fbpx

Stratégia: mumus vagy barát?

marketingterv

A vállalkozói tudatosság széles skála. Egyik végére képzeljük a szuper-tervezett, 5 évre előre néző (és látó), havi táblázatokra lebontott, percnyi Trello–feladatokra tagolt működést, ahol minden vezető és munkatárs tűpontos célra tartással halad előre a közös úton, egyenesen a siker felé. A másik véglet a csapongó hippi, akinek volt egyszer egy klassz ötlete, vagy készített egy jópofa terméket, azzal házalva csapódik ide-oda.

Feltehetően egyik típus sem létezik ebben a tiszta formában. Ráadásul a rommá tervezett végleten is szükség van egy csöppnyi (vagy akár sok) intuíció beengedésére, a csillagok alapján működéshez is szükséges némi (vagy akár sokkal több) tervezést adagolni. Ezért semmiképp nem mérhetjük magunkat az elképzelt skálán: egész biztos mindig lenne hová fejlődni. Fontos viszont tudnunk, hogy már azzal fantasztikusak vagyunk, amink van: mert belekezdtünk, és csináljuk. Ha nagyon tervezetten szeretnénk haladni, akkor merjünk a spontán megérzéseinkből, ötleteinkből is cseppenteni hozzá, ha még csak sodródunk az álmunk felé, tervezzünk többet, az erre alkotott egyszerű eszközökkel.

Egy vállalkozás stratégiájának fontos eleme például (mások szerint a megvalósításhoz tartozik, az operatív szinten következik) a marketingterv.

Marketingterv

Ha azt szeretnéd, hogy a “marketingstratégia” szó a “Voldemort” vagy a “gyomortükrözés” szavak mellé kerüljön a fejedben, akkor nézd meg a Wikipédia Marketing plan című bejegyzését, és próbáld magadra vonatkoztatni. Átkattintottál, túlélted és visszatértél? Akkor most lazíts… Egy egyszerűsített marketingterv tulképp 7-8 köznapi kérdést válaszol meg, mindenféle fakszni nélkül. Főleg akkor nagy könnyebbség így állni hozzá, ha most indulsz, és még a terméked is folyamatosan fejlődik. Alakul körülötted minden, fölösleges nyomasztás lenne a 8P-t ilyen szinten számon kérni magadon. Térj vissza a marketingtervedhez hónapról hónapra, és csiszold tovább! Idővel okosabb leszel — de a célt, ha jól tűzted ki az elején, mostantól nem veszíted szem elől, és a vállalkozásod is ennek mentén fejlődik tovább. Íme az a néhány egyszerű kérdés, amiken ebben a sorrendben érdemes végighaladni:

  1. Miért létezik a vállalkozásom? Mi az az érték, amit adni szeretnék?

    Ha igazán egyszerűre veszed, akkor kezdj a “miért”-tel, ahogy Simon Sinek javasolja: “Bármelyik szervezet meg tudja mondani, mit csinál; a legtöbb azt is el tudja magyarázni, hogyan csinálja; de azt csak nagyon kevesen tudják világosan megfogalmazni, miért csinálják. A miért soha nem a pénz vagy a profit – az mindig csak eredmény.”
    Egy tömör, jól elcsípett mondat bőven elég a vállalkozásod küldetéséről, viszont az legyen leírva! (Mert amíg nincs leírva, “addig csak egy katyvasz“, hogy mindig klasszikusokat idézzünk.)

    Például: szeretnék ízletes és egészséges kuglófot tenni minden Szamóca utcai gyerek asztalára!

  2. Milyen célok mentén jutok el a megvalósításig?

    Ha megvan a küldetés, akkor jöhetnek azok a bizonyos okos (azaz SMART) célok: konkrét (specific), mérhető (measurable), elérhető (achievable), releváns (relevant), és időhöz kötött (time-based) mérföldkövek, amik az utadat szegélyezik.

