Cégvezetőként a LinkedIn-en építesz személyes brandet? Vállalkozóként ügyfelekre vadászol a közösségi médiában? Követed a számodra hasznos szakmai influenszereket, esetleg példát is veszel róluk a saját kommunikációdban? Vigyázz. Nem biztos, hogy reális képet alakítasz ki a környezetedről – ami a saját eredményeidről alkotott ítéletedet is befolyásolhatja –, a zárványok torzító hatása nálad is érvényesülhet.
Nézzük meg egyenként a fenti példákat, mi a gond ezekkel?
- Azok a szakmai kapcsolataid, akikkel a LinkedIn-en követitek egymás pályáját, és/vagy javaslatait, nagyszerű szakemberek lehetnek, de talán nem egyetlenként a saját területükön.
- Potenciális célcsoportod, amelyet (úgy tűnik) könnyedén elérsz a népszerű hálózatokon, lehet csak egy apró része a leendő vevőidnek, messzebbre is érdemes kitekintened.
- Véleményvezérek, akik releváns tartalmat szolgáltatnak számodra, csak egy-egy szeletét foghatják át annak, ami téged érdekel – főleg annak, amit és ahogy neked publikálnod érdemes.
Miért tűnik mégis teljesnek, amit látunk, néha túl gyakran is? Mert mind be vagyunk zárva a kisebb-nagyobb buborékjainkba, amiről azt gondoljuk, teljes képet ad… Pedig a világ ennél jóval tágasabb!
Először egy majdnem négy éves, de örökérvényű Urban legends-cikket ajánlok buborék-témában: Szűrőbuborék-hatás: Tényleg a közösségi oldalak tehetnek róla?. Ebből kiderül, hogy a többségében a miénkhez hasonló vélemények alapján téves percepciókat alakítunk ki számunkra fontos kérdésekről. Ugyanez igaz a marketingben is.
Megismerheted a perszónáidat kizárólag a közösségi oldalak alapján?
Határozott véleményem szerint nem, vagy csak nagyon korlátozottan. Akkor jöhet, hogy melyek a legfontosabb korlátozó tényezők?
- A social médiában kizárólag a social médiában aktív személyeket látod viszont rendszeresen. Célcsoportod kizárólag véleményvezérekből, vagy megmondókból állna? Aligha. A csendes többség ugyanúgy vásárol „dolgokat”, a te kategóriádban is, mint azok, akik hallatják a hangjukat minden lehetséges csatornán.
- A hangosak csoportjába tartozók ráadásul olyan konkrét (jellemzően pozitív) képet óhajtanak sugározni magukról (ahogy mindannyian), ami nem feltétlenül fedi az igazságot – pláne nem azzal kapcsolatban, ami a te márkádat vagy témádat érintené. Építőanyag-kereskedő vagy? Igen, nézd meg az építkezők, fejújítók és hobbibarkácsolók FB-csoportjait, de a saját, marketingtervben meghatározott kérdéseidet neked kell feltenned a perszónáidnak.
- Ha olyan teljes képet szeretnél kapni a célcsoportodról, amilyenre szükséged van, akkor azt is látnod kell, hogy mely közösségi oldalakon aktív a közönséged. Elképzelhető, hogy olyan felületeken szeretnéd utolérni őket, ahol a témádra vonatkozóan semmi releváns nem pörög.
- Ahogy vásárlási döntéseinket sem a véleménybuborékunk nézetei alapján hozzuk, úgy a buborékunknak sem adunk át teljes körűen mindent, ami számítana. Ha valaki dühében rommá alázza a vásárlási folyamatot egy beszerzése kapcsán, attól még nem biztos, hogy a termékkel, amihez végül hozzájutott, elégedetlen lenne. Talán az eladók bunkók voltak a boltban, de a vízforralóval boldog, mikor végre már a dobozát is kidobta a szelektívbe. A FB-csoportban pedig pontosan megjelölte a márkát, ami kapcsán dührohamot kapott (majd el is felejtette az egészet), és aki olvassa, szintén nem boldog tőle. Ez nem jellemzi viszont a terméket, amihez némi extra kalandok kapcsolódtak hozzá.
Social media, te buborékgyár
Ha pedig azt látod, hogy a versenytársaid sokkal aktívabbak nálad például a számodra fontos oldalakon, tudd, hogy egész más üzleti modell alapján egész más kommunikációs stratégiát működtetnek, mint te. Honnan tudom? Onnan, hogy mindegy cég / vállalkozás / biznisz más és más, tehát nincs, szerencsére nem is lehetne két ugyanolyan. Még két ugyanabban a szakmában működő tanácsadónak is teljesen más tartalommarketing stratégiára lehet szüksége, sok-sok szempont alapján. Tervezz saját stratégiát, lehet például, hogy teljesen más versenytársakkal szembesülsz majd, mint amire eredetileg számítottál!
Oltás vagy bikini?
Egyik kedvenc példám a fenti gondolalatra az a versenytárskutatás volt, ami egy gyógyszergyár trópusi vakcinájára a high end napolajat és a drága bikinit is konkurenciának sorolta, hiszen egy karib utazásnál ezeket a nagyobb költségeket fogod ugyanarra a mérlegre feltenni…
Egyszóval: igen, kutass a social médiában IS. De ne csak ott. És ne csak online: beszélgess a célcsoportod tagjaival, rendszeresen, tudatosan, perszóna-alapon, ha igazán killer tartalommarketing stratégiát szeretnél építeni.
Fézler Georgina social media szakértő cikkét arról, hogy vajon megbetegít-e social media (tudatosan használva nyilván nem), itt olvasd!