fbpx

A tartalommarketing lendkereke

2021.12.02.

bringás lendületben

„Van száz libám.” Ezzel a mondattal – és egy szemtelenül elegáns hatásszünettel – indította válaszát Kassai Lajos lovasíjász arra a kérdésre, hogy honnan érkezik, milyen ember is ő valójában. Pattanásig feszült csend a teremben, majd folytatta: a libák a Kassai-völgy tavának partján éjszakáztak, míg csak el nem kezdtek rájuk járni a ragadozók. Akkor valami titkos csapóajtó kinyílt a szárnyasok agyában, hogy hozzáférjenek az infóhoz: a tóban kialakított szigetre nem képes átmenni értük a róka.

Átmeneti megoldásnak bizonyult, mert télen befagyott a tó, és a jégen szépen átsétált hozzájuk az éhes vad. Akkor újabb csapóajtó nyílt a libák fejében: ha egész éjjel úszkálnak, csapkodják lábukkal a vizet, az nem fagy be körülöttük, így megint megmenekültek. És így tovább, mondaná most Vonnegut, de menjünk inkább vissza Kassai Lajoshoz, aki azzal folytatta, hogy (bizonyos szempontból) ő maga is úgy működik, ahogy a libái. Tanulni sosem szeretett, de ha egy helyzet megköveteli tőle, mindig kinyílik a megfelelő csapóajtó, ami mögött ott rejlik a információ, ami átsegíti a következő élethelyzeten, bármibe is keveredjen.

Kontent-csapóajtók

A tartalommarketing lendkereke ilyen csapóajtók sorából áll. Ha jól működik. Végigvezetjük a közönségünket az aktuális felismeréseken, melyek állomásról állomásra segítik végig mindannyiukat a problémájuk megoldásához. Mi kell ehhez? Ismernünk a közönségünk konkrét perszónáit, ismernünk a perszónáink problémáit, és ismernünk a saját megoldásunkat, hogy tudjuk: egyezik azzal, ami számukra valóban megoldást jelent. (Ha nem, akkor nem ő a mi emberünk.)

Lendkerék-modell: hogyan használd?

Nem új a Hubspot modellje, nem is túl bonyolult, de ha év végén vagy jövő év elején tervezésre is szánsz időt, sokat segíthet a kontent-céljaid, -folyamataid, és leginkább témáid kialakításában, akár egész 2022-re.

A jó öreg AIDA (figyelem-érdeklődés-vágy-cselekvés) modell még tartja magát, főleg a tölcsér-forma jelenik meg minden értékesítési folyamat egy bizonyos pontján. Természetes is, rendszerint egyre szűkülő pályákon gondoljuk magunk felé terelni a közönségünket, hogy végül a tölcsér alján kipottyanjanak, mint vevők. Egyre kevesebben vannak egyre közelebb hozzánk. És ha felhasználói élményben (is) gondolkodunk (emellett)? A Hubspot szakemberei viszont azt állítják ebben a videóban, hogy ez a „pottyanás” elveszi tőlük a lendületet, ami a mi üzletünket segítené növekedni. Ahelyett, hogy egy újabb körbe kapcsolódnának vissza, azaz ismét vásárolnának tőlünk saját kezűleg, vagy a friss (pozitív!) vásárlói élmény hatására rögtön ajánlanának minket a környezetükben, elengedtük őket, és ezzel megfosztottuk őket a minket támogató energiától. Javasolják, hogy tekintsük ezt a pillanatot erőforrásnak, és használjuk fel a körkörös modellben, hozzuk őket vissza a tartalmaink újabb körének fókuszába!

Lépésről lépésre

Ha már ismered a perszónáidat (ehhez ezt a korábbi cikkünket ajánljuk), a háromlépéses, ám körforgásos ábrán rajzold fel az útjukat, melyet veled kapcsolatban bejárnak, akár újra és újra. Ennek három fő fázisában, a bevonzás, a bevonás, és a „kényeztetés” során más-más tartalmakkal kínáljuk meg minden perszónánkat. Miért? Mert más-más kérdések vannak a fejükben, melyekre mi ismerjük a választ. (Megint: ha nem mi ismerjük ezekre a választ, akkor nem a mi célcsoportunk. Szigorú, de igazságos ítélet!) Akarsz játszani a modellel?

  1. Válassz egy perszónát!
  2. Nevezd el a lendkerék három fázisát ennek a perszónának a nézőpontjából!
  3. Válaszolj tartalmakkal azokra a kérdésekre, melyek ezekben a fázisokban felmerülhetnek bennük!

Ha nem vagy tisztában a kérdéseikkel, de kíváncsi vagy rájuk, minden bizonnyal egy kiadós perszónakutatás előtt állsz. Ha még a perszónáidat sem tisztáztad, akkor feltehetően a teljes marketingtervezési folyamat hiányzik a cégedből. Semmi baj, álljunk neki januárban, együtt! 🙂

Év végén természetesen egész más akusztikát kapnak a tervezős tartalmak (üzleti, pénzügyi, jogi tanácsadók, könyvelő-evangelisták, digitalizációs guruk, ez az időszak nektek most modell-függetlenül nagy ziccer! 🙂

Néhány példa a körforgásos tartalom-modellre

Csodás szakemberekkel workshopoltunk délelőtt, akik a következő fázisokat ismerték fel a tartalmi folyamataikban, melyekben a jól meghatározott perszónáikkal kommunikálnak:

  • elgondolkodtatás, meggyőzés, támogatás
  • felismerés, „megvilágosodás”, feloldás
  • felvilágosítás, (személyre szabott!) bevonás, törődés
  • figyelemfelkeltés, konkrét infó, működés

És neked hogy néznek ki a fázisaid? Segíti a tartalmi ökoszisztémád témáinak meghatározását, ha ilyen módon bontod fel az edukációt, sávozod a hozzád vezető varázsszőnyeget leendő vevőid lába előtt? Találjuk ki, ha még nem!

Jan Kopřiva fotója a Pexels oldaláról

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Kontent-e a koronavírus?

Kontent-e a koronavírus?

Nem. A koronavírus NEM kontent. Köszönjük a figyelmet, viszonthallásra. Persze, ha ez ilyen egyszerű lenne, ez a blogposzt meg sem született volna, tehát bizonyos helyzetekben árnyaltabb ennél a kép. De ne feledjük: a koronavírus alapvetően nem kontent. Mikor kontent...

bővebben
Hogyan írjunk igazán klassz interjút?

Hogyan írjunk igazán klassz interjút?

Hogy hogyan írjunk igazán klassz interjút? Nem is ez az első kérdés, hanem hogy minek írjunk egyáltalán interjút? Tényleg, minek írjunk egyáltalán? (Itt lehet, hogy egy rövidzárlattal be is csukódott a projekt…:) De ha már írunk, miért pont interjút?

bővebben
Content design: tervezz tartalmat szolgáltatásként!

Content design: tervezz tartalmat szolgáltatásként!

Tudtad, hogy az Egyesült Királyság kormányának weboldalát, a GOV.UK “site-birodalmat” content design módszertannal építették föl? Olyannyira, hogy az egész content design koncepciót lazán innen származtatja az ügynökség, aki a 24 miniszteri osztály és 408 egyéb szervezet és köztestület oldalát összefogó rendszer tartalmi felépítését kidolgozta.

bővebben