Nézem néha barátok cégeit, podcast-jait, projektjeit, ahogy az évfordulóikat ünneplik, és mindig klassz belegondolni a hatalmas fejlődésbe, amit szakmailag-emberileg megéltek az indulás óta. Egy ilyen poszt juttatta eszembe, hogy idén elfelejtettem megünnepelni a content design szülinapját! De ami késik nem múlik: jöjjön egy kis visszatekintés, a négy évhez pedig négy tartalommarketing tanulságot is hozok.
Négy év, négy fázis: szülinapok és fordulópontok:
- az ötlet
- metamorfózis
- az érettség kora
- „utazósebesség”
1. év: Az ötlet, hogy „neked már nem kell kitalálni nulláról”
2014-ben kezdtem a Számlázz.hu-nál mint marketing-mindenes, és öt évvel később specializált tartalommarketingesként hagytam el az „iskolapadot”. Persze a csapattól és a Számlázz.hu márkától nem szakadtam el teljesen, egy évvel később a Számlázz.hu PARK szerkesztőjeként tértem vissza, de már a kontent volt a fókusz. Saját ötlet és módszertan alapján szerettem volna minél több magyar kkv-hoz elvinni az értékteremtő tartalommarketing gondolatát: amit kiteszel, legyen neked (üzletileg), és célcsoportodnak is (életükhöz, munkájukhoz) hasznos.
2020. szeptember 16-án, az 1. szülinapra posztoltam a content design (akkor még content coaching) Facebook-oldalán:
Szülinap van!
Ma pont egy éve késő délután ültünk első ügyfelemmel egy Egyetem tér környéki kávézóban, és lelkesen építettük vállalkozása #tartalomstratégia-ját. Addig-addig, hogy a zárni készülő kávézó kitessékelt bennünket az alkonyodó térre, mi pedig egy padon folytattuk a tervezést, ötletelést. Lehet persze, hogy addigra már a weboldalalamról volt szó (első ügyfelem első webesem is volt egyben:), de ez mit sem változtatott a lelkesedésen, és azon, hogy szépek a fények. Szeptember 16. számít a #contentcoaching szülinapjának, az első év pedig (ahogy egy embergyerek életében is lenni szokott) rengeteg átalakulást is hozott. Ezekről is mesélünk hamarosan!
Köszönjük, hogy velünk vagytok, és követitek a fejlődést!
💡 I. tartalommarketing tanulság:
Amit értékként adhatsz a célcsoportodnak, azt ne spórold le a marketingbüdzséből! A Számlázz.hu rengeteg energiát fektetett és fektet ma is abba, hogy a célcsoportjának hasznos tartalmakat adjon a szuper szoftver mellé – ugyanezt pedig te is megteheted. Miért tennéd? Mert mire vásárlásra kerül a sor, a közönséged konkrét tagjai tudják, mit várhatnak tőled, és azt bizony el is várják. Ők azok, akik cserébe a legtöbb értéket hagyják majd nálad: a pénztárnál.
2. év: Metamorfózis: ahogy megtalálja helyét az ötlet
Amikor a Számlázz.hu-s fél évtized végén, 2019 őszén „beiratkoztam” service design-t tanulni, content coaching néven indítottam tanácsadói szolgáltatást. Volt olyan szerencsém, hogy a képzés végére, a következő év legelejére a közös projektmunka során kiderült többek között: nem oké a név. Olvasd el a teljes service design projekt részletes leírását, mert szuperizgalmas, de a lényeg: végül át is neveztem, alaposan át is formáltam, és azóta a content design tölti ki dolgos hétköznapjaimat. 🙂 2021. szeptemberében, kétéves korában már egy éve új weboldalon futott a szolgáltatás, és egyre ismertebbé vált a módszertan is.
