fbpx

Sokkoló igazság a perszónáidról

2021.05.25.

sakkozó bácsi

Ahogy az sejthető volt (például a clickbait híradókból tanulhatunk erről) minden feltűnően kattintékony cím mögött egy féligazság rejlik: a perszónáiddal kapcsolatos infó ritkán sokkoló. És ez nagyon is jól van így! Mert azt jelenti, hogy nem habókra termelsz / szolgáltatsz, hanem ismered a célcsoportodat, és elég pontosan tudod, kinek milyen igényét elégíti ki a kínálatod.

Egy jól összerakott kutatás mégis szolgál számos meglepetéssel, hiánypótló újdonsággal, különben nem sok értelme lenne. Pedig van! Rendszeresen, újra és újra fel kell tenned azokat a kérdéseket, melyeknek csak egy része tartalomfejlesztés célú, más részük például a termékfejlesztésben használható nagyszerűen, fontos visszajelzést adhat a céged minden apró részletével kapcsolatban.

Hoztam néhány példát arra, hogy milyen típusú meglepetésekkel szolgálhat a tartalommarketing alapozásához elvégzett perszónakutatás, azaz: tipikus torzítások a tartalomtervezésben:

  • A kutatás előtt gondolhattad, hogy „erről már mindent elmondtunk, mindenki tud mindent.” A legkevésbé sem! Ami neked elönti a tudatodat (és a faladat, amiről ld. még: a social media buborék-hatása), a célcsoportjaid valóságának még (!) nem, vagy nem olyan mértékben része.
  • Perszónáid megkérdezése előtt vélhetted: „Kis guglizással minden infó megtalálható a témámról a neten, úgyhogy nincs is mit mondani már.” Hasonló az előző torzításhoz, annyi különbséggel, hogy inkább az információ rendszerezettségére vonatkozik. Lehet, hogy te mindent megtalálsz a témádról, mert tudod, hogy hova nyúlj érte. Újonnan a témába csöppenőknek ez sokkal nagyobb gondot jelenthet!
  • Jogosnak tűnő kifogás volt szereplés-fóbiásoknak: „Minek mutogassan a saját fejem, a terméket láttatni sokkal fontosabb.” Igen, vannak vezetők, akik szeretik előtérbe tolni magukat, mások épp ellenkezőleg: rejtőznének a márka mögött. Pedig a bizalmat nagyban növelheti az emberi (!) láthatóság, az alapító(k) személye, főleg szolgáltatások esetén. Mindezt természetesen ideális mennyiségben.
  • Feltételezés a tévedés jó édes anyukája:„Neki készítettük, úgyhogy biztosan tudja, hogyan vonatkozik rá mindez!” Pontosan a te célcsoportodnak szól a termék, mégsem ismeri fel magát benne? Ezt jól orvosolhatod kontenttel, már ha látod, ilyen típusú tartalmi támogatásra van szükség.
  • Szintén tipikus torzítás az eszközhasználattal kapcsolatos tévhit: „Azt az oldalt mindenki használja, tegyük ki oda, és eljut, akihez kell.” Nagyon is előfordulhat, hogy rosszul választottad meg a használt kommunikációs csatornákat, melyeket talán kizárólag megtérülés szempontjából válogattál össze a mixbe. Kiderülhet a kutatásból, hogy a perszónáid sem ott tájékozódnak, ahol el szeretted volna érni őket, és ami még fontosabb, ezt felismerve később hatékonyabban „mehetsz utána”.

A kutatás elején összeírt hipotézisek közül néhány tehát igazolódik (ezek voltak az infók, amiket helyesen sejtettünk előre), más részük megdől. Ez kicsit olyan, mint magunkkal sakkozni: kinek drukkolunk ilyenkor? 🙂

Összeszedjük együtt a te hipotéziseidet, és leülünk együtt sakkozni a mélyinterjús találatokból?

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Kontent-e a koronavírus?

Kontent-e a koronavírus?

Nem. A koronavírus NEM kontent. Köszönjük a figyelmet, viszonthallásra. Persze, ha ez ilyen egyszerű lenne, ez a blogposzt meg sem született volna, tehát bizonyos helyzetekben árnyaltabb ennél a kép. De ne feledjük: a koronavírus alapvetően nem kontent. Mikor kontent...

bővebben
Hogyan írjunk igazán klassz interjút?

Hogyan írjunk igazán klassz interjút?

Hogy hogyan írjunk igazán klassz interjút? Nem is ez az első kérdés, hanem hogy minek írjunk egyáltalán interjút? Tényleg, minek írjunk egyáltalán? (Itt lehet, hogy egy rövidzárlattal be is csukódott a projekt…:) De ha már írunk, miért pont interjút?

bővebben