    Például: jövő ilyenkor lesz három (elégedett!) alkalmazottam a pékségemben, akikkel együtt sütjük a kuglófot, immár az egész városrész gyerekei és felnőttei számára.

  3. Kik a megrendelőid? Milyen célcsoportokat határozol meg?

    Hoppá, majdnem elfelejtettük alaposan megismerni a vevőinket! Hiba lenne, de nem maradhatott ki, hiszen már az első és a második pontban is rájuk gondoltunk. Viszont minél alaposabban meghatározod a buyer perszonákat (például így), annál profibb kommunikációval fordulhatsz majd feléjük.

    Például: ebben a speciális helyzetben a Szamóca utca gyerekek szülei lesznek első körben a vevőid.

  4. Piacelemzés, versenytárskutatás: kikkel játszol közös pályán?

    Nem maradhat el a piacod alapos megismerése, és a versenytársaid okos (!) meghatározása sem. Egyik kedvenc ügynökségi példámban egy malária elleni vakcina “versenytársaként” a drága naptej és az új bikini merült fel — hiszen ha a trópusokra utaik a vevőm, ezek a termékek versenyeznek nála ugyanazért a büdzséért. Szóval, nézz körül, kérj akár ajánlatokat a piacodról, ismerkedhetsz az árakkal is, de a körülményeket is mérd fel alaposan, melyek közé betrappolsz elegáns mozdulattal belépsz.

    Például: ha van már 8 kézműves pék a Szamóca utcában, akkor talán érdemes egy másik környéken elindulnod a kuglófokkal, vagy itt inkább termelői eperrel próbálkozni. Kiderülhet viszont, hogy 3 iskola is működik az utcában, ez esetben érdemes lehet beszélgetésbe elegyedned a szülői munkaközösség vezetőjével! 🙂

  5. Pozicionálás, megkülönböztető értékek: miben vagy különleges?

    Tudod már, hogy mit teszel a világért, hogy milyen lépésekben valósítod meg a küldetést, kiknek teszed szebbé az életét, és hogy milyen környezetben teszed ezt. Akkor szinte egy lépésre vagy attól, hogy meghatározd azt a (néhány) egyedi különlegességedet, amitől téged választanak, akiknek szolgáltatsz.

    Például: a kuglófod utánozhatatlan zamata mellett még a formavilága is teljesen egyedi, hiszen senki más nem készít rajtad kívül kacsalábon forgó palota formájú kuglófokat. Ezt imádni fogják a Szamóca utcában!

  6. Kommunikációs csatornák, eszközök: hol kapcsolódsz?

    Jöhetnek azok a kommunikációs eszközök, amelyek a közönségednek segítenek tudomást szerezni rólad. Szép, kuglófos cégér? Weboldal? Tik-tok? Újsághirdetés? Zebracsík-festés a sulinál? A fentiek alapján szinte magától értetődik majd: ott kommunikálj, ahol a célcsoportod a te témádban jellemzően tájékozódik (vagy épp megleped vele őket).

    Például: a kerületi hírek között ott a helye a kacsalábon forgó kuglófnak is, ez tuti átüti az ingerküszöböt…

  7. Kommunikációs üzenetek, témák: mit mondasz nekik?

    Megfogalmazás következik: az egyes buyer personák az egyes vásárlási fázisokban mire kíváncsiak? (Fázisoknak tekintheted a nézelődés, a megfontolás, az akcióba lépés azaz vásárlás, és a követés fázisait, de más egyszerű felosztás is megteszi.) Épp erről szól egyébként a content design: megkeressük, hogy milyen távolságra magadtól épp milyen csalikat kell kidobálnod a tóba, hogy közelebb úszkáljanak hozzád a halacskák, akiket aztán “kiszolgálsz”…

    Például: az a Szamóca utcai gyerkő, aki még sosem evett kuglófot, nem kezd heves nyálelválasztásba, ha meghallja a kuglóf szót. Vele előbb meg kell szagoltatnod legalább, hogy legközelebb illat alapján a ruhaujjánál fogva rángassa be a nagyit is a pékségedbe!

