Nem. A koronavírus NEM kontent.
Köszönjük a figyelmet, viszonthallásra.
Persze, ha ez ilyen egyszerű lenne, ez a blogposzt meg sem született volna, tehát bizonyos helyzetekben árnyaltabb ennél a kép. De ne feledjük: a koronavírus alapvetően nem kontent.
Mikor kontent mégis?
Amikor az összes gazdasági és lifestyle médium lehozza (naponta) valódi aktualitás, valódi hírérték nélkül a maga javaslatait járvány esetére, szinte minden esetben indítva azzal, hogy NE PÁNIKOLJUNK, akkor a koronavírus nem kontent. Ugyanis minden egyes általános összefoglaló a tényszerű és higgadt tájékoztatás koporsójába ver hangos ütésekkel újabb szeget, növelve a hangzavart. Bizonyos mennyiség fölött teljesen felesleges. Hol a határ? Jó kérdés, érdemes lenne alaposabban keresgélni.
Néhány kivételes esetben viszont igenis van helye a precíz, hiteles és unikális (!) SZAKMAI összefoglalóknak. Mutatok példákat:
- TASZ: A Társaság a Szabadságjogokért összefoglalója Jogi túlélőkészlet karantén esetére releváns, más aligha írhatta volna meg helyettük, és hasznos, hiszen valós információigényt elégít ki.
- MiniCRM: Hatékony vállalkozáshoz egyre több releváns háttértanácsot is nyújtó online szolgáltató cégvezetőknek foglalja össze a tippjeit járvány esetére: Így készülünk a koronavírusra. Hiteles, mert személyes, könnyen fogyasztható, mert tömör és lényegre törő, azon kívül pont aznap jelent meg, amikor az első hazai fertőzésről a hírek, tehát időzítésre is stimmel. Márkatartalom, mégis helyet szorít magának a kórusban.
- Ebben a cikkben is szerepel a Zállatorvos félórás videója, ami – eddig, szerintem – a legtökéletesebb tudományos-ismeretterjesztő összefoglaló a vírus kapcsán. A Koronavírus (COVID-19) összefoglaló, mert még tutira nem unod… megjelenése után két héttel közel félmillió megtekintésnél jár. Pont azért, ami a jó kontentet jellemzi: hiteles, alapos, elfogulatlan, és informatív. Plusz irgalmatlan szórakoztató!
- Magyarország Kormánya ezzel szemben egy Facebook-posztot tett ki a vírus hazai megjelenésének estéjén. A poszt szövegében NEM szerepel egyetlen link sem, hová szíveskedjek további információért fáradni (valószínűleg nem szoktak internetezni a social médiát kezelő a kollégák). Az infografika ettől függetlenül blikkfangos megoldás… Ilyenkor megtalálja mindenki a vérmérsékletére szabott forrásokat, ezek lesznek a kommunikátor szempontjából kb. 90%-ban a dezinformációt és fölösleges pánikkeltést habosító médiatartalmak. (Így tehát ez utóbbi tipikus ellenpélda volt.:)
Ha tehát a saját szakterületed szempontjából, speciális hozzáértésed jóvoltából tudsz a közönségednek az ő számára releváns és valamiben újszerű információval szolgálni, közölj tartalmat a koronavírusról!
Széles körű társadalmi összefogásnak hívják, amikor a közösség egésze szempontjából kihívásos helyzetben valódi segítséget nyújtunk egymásnak – akár információ formájában. Erre nagy szükség van.
Amikor pedig fölös szájtépést teszünk hozzá az amúgy is dús kánonhoz, azt úgy hívják: kontraproduktív erőfeszítés. Rombolod vele a márkád értékét, mert csak zajosan kavarod a vihart a biliben: Ezzel kommunikálod tisztán, hogy nincs valódi és fontos üzeneted a közönségednek, nincs számára tartogatott valódi tartalmi értéked. Ahogy – talán erre következtetnek ebből? – a szavadnak, talán a szolgáltatásodnak sincs valódi értéke.
Anyák napját (szigorú mércével) csak akkor ünnepeld a márkakommunikációdban, ha óvodát üzemeltetsz, vagy virágboltod van.
Persze, mind nyitottak vagyunk az olyan mókákra, ahol a Lidl húsgombócos sztorijára rárepülhettünk. Ez így van jól. De mindenre nyakló nélkül rákontrázni egyet jelent azzal, hogy üres a kontent naptárad, és talán soha nem is készítettél tartalomstratégiát. Ha rendszerint csak „valamit” posztolsz: erről a szokásról a 7blog bejegyzését olvasd el, mindenképp.
- Tudsz jó vagy nagyon rossz példákat „virológiai” kontent-gyártásra? Kommenteld, hadd gyűljön a tudás!
- Rárepültem én is a koronavírusra? Talán. Megérte?
- Gyere beszélgetni róla a Facebook-ra!