fbpx

Tartalommarketing és a design system

2024.02.13.

design system legózás

Szeretsz legózni? Oké, talán könnyebb így: kiskorodban szerettél legózni? 🙂 Felnőttként is lehet bolondulni a színes műanyagdarabkák lehetőség-tárházának végtelenségéért, és a takaros végeredményekért, amelyek a káoszból születhetnek. Ilyen élményt nyújt a design system használata is. Amit nemcsak brandek vagy szolgáltatások tervezéséhez, hanem a kontent stratégiádhoz is pompásan alkalmazhatsz!

Voltaképp a content design alapjaihoz tértünk vissza ezzel az eljárással.

Design system: mi az?

A design system egy kiterjedt szabályrendszer, amely segítségével definiálható egy rendszer működése és megjelenése. Első és alapvető célja, hogy rend legyen, rendszert alkosson.” – írja Serfőző Péter brandstratéga, a brandguide alapítója

Amikor azon törpölsz, hogy mi szerepeljen a márkád kommunikációjában, valójában egy design system után vágyakozol veszettül… Kérdésről kérdésre ugrál az agyad, és mivel almát próbálsz körtével összemérni, miközben cseresznyelevet szürcsölsz, sose lesz meg a végeredmény:

  • mit posztolj a szósölbe’,
  • de hol is jelenj meg,
  • vagyis milyen témákat érints,
  • és főleg mit mikor,
  • ami viszont hatásos???

Ezeket a kérdéseket csak akkor tudod megnyugtatóan megválaszolni, ha szysztematikusan, rendszerben gondolkozol. Természetesen ismerned kell a terméket, és fontos tudnod, mit kínálsz a célcsoportodnak. De az eredményes kommunikáció titka, hogy a közönséged nyelvén szólsz hozzájuk, méghozzá épp ott, épp akkor és épp úgy, ahogy ők arra vevők lesznek. (És vevőkké válnak végül a kínálatodra is.)

A design system ezúttal, amikor nem arculatot, vagy szolgáltatást segít tervezni, a tartalomstratégiád okos koordinátarendszere lehet. Mutatok a fentiekkel szemben olyan kérdéseket is, amiktől egymáshoz simul a sok kicsi legó, és „már csak” végig kell menni a lépéseken sorrendben, hogy megvalósuljon a terv. Írd, le, hogy:

  • kik a kommunikációs perszónáid,
  • milyen fázisokon, érintési pontokon keresztül jutnak el hozzád, a site-odra, akár egész a vásárlásig,
  • milyen kérdések zsonganak a fejükben, mielőtt döntésre jutnak, akár hosszú hónapokon át nézelődve,
  • milyen platformokon fogyasztanak a témáddal kapcsolatos tartalmakat,
  • milyen erőforrásaid állnak rendelkezésre a tartalom előállítására, és a közönségedhez való eljuttatására,
  • milyen KPI-rendszerben méred a kommunikációd eredményességét?

Mondok példát is, mielőtt magát a design systemet összeraknánk!

Mondjuk barackot árulsz Óperenciában. Kik fogyasztanak (potenciálisan) ilyen gyümölcsöt ezen a környéken? Hát az óperencek! Így is van, csakhogy ilyen szélességi fokon még senki nem ismeri ezt a csemegét. Mi a dolgod tehát? Először is válaszd ki az óperencek közül azokat a nyitott gondolkodású (és tehetős) arcokat, akik szeretnek kipróbálni újfajta étkeket, és ezt meg is tehetik, mert van rá konyhai büdzséjük bőven. Errefelé drága mulatság a barack… Honnan tudod, hogy kik ilyenek? Mert megtaláltad azokat, akik már kipróbálták a málnát is, ami szintén nóvum volt a maga idejében és mert a legmenőbb kulinár-ellátóból rendelnek: nekik kell tehát tartalmat készítened.

Fázisok: először még csak a kíváncsiságukra kell hatnod. Mi az a barack?? Újfajta gyümölcs a kínálatban, még a málnánál is édesebb, sőt, a szezonja is közeleg, és sosem látott tempóban hódít a világ gyümölcspiacain. Mutass számokat, képeket, sztorikat, villants néhány instokker-videót. Kapisgálják már…? Akkor mehetsz tovább, vágyat kelteni: isteni, lédús, édes, roppanós-csobbanós egészség-bomba. Hú, akarják! Oké, akkor már csak azt áruld el nekik a saját felületeiden, hogy milyen kiszerelésben, milyen áron és hogyan rendelhetik meg. Katt-katt, Óperencné asszony már alig várja, hogy tálalhassa az online rendelt is kifizetett barack-lakomát. Mivel a barack-biznisz robog, a beruházás megtérül, egyre többet tehetsz kommunikációba, sőt, hamarosan jöhet a szilva is.

Hogy lesz ebből rendszer?

Úgy, hogy megnézed az összes felrajzolt perszónád összes fázisát (avagy journey), összes tartalomfogyasztási szokásaikkal együtt és még a ki nem mondott kérdéseiket is feltérképezed (ehhez beszélgess velük!). Mindezt rajzold egy nagy legóasztalra fel. Ha már eddig átlátod, rendszerben időzíthesz, és kommunikációs csapatodnak kérdése sem lesz, csak hogy mikor kezdhetik már a tartalomkészítést. Sok sikert, és jó étvágyat a gyümölcssalátához! 🙂

Elakadtál a (content) design system felépítésével? Segítünk, csak szólj! 🙂


Olvass még a design system alkalmazásáról, itt: Design system: a digitális legó | Frontira X HYPE

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Videó kedvenc tartalomtípusomról, a Számlázz.hu Akadémián

Videó kedvenc tartalomtípusomról, a Számlázz.hu Akadémián

A Számlázz.hu tartalommarketingeseként egyik legizgalmasabb és "legkitartóbb" projektem a márka YouTube-csatornájának felépítése volt. Nemcsak azért lett hatalmas kedvenc, mert ezzel kezdtünk B2B Award-okat nyerni, hanem azért is, mert nulláról felépíteni egy szakmai...

bővebben
Példaképek… Példaképek??

Példaképek… Példaképek??

„Mindig légy önmagad, fejezd ki magad, higgy magadban. Ne keress sikeres példaképet, akit leutánozhatsz.” (Bruce Lee) Az inspiráció ördögi körében is volt szó a “példaképekről”. Bocs, de képtelen vagyok idézőjelek nélkül használni a szót, mert hülyeségnek tartom. A te...

bővebben
Mire elég az új pr-definició? Háromra!

Mire elég az új pr-definició? Háromra!

Három szempontból is érdekes hír, hogy új definíciót fogadott el a nemzetközi pr-szövetség (írja a Kreatív). Egyrészt úgy tűnik, még mindig mintha valami babonás tisztelet övezné a definíciókat. Mintha nem az lenne a definíció, amit a Google elsőként elénk tol, hanem...

bővebben