fbpx

Mire elég az új pr-definició? Háromra!

2019.11.01.

Három szempontból is érdekes hír, hogy új definíciót fogadott el a nemzetközi pr-szövetség (írja a Kreatív).

Egyrészt

úgy tűnik, még mindig mintha valami babonás tisztelet övezné a definíciókat. Mintha nem az lenne a definíció, amit a Google elsőként elénk tol, hanem az, amire mi (bárki is legyünk mi) rámondtuk: márpedig mától ezt jelenti a pr. De ez a kissé technokrata vélemény még lehet vita kérdése. Sőt, minden tiszteletem az akadémikus, egyezményes, konszenzusos megállapításoké, és a munkáé, amit beletesznek az alkotók!

Másrészt

viszont az új meghatározás egyes szavai különös értelmet nyernek. Azt mondja: “döntéshozatalon alapuló vezető gyakorlat”. Vezetői gyakorlat! Azaz a pr (= public relations, kapcsolat a közönségünkkel) se nem sajtóközlemény-küldözgetés, se nem újságíró-hívogatás, se nem habosítás-csűrés-csavarás, hanem egy magas szintű, tudatos szervezeti hozzáállás, amely hosszú távon, komoly elköteleződés mellett ültethető át a gyakorlatba. Wow! Ha ez valóban így működik, semmi baj nincs a pr-rel! Amúgy sincs, de így aztán végképp… 🙂

Harmadrészt

megnézhetjük, hogyan épül fel “a profik”, legalábbis egy szakma kiemelt szakértőinek munkája nyomán egy definíció, ha már elfogadjuk a definíció-fétist.

A definíció maga úgy szól, hogy „a public relations egy döntéshozatalon alapuló vezetői gyakorlat, amelynek célja a szervezetek és közönségük közti kapcsolatépítés és az érdeklődés felkeltése, megbízható és etikus kommunikációs eszközökkel közvetített információk által.

Azaz válaszol elsősorban a mi, miért és hogyan kérdésekre, ezek pedig pont azok a kérdések, melyekre – amikor majd mi magunk szeretnénk definiálni valamit – szintén érdemes fókuszálni. 

+1 fontos szempont,

hogy a definció holmi “megbízható és etikus kommunikációs eszközöket” emleget a legvégén, ami talán épp az utóbbi évtized pr-gyakorlatának ferdülgetései miatt vált most kiemelten fontossá. Ha még közelebbről megszagolgatjuk a definciót, kézműves-szagot is érezhetünk rajta! 🙂

Ugyanúgy, ahogy a szövegíród: te magad légy, a közösségi média korában a saját pr-esed is nyugodtan te magad légy. Kis beletanulás (a technikákba), kis odafigyelés (a közönségedre), kis gyakorlás (csak az íze kedvéért), és átjutsz, könnyebben, mint teve a tű fokán, a perszonáid szívéig.

Nem rossz a közvetítő közeg, nem rossz a píár-szakemberek kapcsolatrendszere, és a szűrő szerep, és tényleg fontos megjelenni a klasszikus médiatermékek hasábjain is. Ezt valóban muszáj szakemberekre bízni, mert lehet a (stratégiai) pr-t hihetetlen jól csinálni. De megvannak az eszközeid, hogy – akár csak kísérletileg, kezdésnek, megismerni a terepet – te magad is belekóstolj a közvetlen közönség-kapcsolódásba. Segíthetek?

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Videó kedvenc tartalomtípusomról, a Számlázz.hu Akadémián

Videó kedvenc tartalomtípusomról, a Számlázz.hu Akadémián

A Számlázz.hu tartalommarketingeseként egyik legizgalmasabb és "legkitartóbb" projektem a márka YouTube-csatornájának felépítése volt. Nemcsak azért lett hatalmas kedvenc, mert ezzel kezdtünk B2B Award-okat nyerni, hanem azért is, mert nulláról felépíteni egy szakmai...

bővebben
Példaképek… Példaképek??

Példaképek… Példaképek??

„Mindig légy önmagad, fejezd ki magad, higgy magadban. Ne keress sikeres példaképet, akit leutánozhatsz.” (Bruce Lee) Az inspiráció ördögi körében is volt szó a “példaképekről”. Bocs, de képtelen vagyok idézőjelek nélkül használni a szót, mert hülyeségnek tartom. A te...

bővebben
Az inspiráció ördögi köre – 6 jó, és 6 rossz tipp!

Az inspiráció ördögi köre – 6 jó, és 6 rossz tipp!

Honnan jön az írás? Inspirációból.* Honnan jön az inspiráció? Írásból. *És persze rengeteg tudásból, tapasztalatból, kemény információból, kulcsszó-elemzésből, kutatásból, szakértőktől, “az utcán hever”, stb… De az inspiráció olyan belső forrás, amitől tök más lesz...

bővebben