fbpx

Mire elég az új pr-definició? Háromra!

2019.11.01.

Három szempontból is érdekes hír, hogy új definíciót fogadott el a nemzetközi pr-szövetség (írja a Kreatív).

Egyrészt

úgy tűnik, még mindig mintha valami babonás tisztelet övezné a definíciókat. Mintha nem az lenne a definíció, amit a Google elsőként elénk tol, hanem az, amire mi (bárki is legyünk mi) rámondtuk: márpedig mától ezt jelenti a pr. De ez a kissé technokrata vélemény még lehet vita kérdése. Sőt, minden tiszteletem az akadémikus, egyezményes, konszenzusos megállapításoké, és a munkáé, amit beletesznek az alkotók!

Másrészt

viszont az új meghatározás egyes szavai különös értelmet nyernek. Azt mondja: “döntéshozatalon alapuló vezető gyakorlat”. Vezetői gyakorlat! Azaz a pr (= public relations, kapcsolat a közönségünkkel) se nem sajtóközlemény-küldözgetés, se nem újságíró-hívogatás, se nem habosítás-csűrés-csavarás, hanem egy magas szintű, tudatos szervezeti hozzáállás, amely hosszú távon, komoly elköteleződés mellett ültethető át a gyakorlatba. Wow! Ha ez valóban így működik, semmi baj nincs a pr-rel! Amúgy sincs, de így aztán végképp… 🙂

Harmadrészt

megnézhetjük, hogyan épül fel “a profik”, legalábbis egy szakma kiemelt szakértőinek munkája nyomán egy definíció, ha már elfogadjuk a definíció-fétist.

A definíció maga úgy szól, hogy „a public relations egy döntéshozatalon alapuló vezetői gyakorlat, amelynek célja a szervezetek és közönségük közti kapcsolatépítés és az érdeklődés felkeltése, megbízható és etikus kommunikációs eszközökkel közvetített információk által.

Azaz válaszol elsősorban a mi, miért és hogyan kérdésekre, ezek pedig pont azok a kérdések, melyekre – amikor majd mi magunk szeretnénk definiálni valamit – szintén érdemes fókuszálni. 

+1 fontos szempont,

hogy a definció holmi “megbízható és etikus kommunikációs eszközöket” emleget a legvégén, ami talán épp az utóbbi évtized pr-gyakorlatának ferdülgetései miatt vált most kiemelten fontossá. Ha még közelebbről megszagolgatjuk a definciót, kézműves-szagot is érezhetünk rajta! 🙂

Ugyanúgy, ahogy a szövegíród: te magad légy, a közösségi média korában a saját pr-esed is nyugodtan te magad légy. Kis beletanulás (a technikákba), kis odafigyelés (a közönségedre), kis gyakorlás (csak az íze kedvéért), és átjutsz, könnyebben, mint teve a tű fokán, a perszonáid szívéig.

Nem rossz a közvetítő közeg, nem rossz a píár-szakemberek kapcsolatrendszere, és a szűrő szerep, és tényleg fontos megjelenni a klasszikus médiatermékek hasábjain is. Ezt valóban muszáj szakemberekre bízni, mert lehet a (stratégiai) pr-t hihetetlen jól csinálni. De megvannak az eszközeid, hogy – akár csak kísérletileg, kezdésnek, megismerni a terepet – te magad is belekóstolj a közvetlen közönség-kapcsolódásba. Segíthetek?

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

“Service design” – egy misztikus utazás a 2.0 felé

“Service design” – egy misztikus utazás a 2.0 felé

Érdekel mi rejtőzik a “service design” hatalmasra dagadó buzzword-je mögött mint valódi érték? Kíváncsi vagy, hogyan fordul célegyenesbe egy szolgáltatás (itt és most pont a content coaching) megtervezése? Elolvasnád, hogyan küzd és mivel gazdagodik egy kezdő...

bővebben
Karácsony: ünnep? Ünnep?

Karácsony: ünnep? Ünnep?

Veled is előfordul, hogy érzelmeid áradását legszívesebben betűméretbe öntenéd? ANNYIRA haragszol valakire, hogy megszólításakor az egész nevét kapitális nagybetűkkel írod...? Esetleg Úgy Meghatódsz Egy Hírtől, Hogy Megélésed Minden Egyes Atomját Külön Hangsúlyoznád?...

bővebben
Most az ‘OK Boomer’ – de holnap is OK?

Most az ‘OK Boomer’ – de holnap is OK?

Tegnap két 15 évessel beszélgetve merült fel a klímakrízis kérdése. Egyikük szerint hülyeség (más szót használt, de itt nem törekszem stílushűségre). Másikuk szerint viszont az egyikük a komplett hülyeség, és ő maga abszolút érzi a fenyegetettséget, sőt, a saját,...

bővebben