  8. ERŐFORRÁSTERV: honnan lesz erre időd, pénzed?

    Ezt azért írtam csupa nagybetűvel, mert sokszor kimarad, és pont itt omlik ránk a ház… Látván látjuk, hogy mit kell tennünk, mert okosan megterveztük. “De ha ezt most így mind meg is kell csinálni, akkor ki süti a kuglófot??” Jó hír, hogy a terv rólad szól: süsd a kuglófot, és mellé tervezz magadnak heti néhány órát marketingre. (Ahogy a céged adminisztrációjára, könyvelővel való egyeztetésre, munkatársakkal való egyeztetésre is időt szánsz.) Másik lehetőséged, ha már pörög a biznisz, hogy kiszervezed a kommunikációt — ez esetben is hálás lesz a választott alvállalkozód / marketingesed, hogy van miből kiindulnia!

    Az igazán okos erőforrásterv büdzsét is tartalmaz: a marketingre ugyanis akkor is költened kell, ha az “ingyenes” eszközöket választanád. Nincs ingyenes eszköz, mert amit használsz, azért minimum az időddel fizetsz — de a legjobb kontent mellé is szükséges lesz a hirdetésre költeni, marketingszoftvereket, oktatást, tanácsadást venni. Tekints minderre befektetésként, ami visszahozza az árát (különben valami nem stimmel vele).

Megvagy? Jöhet a megvalósítás?

Még nem! 🙂 Rendelj mindehhez mérőszámokat — hiszen a céljaid szándékosan mérhetőek! De ezt se bonyolítsd túl elsőre. Legalább néhány alapvető mutatót figyelj, viszont ha nem méred a tevékenységedet, olyan, mintha nem is terveztél volna semmit, mert nem is tudsz az eredményeken javítani.
Az igazán jól működő marketingterv egy élő szervezet. Miután elkezded megvalósítani, és mérni az eredményeket, folyamatosan fejlesztheted tovább. Ahogy a termékedet is, a visszajelzések alapján. Így lesz valódi jó barát, aki fogja a kezed és vezet az amúgy elég kacskaringós úton, a naponta felmerülő kommunikációs kérdések elágazásai között.

Például: isteni a kuglófod, nem sütnél nekünk is, itt a Ribizli utcában…? 🙂

Ennyi lenne az egész?

FIGYELEM: egy mindenre kiterjedő vállalati marketingstratégia ennél jóval összetettebb, sőt, esetenként egész más hangsúlyokkal dolgozik. Ő lenne az a bizonyos mumus, akire gondolni sem szeretünk, nemhogy megpróbálni “játszani” vele. De amikor írni tanultunk, akkor sem nagyregénnyel kezdtünk (sőt, sokan sose is jutunk el addig:), mégis pompásan funkcionálunk a művelt nyugati világban… Piaci környezetben még marketingterv nélkül is boldogulhatunk. De sokkal hamarabb léphetünk a következő (és aztán megint következő) szintre, ha tudatosan haladunk.
Üljünk le egy pillanatra, akár épp az út közepén, és vegyük elő azt a térképet: jót fog tenni az átgondolás!

Gyere, beszélgessünk tovább Facebook-on!

content design workshop

ÉRDEKEL A TERVEZŐI MÓDSZERTAN?
JELENTKEZZ A KÖVETKEZŐ CONTENT DESIGN (online) WORKSHOPRA!


Hasonló bejegyzések

A velünk élő közösségimédia-történelem

A velünk élő közösségimédia-történelem

Talán vannak még, akik emlékeznek azokra az időkre, amikor fából készült papírra nyomtattunk rá festékből készült betűket, hogy azokat mások elolvasva megismerhessék a gondolatainkat. Történt ez a szakdolgozatok esetén is, és ha szerettünk volna diplomát kapni, akkor...

bővebben