fbpx

Pandémia és perszónák

2021.03.17.

lány maszkkal

Még a belefáradásba is belefáradtunk. Többször is, egymás után. Már a ciklikusságát is ismerjük a covid-kiégésnek, ami jön-megy, ahogy az évszakok. Azoknál talán kicsit gyakrabban… Zajlik az élet, bár másképp, mint azt valaha gondoltuk volna.

Szakmai és személyes csatornákon is nagyon adja a „pont egy éve” típusú kontent – 2020. március 17-én például arról szólt a blogposzt, hogy „együtt vagyunk ebben benne„, például mert megható volt látni a sok segítő kezet, ahogy kinyúlnak egymás felé a bajban. A társas támogatás mellett három másik trend is gyönyörűen kirajzolódott, azonnal:

  1. Válság jön, fejlődést is hozhat: egész ágazatok álltak bele a földbe gerelyként (drukkolok, hogy legyenek éttermek, jógaiskolák, pici ajándékboltok a turistáknak, akik hamarosan kinyithatnak, mert kibírták addig!), mások pedig szárnyakat kaptak a következmények nyomán.
  2. Digitális update: ezerrel költözik a vállalati ügyviteltől az iskolán át a személyes kapcsolattartásig minden a netre, azok a technológiák, melyek akár már 10 éve rendelkezésre álltak, most változtak „egy falat kenyérré”.
  3. Intenzív kommunikáció: akik mozgásban és kapcsolatban maradtak, sokkal előrébb járnak, mint sokkot kapott versenytársaik. A hullámok csitultával pedig még jobban kiütközik a különbség.

Nem sokkal később, április elején elindult egy sorozat, melyben ezt a tipológiát tovább bontottam: a sorozat három részében összesen 50 vállalkozóval beszélgettem (a neten), hogy megtudjuk tőlük, hogyan reagáltak a járvány nyomán járó új-világ-cunamira. A beszélgetésekből pedig szépen előtűntek a különböző vállalkozói perszónák:

4 figura: főnix, szfinx, mágus, gerilla
  • főnixként újratervezők, haló poraikból új életre kelők,
  • szfinxek, főleg az informatikai szektorból, akik állják a viharokat, sőt, mások számára is adják a támaszt, a rendszert,
  • mágusok, varázsgömböt vizsgáló, jövőt látó stratégák, tanácsadók, és
  • gerillák, akik egyedül, ám sikerrel küzdenek az elemekkel.

Perszónák a kontent-tervezésben

Ezt a fajta tipizálást pedig a tartalommarketinged tervezéséhez is kitűnően használhatod. Máshogy szólítasz meg egy „főnixet”, mint egy „mágust”? Más csatornákat használsz a „gerilla”, vagy a „szfinx” elérésre? Különböző vásárlói útvonalakat járnak be, és más-más infóra kíváncsiak a különböző kapcsolódási pontokon? Eltérő érzelmi mintázatokat mutatnak, amikor a probléma, amire választ adsz a termékeddel vagy szolgáltatásoddal, először felbukkant az életükben? Feltehetően igen!

Amikor létrehozod a saját kommunikációs perszónáidat, akkor nemcsak közelebb kerülsz hozzájuk, hanem kutatást is végezhetsz velük: már megfelelően reprezentálják a teljes célcsoportodat. Ezt követően a tartalmaid is lényegesen célzottabbak lesznek, amikor belépsz azokkal az egyes befogadók figyelmének terébe. Első körben tehát lerántod róluk a maszkot (már nem azt a maszkot, ami a pandémia szimbóluma, és egyik legfontosabb köznapi tárgyunk lett, hanem a valódi attitűdjeiket elfedő rétegeket), tehát alapos, mély ismereteket szerzel velük kapcsolatban. Második körben pedig visszahelyezed rájuk a „fedőt”: de már a saját csoportosításodban, megfelelő megközelítésben osztod nekik a szerepet, az infót.

A pandémia tehát új nézőpontokat hozott, az új nézőpontok más és másféle feldolgozást igényelnek: tartalommarketingben pedig bátran alkalmazd a főnix erejét, a szfinx stabilitását, a mágus varázserejét, és a gerilla furfangosságát ahhoz, hogy hatékonyan szólítsd meg a célközönséged különböző típusú tagjait…

Szólj, ha segíthetek a tervezésben!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Kontent-e a koronavírus?

Kontent-e a koronavírus?

Nem. A koronavírus NEM kontent. Köszönjük a figyelmet, viszonthallásra. Persze, ha ez ilyen egyszerű lenne, ez a blogposzt meg sem született volna, tehát bizonyos helyzetekben árnyaltabb ennél a kép. De ne feledjük: a koronavírus alapvetően nem kontent. Mikor kontent...

bővebben
Hogyan írjunk igazán klassz interjút?

Hogyan írjunk igazán klassz interjút?

Hogy hogyan írjunk igazán klassz interjút? Nem is ez az első kérdés, hanem hogy minek írjunk egyáltalán interjút? Tényleg, minek írjunk egyáltalán? (Itt lehet, hogy egy rövidzárlattal be is csukódott a projekt…:) De ha már írunk, miért pont interjút?

bővebben