fbpx

Social media veszélyek 101: a zárvány-hatás

2023.11.23.

social media buborék

Cégvezetőként a LinkedIn-en építesz személyes brandet? Vállalkozóként ügyfelekre vadászol a közösségi médiában? Követed a számodra hasznos szakmai influenszereket, esetleg példát is veszel róluk a saját kommunikációdban? Vigyázz. Nem biztos, hogy reális képet alakítasz ki a környezetedről – ami a saját eredményeidről alkotott ítéletedet is befolyásolhatja , a zárványok torzító hatása nálad is érvényesülhet.

Nézzük meg egyenként a fenti példákat, mi a gond ezekkel?

  1. Azok a szakmai kapcsolataid, akikkel a LinkedIn-en követitek egymás pályáját, és/vagy javaslatait, nagyszerű szakemberek lehetnek, de talán nem egyetlenként a saját területükön.
  2. Potenciális célcsoportod, amelyet (úgy tűnik) könnyedén elérsz a népszerű hálózatokon, lehet csak egy apró része a leendő vevőidnek, messzebbre is érdemes kitekintened.
  3. Véleményvezérek, akik releváns tartalmat szolgáltatnak számodra, csak egy-egy szeletét foghatják át annak, ami téged érdekel főleg annak, amit és ahogy neked publikálnod érdemes.

Miért tűnik mégis teljesnek, amit látunk, néha túl gyakran is? Mert mind be vagyunk zárva a kisebb-nagyobb buborékjainkba, amiről azt gondoljuk, teljes képet ad… Pedig a világ ennél jóval tágasabb!

Először egy majdnem négy éves, de örökérvényű Urban legends-cikket ajánlok buborék-témában: Szűrőbuborék-hatás: Tényleg a közösségi oldalak tehetnek róla?. Ebből kiderül, hogy a többségében a miénkhez hasonló vélemények alapján téves percepciókat alakítunk ki számunkra fontos kérdésekről. Ugyanez igaz a marketingben is.

Megismerheted a perszónáidat kizárólag a közösségi oldalak alapján?

Határozott véleményem szerint nem, vagy csak nagyon korlátozottan. Akkor jöhet, hogy melyek a legfontosabb korlátozó tényezők?

  • A social médiában kizárólag a social médiában aktív személyeket látod viszont rendszeresen. Célcsoportod kizárólag véleményvezérekből, vagy megmondókból állna? Aligha. A csendes többség ugyanúgy vásárol „dolgokat”, a te kategóriádban is, mint azok, akik hallatják a hangjukat minden lehetséges csatornán.
  • A hangosak csoportjába tartozók ráadásul olyan konkrét (jellemzően pozitív) képet óhajtanak sugározni magukról (ahogy mindannyian), ami nem feltétlenül fedi az igazságot pláne nem azzal kapcsolatban, ami a te márkádat vagy témádat érintené. Építőanyag-kereskedő vagy? Igen, nézd meg az építkezők, fejújítók és hobbibarkácsolók FB-csoportjait, de a saját, marketingtervben meghatározott kérdéseidet neked kell feltenned a perszónáidnak.
  • Ha olyan teljes képet szeretnél kapni a célcsoportodról, amilyenre szükséged van, akkor azt is látnod kell, hogy mely közösségi oldalakon aktív a közönséged. Elképzelhető, hogy olyan felületeken szeretnéd utolérni őket, ahol a témádra vonatkozóan semmi releváns nem pörög.
  • Ahogy vásárlási döntéseinket sem a véleménybuborékunk nézetei alapján hozzuk, úgy a buborékunknak sem adunk át teljes körűen mindent, ami számítana. Ha valaki dühében rommá alázza a vásárlási folyamatot egy beszerzése kapcsán, attól még nem biztos, hogy a termékkel, amihez végül hozzájutott, elégedetlen lenne. Talán az eladók bunkók voltak a boltban, de a vízforralóval boldog, mikor végre már a dobozát is kidobta a szelektívbe. A FB-csoportban pedig pontosan megjelölte a márkát, ami kapcsán dührohamot kapott (majd el is felejtette az egészet), és aki olvassa, szintén nem boldog tőle. Ez nem jellemzi viszont a terméket, amihez némi extra kalandok kapcsolódtak hozzá.

Social media, te buborékgyár

Ha pedig azt látod, hogy a versenytársaid sokkal aktívabbak nálad például a számodra fontos oldalakon, tudd, hogy egész más üzleti modell alapján egész más kommunikációs stratégiát működtetnek, mint te. Honnan tudom? Onnan, hogy mindegy cég / vállalkozás / biznisz más és más, tehát nincs, szerencsére nem is lehetne két ugyanolyan. Még két ugyanabban a szakmában működő tanácsadónak is teljesen más tartalommarketing stratégiára lehet szüksége, sok-sok szempont alapján. Tervezz saját stratégiát, lehet például, hogy teljesen más versenytársakkal szembesülsz majd, mint amire eredetileg számítottál!

Oltás vagy bikini?

Egyik kedvenc példám a fenti gondolalatra az a versenytárskutatás volt, ami egy gyógyszergyár trópusi vakcinájára a high end napolajat és a drága bikinit is konkurenciának sorolta, hiszen egy karib utazásnál ezeket a nagyobb költségeket fogod ugyanarra a mérlegre feltenni…

Egyszóval: igen, kutass a social médiában IS. De ne csak ott. És ne csak online: beszélgess a célcsoportod tagjaival, rendszeresen, tudatosan, perszóna-alapon, ha igazán killer tartalommarketing stratégiát szeretnél építeni.

Fézler Georgina social media szakértő cikkét arról, hogy vajon megbetegít-e social media (tudatosan használva nyilván nem), itt olvasd!

Segítségre van szükséged a tervezéshez? Beszélgessünk!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Ikigai és az inspiráció forrásai

Ikigai és az inspiráció forrásai

Kedves régi ismerős keresett meg még 2020 közepe táján azzal, hogy mostantól tanácsadóként dolgozik, és szeretné a tartalommarketingjét rendbe tenni, content coaching érdekelné. Nekiláttunk feltérképezni a vállalkozását, a kommunikációs üzeneteit, és ránéztünk a...

bővebben
Tématervezéstől kontent kalendárig

Tématervezéstől kontent kalendárig

Szuper kérdést kaptam egy content design workshop után: "értem a keretrendszert, megvannak a perszónák, tök jók a témák, amiket összeötleteltünk nekik: de hogyan lesznek ebből tartalmak?" Ezen a workshopon lényegében egy szimulációt végeztünk: eljátszottunk egy...

bővebben