💡 II. tartalommarketing tanulság:
Ne ragaszkodj az első ötlethez, az első névhez, az első weboldalhoz, az első koncepcióhoz! A kígyó is levedli bőrét, amikor kinövi az előző formát, vagy mondhattam volna pillangót meg a hernyót, lényeg, állati szerencse, ha sikerül pivotálni, gyakran jelentős fejlődést hoz a (gondolati) váltás. A két különböző üzenetekkel futó időszak tartalmai közül is a második, a (mostanáig) végleges #contentdesign sokkal egyértelműbb, sokkal több figyelmet érdemelt ki. Persze több ideje is volt rá, de ez már másik tanulság: a tartalommarketing időigényes folyamat!
3. év: Az érettség kora
Ahogy teszteltem, finomhangoltam, fejlesztettem tovább a rendszert, elkezdtek érkezni a ügyfelek. Érdekesnél érdekesebb projektek (olvass esettanulmányokat!), érdekesnél érdekesebb vállalkozások, vezetők, emberek, csapatok ültek az asztal / monitor túloldalán. Emellett egy csomó olyan helyre is eljutottam (konferenciák, workshopok, vagy pl. az Óbudai Egyetem pódiuma), ahova nem is gondoltam, hogy valaha sikerül… A tartalommarketing-stratégia design-eszközökkel történő fejlesztése (azaz maga a content design) működik, igény van rá, közben egy csomó fantasztikus partnerrel is dolgozhattam-dolgozhatok együtt, akikkel valódi élmény a közös munka. 2022. szeptemberére, mire három éves lett a vállalkozás, már nemcsak content design projektek és workshopok, hanem egész tréningek is kikerültek a „műhelyből”: nagy cégeknek is tartottam komolyabb képzéseket, ami önmagában hatalmas visszaigazolást (és persze izgalmat) jelentett.
💡 III. tartalommarketing tanulság:
A képen a kedvenc ügyfél-visszajelzéseimet látod: ezeket azoktól a megbízóimtól kaptam, akiknek sikerült értéket vinni a kommunikációjába, a cégébe. Nem mindegyik működik máig, és nem mindegyikkel dolgoztunk hosszan, de mind örömmel írták le nekem a gondolataikat a közös projektünkről. Azt tanácsolom, hogy te is gyűjtsd a visszajelzéseket, részben mert fílinges olvasni őket :), de főleg mert a következő ügyfeleidet ezek segítenek majd meggyőzni, dolgozzanak veled. (Ajánlásokról egyébként anno egy egész videót is készítettünk a Számlázz.hu Akadémián.)
4. év: „Utazósebesség”, azaz a tartható tempó
Így, hogy eddig eljutottál az olvasásban, egy személyes részletet is szeretnék megosztani veled. Negyvenes éveim második felében járva rájöttem: nem kell már rohanni. Igaz, egyre zsugorodik az idő, mégis egyre kevésbé akarok mindent belezsúfolni. A tartható tempó számomra azt jelenti, hogy nagyjából tisztába jöttem az erőm és a céljaim összefüggéseivel. (Mondjuk úgy, hogy közelebb járok a megfejtéshez, mint korábban:). Szeretem a munkám, szeretem a tartalommarketing kihívásokat, közben pedig hagyok időt magamnak kontemplációra, kertészkedésre, könyvírásra is…
2023. szeptember 16-án, amikor épp a kisebb őszi utazásaim egyikén gyűjtöttem az élettapasztalatot, betöltötte 4. életévét a tanácsadói márka. További sok boldog szülinapot kívánok neki! 🙂
💡 IV. tartalommarketing tanulság:
Itt Hűvös Ágnest, a Karson Consulting tanácsadóját idézem két nappal ezelőtti LinkedIn-posztjából:
Nemcsak azért idézem Ágit, mert egyik legfontosabb „hobbim” mindkettőnknek a szavakhoz kötődik, hanem mert ez bizony kőkemény tartalommarketing. Az énmárka építésének egyik legszebb eszköze: maga az intim őszinteség. Megmutatom a saját belső világomat a munkám során megismert szakmai közönségnek? Igen, annyira, amennyire nekem még komfortos, és ami összhangban van a márkaüzenettel. Remélem, hogy nemsokára én is mutathatom nektek a „lázasan készülődő” könyvem részleteit! 🙂