fbpx

Négybetűs szótól a végtelenített kifejezésig

2021.06.18.

LMBTQ kifejezés

Márkák, magánszemélyek, multik, médiavállalatok sorban állnak ki a frissen elfogadott, pedofilellenes törvénycsomag ellen, „amelyben az előterjesztő kormánypárti képviselők tudatosan összemosták a nemi identitást a pedofíliával, méghozzá a gyermekek védelmére hivatkozva.” (HVG)

Néhány márkanév, a nagyobbak közül, melyek egyértelművé tették, elutasítják a június 15-én elfogadott törvényt:

De miközben hirtelen rengeteg szó esik az LMBT …. vagy LMBTQ …. vagy az angol eredetiben teljes nevén: LGBTTTIQQA közösségről, bele sem gondolunk: talán ez az egyetlen kifejezés a globális nyelvhasználatban, amely olyan tempósan változik, hogy egy pluszjel segítségével végteleníteni kellett. Érdemes ránézni és megérteni, hogy ha a tartalmát keressük, a kommunikációnkban, bármilyen szövegben használnánk, pontosan mit is takar a forma.

„Az LMBT betűszó a nemzetközi szóhasználatban elterjedt LGBT magyar fordítása. A rövidítés feloldása: LeszbikusokMelegekBiszexuálisokTranszneműek. Az elnevezés ezen szexuális és nemi rétegek összefoglaló megjelölésére használatos. (…)

A betűszóban időről időre történő bővítése helyett vannak csoportok és szervezetek, amelyek az LGBT+ / LMBT+ változatot használják, a + jellel utalva a lista lezáratlanságára, a további közösséghez tartozó kategóriákra / identitásokra.”

Forrás: Wikipedia

Nézzük, hogy az angol eredetiben használt (pillanatnyilag így teljes) kifejezés egyes elemei pontosan mit is takarnak:

L :: leszbikus, homoszexuális nő

G :: gay, meleg, azaz homoszexuális, leginkább férfi, de nőkre is használható

B :: biszexuális, tehát mindkét nemhez vonzódó ember

T :: transznemű, vagy röviden transz, a születési nemétől eltérő identitással rendelkező ember

Innen következnek a további bővítések, eredetileg a Q és A kiegészítések (ld. az angol nyelvű videót 2016 elejéről), de mivel számos további nemi identitás, szexuális irányultság létezhet, melyekre egyik korábbi kategória sem pontosan illik, ezért a továbbiak reprezentációjára újabb rövidítések hozzáadása, illetve a pluszjel elhelyezése született megoldásként. Ebből is látszik, milyen érzékeny és színes témáról van szó!

T :: transzszexuális, nem konzisztens nemi identitású ember

T :: two-spirit, mondjuk „kétszellemű”, az észak-amerikai őslakosok által használt szó azokra az emberekre, akik női és férfi lelket is hordoznak magukban

I :: intersex, olyan személy, akit nem lehet egyértelműen férfiként vagy nőként azonosítani

Q :: a „queer„, magyarul időnként kvír, erősen pejoratív kifejezésként indult, ma mindazokra használható lehet (kivétel: akik sértőnek érzik magukra nézve), akik egyik korábban felsorolt kategóriában sem érzik magukat otthon

Q :: questioning, avagy kérdéses nemi vagy szexuális identitással, vagy szexuális orientációval rendelkezők, akár azért, mert még maguk is keresik, vagy mert nem szeretnék egyetlen címke alá sem besorolni magukat

A :: asexual, azaz aszexuális, akinek nincs különösebb szexuális érdeklődése senki iránt (Friss cikk a témában a WMN-en itt olvasható.)

A :: ally, vagy „szövetséges”, aki az LMBTQ+ közösség barátjának tekinti magát

A + trükk a szó végén a következő további kifejezéseket takarja:

P :: pansexual, vagy omniosexual, teljes „spektrumon” vonzalmat érezni képes ember, gender-vaknak is hívják magukat, számukra a szerelembe esés szempontjából lényegtelen a másik ember neme

A :: agender, non-gendered emberek, akiknek nincs nemi identitása

G :: gender queer, ernyőkifejezés a se nem férfias, se nem nőies nemi identitásra, a nemi kétpólusúságon és a „cisznormalitáson” kívül eső identitások

B :: bigender, a környezettől függően inkább férfi vagy inkább nő

G :: gender variant, a nonkonformisták kategóriája, akik a férfi és női nemi normáktól is elhatárolódnak

P :: pangender, akik bármely nemmel tudnak azonosulni, elég hasonlóan a gender queer-hez

(Forrás: OK2BME.ca)

Kontent-szempontú kérdések

Tiéd is bármilyen módon a „szivárványos téma”, ahogy a fent felsorolt márkák számára valamilyen módon az? Hogyan érinti a célcsoportodat? Releváns számukra a TE szempontodból? Megírod?
És a Te számodra releváns volt a nyelvi háttérmagyarázat? 🙂

Bizonytalan vagy, hogy hogyan érinti, vagy érintheti-e a kommunikációdat bármely, komoly társadalmi visszhangot kiváltó téma? Keress meg, beszélgessünk róla!

Oszd meg ismerőseiddel is!

Hasonló bejegyzések

Content design – térkép tartalommarketinghez

Content design – térkép tartalommarketinghez

Egy néhány évvel ezelőtti konferencián huncut mosollyal intézett kérdést az előadó közönségéhez: vajon miért veri magát minden tech-óriás a "next big thing" bejelentésre? Miért nem mondja már végre valaki azt, hogy itt a "last big thing"? A tökéletes, a végső...

bővebben
Miben segít a content coaching?

Miben segít a content coaching?

Ha vállalkozol és foglalkozol marketinggel, vagy ha kommunikációs szakemberként dolgozol, biztos téged is öntött már nyakon a tartalommarketing. Ötletekkel, inspirációval, és/vagy akár jeges rémülettel: talán fogalmad sincs, hogyan is kell ezt jól csinálni. Content...

bővebben