fbpx

1gondolat: „szép volt az igaz”

2021.02.05.

1gondolat_3bajusz

Gabriel García Márquez önéletírásából (Azért élek, hogy elmeséljem az életemet) kiderül, fiatal újságíróként került a kezébe Hemingway frissen megjelent kisregénye, Az öreg halász és a tenger. Egészen meg volt őrülve érte. Persze nem szó szerint idéztem, de ahogy abban az időben saját bevallása szerint zabálta a világ szépirodalmát (és a világot), és amennyire le volt nyűgözve az amerikai írótól, talán nem túlzás így mesélni.

Valamiért pont Hemingway életéről is most néztem egy filmet. Ő is tömött kefebajszot viselt a haditudósító Martha Gellhornnal kötött házassága idején, mint Márquez egész életében, és mindkét író hírlapírói tevékenység mellett hozott létre világraszóló szépirodalmat. Biztos van még egy csomó párhuzam, de most a stílusbeli különbségre szeretném felhívni a figyelmet.

Márquez varázslatos világában a jelzők és lélek-vizuálok úgy burjánzanak, mint egy lerobbant kastély mögött vaduló dzsungel. Hemingway nyelvezete ehhez képest egy katonai park, ha létezik ilyen egyáltalán… Állítólag addig ment végig a szövegein újra és újra, és gyomlálta ki belőlük a felesleges szavakat, különös tekintettel a jelzőkre, míg egész csupasszá nem vált az írás. És ettől kábé semmit nem veszített a költőiségéből. Csoda lenne? Aligha. Máshogy működik együtt író és olvasó az ő esetében, mint a festőpalettával dolgozó szerzőkében. Majd én látom: mert a sorok között felvillan minden kép, minden szín, minden fénysugár.

Tartalommarketinges tanulság?

  • A Hemingway-féle gyomlálás a szakmai szövegeket is új ligába emelheti.
  • Néhány csepp Márquez-féle mágia a blogodat is széppé teheti.
  • Van ellentmondás? Nincs. Maradj pontos, és tedd bele magad: így lesz érdekes, így lesz hiteles.

És mi az izgalmas a sajtó és a regény műfajának találkozásában, amit mindkét író tökélyre fejlesztett – a maga módján? Mindkét műfajt nagyon sokat kell művelni (azaz „gyakorolni”) ahhoz, hogy tökéletesedjünk benne. Miközben tilos összekeverni eseményt és fantáziát: a hír a valóságról tudósít, a regény (és a költészet) kőkemény igazság. Megjelenhet együtt a kettő, de az alkotó és a befogadó is tudja, ki kivel van… Hasonló történhet a tartalommarketingben is. Minél többet forgatod a „tollad”, annál jobban fog menni, és nem fogsz azonnal odaérni. Viszont miközben mész, az út szépségét is élvezni fogod, és pontosan fogod tudni, hogyan rajzold a kontúrokat, és mikor mivel színezd a képet, a magad örömére.

Címbeli idézet: József Attila: A Dunánál részlete:
Anyám szájából édes volt az étel,
apám szájából szép volt az igaz.

Az 1gondolat egy-egy ötlet kontenthez, „konyhakészen”.
Ha neked is lett tőle +1 gondolatod, akkor elérte a célját.
Ha gondolkodjunk együtt, tudod, hol találsz! 🙂

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Kontent-e a koronavírus?

Kontent-e a koronavírus?

Nem. A koronavírus NEM kontent. Köszönjük a figyelmet, viszonthallásra. Persze, ha ez ilyen egyszerű lenne, ez a blogposzt meg sem született volna, tehát bizonyos helyzetekben árnyaltabb ennél a kép. De ne feledjük: a koronavírus alapvetően nem kontent. Mikor kontent...

bővebben
Hogyan írjunk igazán klassz interjút?

Hogyan írjunk igazán klassz interjút?

Hogy hogyan írjunk igazán klassz interjút? Nem is ez az első kérdés, hanem hogy minek írjunk egyáltalán interjút? Tényleg, minek írjunk egyáltalán? (Itt lehet, hogy egy rövidzárlattal be is csukódott a projekt…:) De ha már írunk, miért pont interjút?

bővebben
Content design: tervezz tartalmat szolgáltatásként!

Content design: tervezz tartalmat szolgáltatásként!

Tudtad, hogy az Egyesült Királyság kormányának weboldalát, a GOV.UK “site-birodalmat” content design módszertannal építették föl? Olyannyira, hogy az egész content design koncepciót lazán innen származtatja az ügynökség, aki a 24 miniszteri osztály és 408 egyéb szervezet és köztestület oldalát összefogó rendszer tartalmi felépítését kidolgozta.

bővebben