fbpx

Pandémia és perszónák

2021.03.17.

lány maszkkal

Még a belefáradásba is belefáradtunk. Többször is, egymás után. Már a ciklikusságát is ismerjük a covid-kiégésnek, ami jön-megy, ahogy az évszakok. Azoknál talán kicsit gyakrabban… Zajlik az élet, bár másképp, mint azt valaha gondoltuk volna.

Szakmai és személyes csatornákon is nagyon adja a „pont egy éve” típusú kontent – 2020. március 17-én például arról szólt a blogposzt, hogy „együtt vagyunk ebben benne„, például mert megható volt látni a sok segítő kezet, ahogy kinyúlnak egymás felé a bajban. A társas támogatás mellett három másik trend is gyönyörűen kirajzolódott, azonnal:

  1. Válság jön, fejlődést is hozhat: egész ágazatok álltak bele a földbe gerelyként (drukkolok, hogy legyenek éttermek, jógaiskolák, pici ajándékboltok a turistáknak, akik hamarosan kinyithatnak, mert kibírták addig!), mások pedig szárnyakat kaptak a következmények nyomán.
  2. Digitális update: ezerrel költözik a vállalati ügyviteltől az iskolán át a személyes kapcsolattartásig minden a netre, azok a technológiák, melyek akár már 10 éve rendelkezésre álltak, most változtak „egy falat kenyérré”.
  3. Intenzív kommunikáció: akik mozgásban és kapcsolatban maradtak, sokkal előrébb járnak, mint sokkot kapott versenytársaik. A hullámok csitultával pedig még jobban kiütközik a különbség.

Nem sokkal később, április elején elindult egy sorozat, melyben ezt a tipológiát tovább bontottam: a sorozat három részében összesen 50 vállalkozóval beszélgettem (a neten), hogy megtudjuk tőlük, hogyan reagáltak a járvány nyomán járó új-világ-cunamira. A beszélgetésekből pedig szépen előtűntek a különböző vállalkozói perszónák:

4 figura: főnix, szfinx, mágus, gerilla
  • főnixként újratervezők, haló poraikból új életre kelők,
  • szfinxek, főleg az informatikai szektorból, akik állják a viharokat, sőt, mások számára is adják a támaszt, a rendszert,
  • mágusok, varázsgömböt vizsgáló, jövőt látó stratégák, tanácsadók, és
  • gerillák, akik egyedül, ám sikerrel küzdenek az elemekkel.

Perszónák a kontent-tervezésben

Ezt a fajta tipizálást pedig a tartalommarketinged tervezéséhez is kitűnően használhatod. Máshogy szólítasz meg egy „főnixet”, mint egy „mágust”? Más csatornákat használsz a „gerilla”, vagy a „szfinx” elérésre? Különböző vásárlói útvonalakat járnak be, és más-más infóra kíváncsiak a különböző kapcsolódási pontokon? Eltérő érzelmi mintázatokat mutatnak, amikor a probléma, amire választ adsz a termékeddel vagy szolgáltatásoddal, először felbukkant az életükben? Feltehetően igen!

Amikor létrehozod a saját kommunikációs perszónáidat, akkor nemcsak közelebb kerülsz hozzájuk, hanem kutatást is végezhetsz velük: már megfelelően reprezentálják a teljes célcsoportodat. Ezt követően a tartalmaid is lényegesen célzottabbak lesznek, amikor belépsz azokkal az egyes befogadók figyelmének terébe. Első körben tehát lerántod róluk a maszkot (már nem azt a maszkot, ami a pandémia szimbóluma, és egyik legfontosabb köznapi tárgyunk lett, hanem a valódi attitűdjeiket elfedő rétegeket), tehát alapos, mély ismereteket szerzel velük kapcsolatban. Második körben pedig visszahelyezed rájuk a „fedőt”: de már a saját csoportosításodban, megfelelő megközelítésben osztod nekik a szerepet, az infót.

A pandémia tehát új nézőpontokat hozott, az új nézőpontok más és másféle feldolgozást igényelnek: tartalommarketingben pedig bátran alkalmazd a főnix erejét, a szfinx stabilitását, a mágus varázserejét, és a gerilla furfangosságát ahhoz, hogy hatékonyan szólítsd meg a célközönséged különböző típusú tagjait…

Szólj, ha segíthetek a tervezésben!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Karácsony: ünnep? Ünnep?

Karácsony: ünnep? Ünnep?

Veled is előfordul, hogy érzelmeid áradását legszívesebben betűméretbe öntenéd? ANNYIRA haragszol valakire, hogy megszólításakor az egész nevét kapitális nagybetűkkel írod...? Esetleg Úgy Meghatódsz Egy Hírtől, Hogy Megélésed Minden Egyes Atomját Külön Hangsúlyoznád?...

bővebben
Most az ‘OK Boomer’ – de holnap is OK?

Most az ‘OK Boomer’ – de holnap is OK?

Tegnap két 15 évessel beszélgetve merült fel a klímakrízis kérdése. Egyikük szerint hülyeség (más szót használt, de itt nem törekszem stílushűségre). Másikuk szerint viszont az egyikük a komplett hülyeség, és ő maga abszolút érzi a fenyegetettséget, sőt, a saját,...

bővebben
Videó kedvenc tartalomtípusomról, a Számlázz.hu Akadémián

Videó kedvenc tartalomtípusomról, a Számlázz.hu Akadémián

A Számlázz.hu tartalommarketingeseként egyik legizgalmasabb és "legkitartóbb" projektem a márka YouTube-csatornájának felépítése volt. Nemcsak azért lett hatalmas kedvenc, mert ezzel kezdtünk B2B Award-okat nyerni, hanem azért is, mert nulláról felépíteni egy szakmai...

bővebben