fbpx

Tartalommarketing egyensúlyok 1. – AZ ÉRTÉK

2023.06.14.

tartalommarketing egyensúlyok: érték

Első rész: mindent vagy semmit (keveset vagy sokat) adjak “ingyen”? 

A tartalommarketing sűrű-szövevényes rendszerében a leendő vevőd a saját egyértelmű útján jut el nullától a termékig. Ha jól csináljuk, nem bolyong, nem tévelyeg, hanem lépésről lépésre megérti: a problémájára itt végül valódi válaszokat kap. Talán a saját problémáját is jobban megérti első körben, talán a megoldás is egész más lesz (ezt veszi majd meg nálad), mint amire eredetileg gondolt volna, de a tartalmaid segítik őt végig ezen a kiránduláson. Több évtizedes tapasztalat alapján sok összetett rétegét érzékelem az így felépülő tartalmi ökoszisztémának. 

  • „Horizontális” fázisokat: tartalmak kósza ötletétől a publikált anyagokon át mérhető, konkrét, valós visszajelzésekig, eredményekig. 
  • Vertikális” rétegződéseket: a kincset érő, súlyos szakmaiságtól a könnyed kis pirulákig adhatunk bármilyen mélységű tartalmat, céloktól, befogadótól, helyzettől függően. 
  • Különböző feladatok és kompetenciák egész sorát: a tartalomkészítés, az elkötelezett közönséggel ápolt, élő kapcsolatok, vagy akár a stratégiai tervezés felelőseit, készségeit. 

Egy ennyire összetett rendszer finom egyensúlyi helyzetekből áll össze. A tartalomdesigner – mint egy székekből rakott torony tetején egykerekűző artista, aki persze tányérokat is pörget közben – ezekért az egyensúlyokért is felel, főleg, ha nem pusztán a tervezésben vesz részt. 

A Tartalommarketing egyensúlyok sorozat ezeket az egyensúlyi helyzeteket dolgozza fel: elsőként azt a kérdést, hogy mennyit “teszek ki” tartalomként abból, amit aztán szolgáltatásként értékesítek. Eláruljam előre minden titkomat? Csak ízelítőt adjak? Tápértéket nélkülöző falatkákkal etessek be? Vagy a közönségem nyitottságának, állapotának megfelelően adagolok “gurmé” kóstolókat az igazi cuccból? Ezekre a válaszokra a tartalomstratégia választ ad, de semmiképp nem egyértelmű.

Túl sok értéket adok? 

Beszélgettem nemrég egy nagyon lelkes vállalkozónővel, aki Instán edukál és kínálja szolgáltatásait: csodásan célra tartó alapossággal. Olyannyira, hogy saját bevallása szerint túl alapos is: mire elmagyaráz valamit a neki megfelelő mélységben, máris egy sok ezer szavas tanulmánynál tart, amit (ugyebár) senki nem olvas végig. Kicsit vitatkoztam vele – nagyjából a következő kérdéseket feltéve neki: 

  • Tényleg az a célod, hogy végigolvassák azt a sok ezer szót? 
  • Tényleg az a célod, hogy a “neked megfelelő mélységben” magyarázd el az üzenetedet?
  • Tényleg az a célod, hogy a teljes okosságot azonnal “áttold”, és tényleg azt szeretnéd, hogy a közönséged rágás nélkül mindent egyben lenyeljen?

Ugyanis ha nem ezek a céljaid (nyilván nem), akkor meg kell fogalmaznod magadnak, mi a célod: a tartalommarketingeddel általában, és azon belül is minden egyes posztoddal. Melyik perszónádnak szól? Melyik fázisban van a termékeddel / szolgáltatásoddal kapcsolatos útján? Mennyi háttérinfóval rendelkezik éppen? Mi az az egyetlen gondolati váltás, amit el szeretnél érni nála adott pillanatban – tehát mi legyen a fejében pre-poszt (az posztod befogadása előtti) és a post-poszt (posztod befogadása utáni) állapotban? 🙂 

Ha ezekre a kérdésekre megvannak a válaszaid, akkor lehet, hogy nem a legmélyebb mélységekig szeretnél megmagyarázni mindent a szakmáddal, a tanácsadói szolgáltatásoddal kapcsolatban – vagy nem egy bárki által elérhető nyilvános anyag formájában. Csinálhatsz belőle egy letölthetőt a nagyon elkötelezetteknek (és gyűjthetsz vele feliratkozókat), vagy akár egy kurzussá bővítheted, termékesítve a tudást. És ezek csak példák. 

