkal közelebb áll a senki, mint a valaki kategóriájához, mint az „köztudott”, ezért sokkal pontosabb infóra van szükségünk a vevőinkről (és tartalmaink fogyasztóiról, akik nem feltétlenül és tökéletesen ugyanaz a kategória!).
  • Hol tájékozódnak, szórakoznak, kapcsolódnak ezek az emberek, ha már jól körülhatároltuk őket? Mire kíváncsiak, hogyan hoznak döntéseket, hogyan ajándékoznak…?
  • Egyáltalán: milyen piacon, környezetben, versenytársakkal és partnerekkel dolgozunk?
  • Mi a mi legfontosabb értékünk, ami megkülönböztet másoktól, de össze is kapcsol a vevőinkkel?
  • Milyen erőforrásaink (vigyázz, ez nemcsak pénz, hanem beletett munkaórák is!) állnak rendelkezésre a marketing-mix működtetésére?
  • És folytasd a sort bátran, hiszen ha nem is 100, de egy marketingstratégiányi kérdést még jócskán meg kell válaszolnunk… Méghozzá ideális esetben az üzleti stratégia részeként, adatokkal alátámasztva.

(Mikrovállalkozóknak szóló stratégiai kérdésekről a Karson blogján olvass (sokkal!) többet!)

Végül jót beszélgettünk, igyekeztem mélyebbre menni a felületes válaszoknál, de végső soron szerintem azzal tette le a telefont a kedves ismerős, hogy „egy tanácsadó is csak annyit tud, hogy fordulj tanácsadóhoz”. Vállalom. Elsőre mindenképp. De ha a végére jutottál a sok kérdés alapos feltárásának és megválaszolásának, az a következő évekre megszabhatja a minden másnál valószínűbben helyes irányt.

Beszélgetnél hasonlókról, persze részletesebben? 🙂 Vedd fel velem a Kapcsolat!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Ikigai és az inspiráció forrásai

Ikigai és az inspiráció forrásai

Kedves régi ismerős keresett meg még 2020 közepe táján azzal, hogy mostantól tanácsadóként dolgozik, és szeretné a tartalommarketingjét rendbe tenni, content coaching érdekelné. Nekiláttunk feltérképezni a vállalkozását, a kommunikációs üzeneteit, és ránéztünk a...

bővebben
Tématervezéstől kontent kalendárig

Tématervezéstől kontent kalendárig

Szuper kérdést kaptam egy content design workshop után: "értem a keretrendszert, megvannak a perszónák, tök jók a témák, amiket összeötleteltünk nekik: de hogyan lesznek ebből tartalmak?" Ezen a workshopon lényegében egy szimulációt végeztünk: eljátszottunk egy...

bővebben
Mire jó egy lábtörés…

Mire jó egy lábtörés…

Mondhatnánk, hogy semmire, és orvosi szempontból tökéletesen igazunk is lenne. De mégiscsak kiesik belőle néhány tanulság, egyet megosztok saját friss tapasztalataim közül. Novemberben sikerült úgy eltörnöm a bokám, hogy a lemezelés-csavarozás után másfél hónapig...

bővebben