fbpx

Content design, tartalomstratégia, kontent marketing: kisszótár nagyokosoknak

2024.04.04.

content design alapfogalmak

Ha hosszú távon gondolkozol, ha fontos neked a márkád jövője, a szolgáltatásod megítélése, a céged ismertsége, a terméked valódi értéke, akkor (kezdetektől, magadtól is) minden más sales-marketing aktivitás mellett tartalommarketingre is szánsz pénzt, időt, energiát. Hosszú távon nem is keveset, és a sokszorosát kapod érte cserébe. De nemcsak te magad jutsz hatalmas értékhez. Hanem a vevőid, a még tágabb körű közönséged, és az egész piac is, amin (insallah) még hosszú évtizedekig tevékenykedsz. Ha tehát nem a „kishalak között akarsz focizni”, ha érdekel, hogyan csináld okosan, akkor öntsünk együtt tiszta vizet a pohárba! Nézzük meg, mit is jelent maga a content design, és mit jelentenek a tartalommarketing stratégiai tervezéséhez kapcsolódó alapfogalmak!

1. Content design:

A content design az angolszász nyelvhasználatban a UX/UI-tervezés során a felhasználói felületen megjelenő tartalmak kialakítását jelenti. “Problémák megoldásának ügyfélközpontú megközelítése annak érdekében, hogy a közönségnek a szükséges információt akkor és úgy nyújtsa, amikor és ahogy szüksége van rá.” A kifejezést Sarah (Richards) Winters a Content Design London alapítója alkotta meg az Egyesült Királyságban. Szeszlér Vera viszont, aki Budapesten alkotta meg a content design fogalmát, a tartalommarketing stratégiai módszertanát, a service design elvei szerinti tartalomstratégia-tervezést érti alatta.

Esettanulmány: így alkalmazd sikerrel a stratégiai tartalommarketinget

Sikerrel alkalmaztam a stratégiai tartalommarketing alapelveit és gyakorlatát a Számlázz.hu marketingcsapatának tagjaként 2014-2019. között, amikor is a felhasználószám 15 000-ről 150 000-re nőtt. A tízszerezésben persze nem egyedül a „nagyokos” tartalommarketing volt a ludas, de az aktív és szintén szuperokos PPC, illetve más marketing-kommunikációs tevékenységek mellett nagyon nagy hangsúlyt fektettünk a piaci edukációba, az „infotainment” különböző formáiba is. Ráadásul nemcsak a felhasználók, hanem a kreatív szakma is értékelte a munkánkat, a második B2B Award (2017) elnyerését Facebook-on is ünnepeltük.

  • Ügyfél: Számlázz.hu
  • Brief: kb.: „Vera, csináljunk valami újat a közösségi médiában!”
  • Kihívás: maga a márka (a vezető hazai online számlázó) önmagában is sikeres, a terméket nem szükséges magyarázni, hiszen a használati „eligazításra” ott a UX
  • Eredmény: YouTube-ra optimalizált (2015-öt írtunk!) videósorozatok, pl. a Számlázz.hu-t használó sikeres (és érdekes) vállalkozókról
  • Plot twist: a második díjunkat egy olyan sorozattal nyertük el, amiben már magam is „tartalomként” szerepeltem, a Számlázz.hu Akadémián tartalommarketinget „oktattam” 🙂

2. Tartalommarketing, vagy kontent marketing:

Stratégiai üzleti tervezés alapján végzett közönség-építés: a wikipedia szerint „értékes és releváns tartalmak létrehozását jelenti, hogy felkeltsék és megtartsák egy jól behatárolt célcsoport figyelmét, majd ezt a figyelmet nyereséges ügyfél-interakciókká konvertálják.” Nem rossz definíció, de azzal azért egészítsük ki, hogy az értékes tartalom, mely a hosszú távon folyamatosan bővülő kontent ökoszisztémában megjelenik, mind a kibocsájtó, mind a befogadó számára értéket jelent. Előbbinek üzleti értéket, utóbbinak pedig megoldást egy problémájára. Igen, már a vásárlás előtt…

3. Tartalom- vagy kontentstratégia:

Az üzleti stratégia részstratégiájaként elkészítendő, taktikai szinten operatív lépésekre lebontható részletes terv a fenti tevékenység elvégzésére. Fontos: a tartalomstratégiát folyamatosan fejlesztenünk kell! Olyan nincs, hogy egyszer megcsináltad, és akkor az úgy megy… Olyan van, hogy (már csináltad, aztán) végiggondolod, stratégiailag megtervezed, aztán (tovább-)csinálod, aztán visszamész az eredményekkel a tervhez, és újratervezed, és így tovább. Célokat rendelsz hozzá (nem feltétlenül értékesítési célokat!), és felülvizsgálod azok teljesülésének fényében, illetve az interakció-menedzsment fényében. Na ez mi? Ez meg az, hogy a kommunikáció mindig kétoldalú: a közönségedet is meg kell hallanod ebben a beszélgetésben, és legalább olyan jól kell fülelned rájuk, mint a saját üzleti céljaidat ismerni. Erre való egyébként a perszónakutatás. Apropó:

