fbpx

Piaci igény: amit te igényelsz a piacból, vagy amit a piac igényel belőled…?

2023.09.28.

piaci igény halacskákkal

Tartalommarketing tervezésekor sokszor futunk bele az egészen pontos üzleti tervszámok hiányába. Például: pontosan kik (és hányan) lesznek azok, akik vásárolnak tőled? Kik (és hányan) lesznek azok, akik a tartalmaiddal kell hogy találkozzanak ahhoz, hogy végül az előbbi csoport prominens tagjai vásároljanak tőled? És ez két különböző csoport? Na igen, határozott véleményem szerint igen.

És nemcsak szerintem, hanem a világ egyik legérdekesebb sales- és marketingautomatizációs szoftvere, a Hubspot blogja szerint is. Tartalommarketinggel nem szűken azt és csak azt a célcsoportot szólítjuk meg, aki végül vásárlói döntést hoz, hanem például az ő befolyásolóit, döntéshozóit, vagy a megvásárolt termék / szolgáltatás végfelhasználóit is, ha ezek különböznek egymástól. Amikor egy női parfümöt kizárólag férfiak vásárolnak (ajándékba), attól még továbbra is a nőket kell megszólítanunk a kommunikációval, mert a pasik majd tőlük szépen értesülnek arról, hogy mire vágynak…

A Hubspot szinte művészi szinten űzi a tartalommarketinget, isteni elméleteket, egyszerű, érthető, és jól ábrázolható okosságokat publikál, ingyen, melyekhez (persze) a termékük is kapcsolódik. Olvasd el például ezt a cikket részletesen, amit rögtön meg is hekkelünk egy picit…

TAM SAM SOM: What Do They Mean & How Do You Calculate Them?

Rövid magyarázat az eredeti gondolatról, mielőtt részben átírjuk: a három rövidítés „teljes megszólítható piac”, a „kiszolgálható megszólítható piac”, és a „kiszolgálható elérhető piac” megkülönböztetéséről szól:

  • TAM: ez a piaci igény a szolgáltatásodra, a teljes piaci (és növekedési) potenciált jelenti
  • SAM: ez az a piaci szegmens, amit meg is tudunk szerezni az üzleti modellünk szerint
  • SOM: a rövid távon, reálisan megszerezhető és kiszolgálható piaci szegmens.
Forrás: Hubspot

Most pedig felkínálnék egy alternatív kibontást erre az utóbbi rövidítésre:

That’s exactly where your
Audience is looking for your
Marketing content!”
– itt található a közönséged, aki a témáddal kapcsolatos információkra számít tőled.

Ez fontos megkülönböztetés többek között a buyer persona és a kommunikációs perszóna tekintetében is. A vevőid körül van egy csomó más ember, akik nem hoznak konkrét vásárlói döntést, de fontos nekik, hogy tudjanak rólad. Ilyen lehet például egy vállalati szoftver esetén a végfelhasználó, aki nem fog a KOSÁRBA TESZEM gombra kattintani (talán a szervezetben egy egész sor döntéshozóval és adminisztrációs folyamattal odább történik ez meg), ideális esetben mégis hatással van a vásárlásra, mert ő választotta a megoldást, amit évekig kattintgatni fog a munkahelyén.

Tervezz, legyen üzleti stratégiád, mielőtt a marketinghez fordulnál mérhető eredményekért! Tudd, hogy mi érhető el, és ezek a célok milyen eszközöket kívánnak, milyen áron üzemeltetve őket! Tartalommal is töltsd fel a marketingedet: ne csak kérj (vásárlást, előfizetést, kattintást), hanem adj is közönségednek értéket!

Ránézzünk együtt, hogy tartasz-e már itt? Örömmel gondolkozom veled az értékeken, amivel a legnagyobb buborékot feltöltheted!


A közönséged már nagyjából megvan. De mi bajuk van ezeknek…? Azaz: mik a kimondatlan kérdéseik, amíg a megrendelésig, vásárlásig eljutnak nálad, nulláról akár, még a problématudat megjelenése előtt? Mire lehetnek kíváncsiak a témáddal kapcsolatban? Erről a következő poszt szól, addig is kövesd a LinkedIn oldalamat, hogy ne maradj le a válaszról!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Tartalommarketing egyensúlyok 2. – A FÉLTEKÉK 

Tartalommarketing egyensúlyok 2. – A FÉLTEKÉK 

A tartalmi ökoszisztéma elemein végiglépegetve leendő vevőd a saját egyértelmű útján jut el nullától a termékig. Ha jól csináljuk, nem bolyong az erdőben, hanem lépésről lépésre megérti: a kérdéseire itt végül valódi válaszokat kap. Talán a saját problémáját is jobban...

bővebben
Ikigai és az inspiráció forrásai

Ikigai és az inspiráció forrásai

Kedves régi ismerős keresett meg még 2020 közepe táján azzal, hogy mostantól tanácsadóként dolgozik, és szeretné a tartalommarketingjét rendbe tenni, content coaching érdekelné. Nekiláttunk feltérképezni a vállalkozását, a kommunikációs üzeneteit, és ránéztünk a...

bővebben