Túl kevés értéket adok? 

Másik példám a túlvégről egy olyan vállalkozóról szól, aki szó szerint belezúgott a ChatGPT-be. Igen, hasznos eszköznek tartjuk sokan, elkezdtük használni, és egyre jobban megtaláljuk a helyét a munkafolyamatok között. De emberünk azt gondolja, hogy bármi megirathat vele, amit aztán kirak, és megvannak a tartalmak. Gépies hangú, felületes, mennyiségi őrület, anélkül, hogy valódi szakmaiságot, az emberi tényezőt beletenné. Amit ő megirathat ugyanis egy gépi tanulással képzett AI-jal, azt megirathatja más is, és kimarad belőle az a teljesen egyedi, sajátos érték, ami csakis nála elérhető. Amellett, hogy kong az érdektelenségtől, ha csak a gép mormolja, szétcsúszó szájmozgással…

De nem kell ehhez feltétlenül mesterséges intelligencia. Az is “elég”, ha nincs átgondolva, nincs előrágva, nincs felhasználóra formálva a tartalom. Ezek mind-mind “pontlevonást” jelentenek: érték szempontból nem lesz tízpontos az összecsapott, elnagyolt, vagy gépies, eredetiséget nélkülöző kommunikáció.

Mondtuk már, hogy a tartalommarketing időigényes, és mindenképp emberi erőforrást igénylő történet? Hogy hosszú távú stratégiát és elkötelezettséget igényel? Ha nem, akkor most mondjuk. És nem mellesleg: legyen jó a termék vagy szolgáltatás is, amiről szól, különben a tartalmat hiába töltöd csurig értékkel…

Hozd egyensúlyba a tartalommarketinged értékeit velünk! 🙂 A sorozat következő részében jobb és bal agyféltekés működésekről lesz szó, ha pedig velünk beszélgetnél minderről, kapcsolódjunk!

Beszélgessünk erről (és ami spontán még felmerül közben)? Vedd fel velem a kapcsolatot!


Nyitókép: az Egyensúly sorozat illusztrációi Lőrincz Emőke vizuális művész festményeinek felhasználásával készültek, többnyire a Cirkusz sorozat képeiből. 

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Tartalommarketing egyensúlyok 3. – A STRUKTÚRA

Tartalommarketing egyensúlyok 3. – A STRUKTÚRA

Harmadik rész – Mennyire tervezett? Mennyire spontán? A tartalmi ökoszisztéma elemein végiglépegetve leendő vevőd a saját egyértelmű útján jut el nullától a termékig. Ha jól csináljuk, nem bolyong az erdőben, hanem lépésről lépésre egyre tisztább számára: a...

bővebben
Tartalommarketing egyensúlyok 2. – A FÉLTEKÉK 

Tartalommarketing egyensúlyok 2. – A FÉLTEKÉK 

A tartalmi ökoszisztéma elemein végiglépegetve leendő vevőd a saját egyértelmű útján jut el nullától a termékig. Ha jól csináljuk, nem bolyong az erdőben, hanem lépésről lépésre megérti: a kérdéseire itt végül valódi válaszokat kap. Talán a saját problémáját is jobban...

bővebben
Ikigai és az inspiráció forrásai

Ikigai és az inspiráció forrásai

Kedves régi ismerős keresett meg még 2020 közepe táján azzal, hogy mostantól tanácsadóként dolgozik, és szeretné a tartalommarketingjét rendbe tenni, content coaching érdekelné. Nekiláttunk feltérképezni a vállalkozását, a kommunikációs üzeneteit, és ránéztünk a...

bővebben