4. Perszónakutatás:

Ahhoz, hogy tudd, mire kíváncsi a közönséged a témáddal kapcsolatban, meg kell kérdezned tőlük. De nem ám csak úgy egyszerűen feltenni a kérdéseket, hanem „kinyomozni”, valójában mire van szükségük. Lehet, hogy ők se pontosan tudják! Példa: a nagyon okos mosógépszerelő, aki telerakta az internetet mosógépes okosságokkal, minden keresésre („miért nem indul a mosógépem?, hol nyomjam meg a gombot?, hány program van a Minimaton?, kilazult a drübedli, mi lesz velünk?”) valódi válaszokat ad. Ha már tudja a válaszokat, biztos mosógépet is tud szerelni, hát nem? A kommunikációs perszónáink így kialakult percepciója (érzékelése) velünk kapcsolatban elég szépen képes befolyásolni a konkrét vásárlói döntéseiket, amikor éppen meghibásodásról, és egy szerelő kihívásáról van szó. Erről a témáról bővebben itt olvass!

5. Tartalmi ökoszisztéma:

Amikor tartalomstratégiáról beszélünk, akkor kontent-darabkák (posztok, videók, storyk, LinkedIn-profilok, wikipedia-témák, élő események, stb.) egész erdejére gondoljunk. Nemcsak az üzenetrendszer összetett a legtöbb esetben (hogyan magyarázol el egy vállalati digitalizációt egyszerűen?), hanem az is, ahogy a közönséged fejében egy-egy gondolati váltás lefut. „Hányszor kell elmondjam…?” Legalább hétszer: ha régi (és azóta már jócskán elavult) marketinges alapszámokat próbálunk felidézni. Ma már annyi tartalmat fogyasztunk (nem reklámot, hanem a fent leírt listában foglalt mindenféle kontentet mindenféle csatornán), hogy ami berepül, rögtön ki is repül. Ezért kell nemcsak ismételni, hanem effektíve beszélgetni a közönségünkkel. A tartalmi ökoszisztémáról itt olvass többet!

Példa egy kisebb tartalmi ökoszisztémára:

Persze amikor tanácsadóként dolgozol, és nincs nagy csapatod, ráadásul a tekinteted az ügyfeleid tartalmi ökoszisztémáján csügg, kevesebbet foglalkozol a saját tartalmaiddal… (Suszter cipőjének tipikus esete.) Mégis szeretném illusztrálni gyorsan a tartalmi ökoszisztéma fogalmát, és ehhez a content design saját tartalmi építkezésébe hívlak bepillantani:

  • Ha eddig már eljutottál az olvasásban, találtál egy csomó linket ebben a szövegben is, ezeket kattintod vagy sem, de az ökoszisztéma további elemeire vezetnek.
  • LinkedIn-en ismerjük egymást? Még nem? De szeretnéd? Akkor ide kattints, beszélgessünk! 🙂 A legismertebb szakmai közösségi csatornán is találsz a témában tartalmakat, beszélgetéseket, melyek néha amúgy épp ide, a content design blogra hoznak.
  • Voltál mostanában Service Design Day-en? Akkor találkozhattunk ezen az eseményen is, és mivel szerepeltem a programban, egész bizonyosan szó esett content designról is. (Nem magamat, hanem a módszertan ismertségét építem elsősorban, az énmárka csak „gazdatest”.)
  • Social media csatornákon, kkv-knak szóló más felületeken (pl. Számlázz.hu PARK) is belefuthatsz a tartalomstratégiával kapcsolatos okfejtésekbe – ezek mind-mind ugyanannak a tartalmi ökoszisztémának a részei. De miért ezek? Mert itt tájékozódik a célcsoportom… Te például hol futottál bele a témába? 🙂

Milyen további kontentes alapfogalmakra lennél még kíváncsi? Írj rám LinkedIn-en, és / vagy beszélgessünk!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Tartalommarketing egyensúlyok 2. – A FÉLTEKÉK 

Tartalommarketing egyensúlyok 2. – A FÉLTEKÉK 

A tartalmi ökoszisztéma elemein végiglépegetve leendő vevőd a saját egyértelmű útján jut el nullától a termékig. Ha jól csináljuk, nem bolyong az erdőben, hanem lépésről lépésre megérti: a kérdéseire itt végül valódi válaszokat kap. Talán a saját problémáját is jobban...

bővebben
Ikigai és az inspiráció forrásai

Ikigai és az inspiráció forrásai

Kedves régi ismerős keresett meg még 2020 közepe táján azzal, hogy mostantól tanácsadóként dolgozik, és szeretné a tartalommarketingjét rendbe tenni, content coaching érdekelné. Nekiláttunk feltérképezni a vállalkozását, a kommunikációs üzeneteit, és ránéztünk a...

bővebben