fbpx

Mit is kérdezzek? És kitől is?

pörgettyű_kutatás

Kutatás a content design-ban

Tartalommarketinget szeretnék. Hallottam róla, olvastam róla, tudom, hogy hatékony, vágom, hogy nem projekt, nem kampány, hanem folyamat, sejtem, hogy sokat kell majd írnom – de innentől sok a homályos folt. Mi az első lépés, hogyan állok neki? Miről fogok írni, egyáltalán biztos, hogy csak írnom kell? Milyen hirdetésekre van szükségem, hogyan jutok el a közönséghez? Egyáltalán,

ki lesz a közönségem? Ők a vevőim? Vagy ők a leendő vevőim? A vevőim családja? A volt vevőim leendő üzlettársai…? Mitől lesz ez jó?

Ha ezen a ponton nem adtad fel, akkor már félig célba értél..:) Persze nem, de a kérdések máris nagyon jók. Kérdésekre van szükség ahhoz, hogy nyomukban kinyíljon egy új tér, ami hosszú távon a vállalkozásunk terét is tágítja. A tartalommarketing tervezésében pedig mindenképp valahol elöl, valahol az elején fog kelleni elkezdeni elég intenzíven kérdezősködni. A közönségedet kell felmérned vele.

A design kutatás

A service design (is) azért kutat, hogy minél pontosabban megismerje az ügyfél világát, valóságát. Azért a design-folyamat lelke a kutatás, mert itt lépünk ki a saját elképzeléseink közül, és lépünk át a szolgáltatás befogadójának az attitűdjei, preferenciái közé. Jó esetben a saját cuccunkat épp eléggé ismerjük, a túloldalt sokkal kevésbé – márpedig mindkét oldalra van szükségünk, ha át akarunk jutni (és értékesíteni a szajrénkat).

Fiktív Kálmán (és az fps) esete a személyi kölcsön kalkulátorral így jutott el a kutatásig, egy UX-projekt keretében:

“A piackutatás nem válaszolja meg a ‘Mi hasznos a felhasználónak?’ rendkívül fontos kérdést és nem, a fókuszcsoportos kutatás sem elegendő kigészítésnek. Sőt, nem elég tudnunk ‘mit csinálnak’ a felhasználók, hanem azt is meg kell értenünk, ‘miért csinálják’.

Meg kell ismerni a felhasználók mentális modelljét, azaz nekik mi az elképzelésük a kölcsönigénylés folyamatáról, számukra milyen lépésekből áll.”

Forrás: fps blog: A UX kutatás haszna

Kutatás a tartalommarketing tervezésében

Ha a lehető legkorábbi pillanattól vizsgáljuk az ügyfélvalóságot, amikor még a hírünket sem hallotta, sanda gyanúja sincs a létezésünk felől, akkor tudjuk a tartalommarketing tervezéséhez igazán klasszul használni a kutatást.

  • Nullpont: amikor még nem hallott rólunk. Lesznek olyan egyedei a közönségünknek, akiket ezen a ponton kell megszólítanunk.
  • “Sanda gyanú”: amikor már nézelődne a témánkban, de rólunk még alig hallott, vagy csak nagyon érintőlegesen.
  • “Nocsak-nocsak“: felkapja a fejét a hírünkre, mert igénye már lenne ránk, fogalma is van rólunk, de a márkánkban talán még nem bízik 100%-osan, vagy még mások is versenyeznek a figyelméért.
  • “Pont erre van szükségem!”: itt már megdolgoztuk, és lassan eljön a nagy felismerés, majd a vásárlás pillanata.
  • Miben lehetünk még egymás szolgálatára? Ez is egy fontos fázis, nem elfelejteni! A kölcsönösség pedig akkor lép be a képbe, ha elégedett vevőt hagyott maga után a tranzakció, és vissza szeretne térni, velünk szeretne maradni a következő (és a következő, és a következő) vásárlására is, kell neki megint az a pozitív élmény, amivel azonosít minket.

Ha egy nagyon elnagyolt felhasználói útvonalat nézünk, akkor ezekre a journey-pontokra külön-külön tudunk külön- és különféle tartalmakat adni a kommunikációs perszónáinknak. Másra kíváncsi, más jut át az aktuális szűrőin attól függően, hogy milyen fázisban találjuk meg őt a tartalmainkkal.

Világos már, hogy miért kell olyanokkal is beszélgetnünk a kutatás során, akik még nem hallottak rólunk soha? Ők lesznek azok, akik a nullpont ügyfélvalóságát meg tudják velünk ismertetni.

Tartalommarketing tervezéséhez mélyinterjúzni érdemes, hiszen alapvető struktúrákig szeretnénk “belelátni az agyába”. Ahogy az Eredetben is minimum három szint mélyre kell betenni az infómorzsát ahhoz, hogy az saját ötletnek tűnjön…

Az eredet-i kérdésekre pedig, hogy mit is kérdezzünk és kitől is, az előzetes hipotézisekkel is ellátott kutatási terv (és a kontent stratégia kutatás előtti része) már megadja a választ. Ismerjük már a perszónáinkat, akiknek a jelenlegi, megismerésünk előtti valóságát fel szeretnénk tárni, és olyat akarunk kérdezni tőlük, amire válaszul a világukba vezethetnek be minket. Amit ott találunk, arra pedig a szolgáltatásunk (és még hamarabb: a tartalmaink) fognak rákapcsolódni gyönyörűen. Kedved (azaz üzleti igényed) támadt ilyen alapokra tervezni kontentet? Mert akkor beszélgessünk!

(Borítókép: Pierre-Alexandre Garneau)

Hasonló bejegyzések

“Service design” – egy misztikus utazás a 2.0 felé

“Service design” – egy misztikus utazás a 2.0 felé

Érdekel mi rejtőzik a “service design” hatalmasra dagadó buzzword-je mögött mint valódi érték? Kíváncsi vagy, hogyan fordul célegyenesbe egy szolgáltatás (itt és most pont a content coaching) megtervezése? Elolvasnád, hogyan küzd és mivel gazdagodik egy kezdő...

bővebben
Karácsony: ünnep? Ünnep?

Karácsony: ünnep? Ünnep?

Veled is előfordul, hogy érzelmeid áradását legszívesebben betűméretbe öntenéd? ANNYIRA haragszol valakire, hogy megszólításakor az egész nevét kapitális nagybetűkkel írod...? Esetleg Úgy Meghatódsz Egy Hírtől, Hogy Megélésed Minden Egyes Atomját Külön Hangsúlyoznád?...

bővebben
Most az ‘OK Boomer’ – de holnap is OK?

Most az ‘OK Boomer’ – de holnap is OK?

Tegnap két 15 évessel beszélgetve merült fel a klímakrízis kérdése. Egyikük szerint hülyeség (más szót használt, de itt nem törekszem stílushűségre). Másikuk szerint viszont az egyikük a komplett hülyeség, és ő maga abszolút érzi a fenyegetettséget, sőt, a saját,...

bővebben